Coliving appartement

Ulman

New member
Ik was deze week aan het kijken voor een appartement in Brussel en kwam daarbij uit op soort mix van cohousing en eigen appartement. Je kan er een appartement huren waarbij je (zo goed als) alles hebt zoals je je eigen appartement zou hebben, maar zij ook gemeenschappelijke ruimtes enz. zoals bij cohousing. Ze adverteren zichzelf als goedkoper dan gewoon appartement huren. Waar moet je op letten, het lijkt me raar dat het goedkoper zou zijn zonder dat 'addertjes onder het gras zitten'. Zijn er mensen die al in zo'n appartement/studio gewoond hebben?

Twee voorbeelden:

De voorbeelden lijken me redelijk studentikoos... Ik geloof in co-housing maar er zijn uiteraard wel heel wat valkuilen. Zelf heb ik na mijn studies enkele jaren een huis gedeeld met 4 vrienden. Dat was co-living voor die term bestond. Nu, we kenden mekaar al en dat was allemaal zeer organisch. We leefden toen voor een appel en ei in een groot huis met elk een ruime eigen kamer, een badkamer per 2 personen en een ruime gemeenschappelijke living en keuken. Dat was een zalige tijd: we waren net beginnen werken, woonden in centrum Leuven, veel feestjes en een erg hoog Friends-gehalte. Over de anekdotes die toen zijn gebeurd kunnen we nu nog steeds smakelijk lachen. Ondertussen zijn we allemaal wat uitgezwermd, gehuwd, gescheiden, hertrouwd, kinderen, ... Toch zien / horen we mekaar nog regelmatig en kijken we allemaal met plezier terug op die tijd. Ik denk dat het een goede ervaring is omdat we mekaar reeds kenden en in dezelfde levensfase zaten.

Met die appartementen zou ik wel opletten. Je weet niet wie daar nog woont en je woonkwaliteit zal dus afhangen van hoe goed je overeen komt met de andere bewoners. Da's toch een beetje een gok.

Terug
Bovenaan