Citytrip Dublin

Ikke1987

Member
Heb gemerkt dat er nog geen apart topic van Dublin was.

Van 5 nov - 10 nov gaan een vriend en ik naar Dublin. Niet de bedoeling om ons elke avond zat te drinken, eerder genieten van cultuur, natuur, stad zelf ... Ook zijn we geen museumbezoekers, maar sluiten het zeker niet uit (bv. slecht weer).

Als er tips zijn, mag je deze altijd hier delen (wandelingen/ eet- en drinkplaatsen / originele activiteiten / brouwerijen ...)

Wat we graag willen doen:
  • Rondwandelen / Free walking Tour (The Spire, Trinity College, Temple bar, Dublin Castle, Christchurch Cathedral & St. Patrick's Cathedral)
  • Traditional Pub Tour
  • Kilmainham Gaol (vanaf 1 maand van tevoren boeken, tickets gaan precies vrij snel weg)
  • Howth + cliff walk (levendig vissersdorp / panoramisch uitzicht)
  • Trinity College (vooral voor de bibliotheek)

Andere mogelijkheden

Niet mogelijk, wel interessant:
  • Aviva Stadium (helaas geen activiteiten te doen, dus zullen we moeten skippen)
 
5 dagen naar Dublin? Dat is veel te lang, dan zou ik ook met Paddypower een excursie plannen.
In 2 maximaal 3 dagen als ge het traag doet, hebt ge het daar wel gezien.

Ik kom nog hierop terug.
 
Trinity College (vooral voor de bibliotheek)
De bibliotheek zou nu gesloten kunnen zijn voor renovatie. Dit jaar op bezoek geweest en pak 70% van de bibliotheek was leeg.
Zou het dus niet aanraden, terwijl de renovatie loopt.

Guiness Storehouse (interactief museum, maar blijkbaar vrij prijzig)
Vond ik wel een aanrader om te doen. Zelf Guinness tappen, of een Stoutie laten printen op een Guinness.

Jameson Whisky
Leuk bezoek hier ook gehad. Een andere aanrader: Teeling


Je hebt ook een Dublin pass, waar je korting krijgt op verschillende attracties.
Zelf geen gebruik van gemaakt, omdat sommige attracties (zoals de Old Library) er niet aan deelnemen.
 
  • Howth + cliff walk (levendig vissersdorp / panoramisch uitzicht)
Er is ook een cliff walk van Bray naar Greystones (je kan de DART nemen naar 1 vd 2 stations en erna zo terug naar Dublin)
Bezoek aan brouwerij:
Het Irish Whiskey museum is ook heel leuk en je kan dan op het einde proeven 3 of 4 verschillende merken.

5 dagen is inderdaad te lang om enkel in Dublin te zitten.
Je kan bv de bus nemen naar Glendalough om daar ook nog te gaan wandelen, dat is erg mooi. Wel geen idee of die rijdt in de winter.
En paddypower legt dagtours in naar de rest van het land. Probeer die helemaal naar het Westen (Cliffs of Moher etc) te vermijden want dan ga je meer op de bus zitten dan wat anders. Ierland is niet gigantisch maar wel te groot om een daguitstap te doen van Oost naar West.
 
Ik was er vorig jaar twee dagen en ik vond het toch tegenvallen. De brouwerij van Guinness mikt echt op toeristen en is belachelijk druk. Als je meer wil weten over het brouwproces is eender welke andere brouwerij beter. De gevangenis van Kilmainham Gaol moet je zeker bezoeken, hier schuilt een hele hoop (tragische) Ierse geschiedenis. Het Temple Bar district is in het weekend druk en enkel de minderheid van de cafés vond ik gezellig. Iets drinken op een rooftopbar kost ook een lieve duit.
 
Al verschillende keren in Ierland geweest. Persoonlijk vond ik Dublin tegenvallen om verschillende redenen. Dublin was de afsluiter van een dikke 17 dagen Ierland met eigen auto. (Ferry terug uit Dublin terwijl Roslare vroeger de ferryhaven was).

Ik ben een liefhebber van Guinness dus Storehouse vond ik wel interessant. Het is een beetje 'Disneyland' natuurlijk. Lees oog op verkoop van merchandising. Bar op bovenste verdieping vond ik wel heel aangenaam maar wel druk. De stoutsie kan een leuke souvenir zijn als je niet vergeet om er een foto van te nemen.

Temple bar is 'leuk' om eens door te lopen, maar voor echte authentieke pubs, trek je beter het binnenland in. Ook vooral gericht op toeristen.

Howth Cliff walk gedaan in de zomer, geen deel van ons bezoek aan Dublin. Mooie wandeling. Geen idee hoe dat in november zou zijn.

Glendalough is ook mooi en eveneens mogelijkheid tot een wandeling. In Laragh, dorp nabij Glendalough, een trad sessie bijgewoond en is me nog steeds bijgebleven.

Mensen gaan verschillende ervaringen hebben, maar mij lag de stad me gewoon niet. Veel betere ervaringen in Belfast terwijl Belfast als 'onveiliger' is aangeschreven dan Dublin...
 
Ik heb Dublin vorig jaar in januari bezocht, tijdens corona. Er was toen echt niet veel volk. Ik vond het ook niet memorabel. Al ging alles destijds toe om 22u wat wel wat een sfeerdomper was. In het Guiness museum was ik bijna alleen. Ik vond het niet bijster interessant maar de rooftop bar was wel erg mooi.

Aanraders:
- De wandeling in Howth is heel mooi. Zeker in het off season wanneer er weinig volk is. Daarna kan je ergens whiskey'tje drinken in de stad.
- In Howth heb ik 's avonds iets gegeten in de Octopussy seafood bar. Je hebt daar zicht op het water terwijl je van je witte wijn slurpt.
- Als je tijd genoeg hebt kan je evengoed de trein nemen naar Galway om daar een nachtje te verblijven. Klein maar charmant.
 
Enkele jaren geleden een weekendje geweest voor een vrijgezelle. Moest je mss toch een iets minder culturele activiteit willen, kan je naar het hondenrennen gaan zien in het Shelbourne park. Dat trekt heel wat volk en er hangt een speciaal sfeertje.

En als je een discotheek wil doen is het Copper Face Jacks waar je moet zijn, was toen ook tot laat open.
 
Een paar jaar geleden een weekendje geweest.
- De bibliotheek is heel mooi. (maar ze moet wel open zijn natuurlijk)
- Whiskey museum ook gedaan, het museum stelt niet veel voor, maar inhoudelijk vond ik het wel interessant. Ook leuk om eens te proeven, ook al ben je geen kenner.
- Howth, zeker een aanrader. Superknappe wandeling
- We hebben ook een fietstocht met een gids gedaan, dat was ook wel tof.

Maar algemeen is het niet zo'n speciale stad. Héél veel draait rond Guiness en whiskey. Ik denk niet dat je er 5 dagen vol krijgt.
 
Juist terug van Dublin (5 -10 november, zie eerste bericht)
Voor ik vergeet, grote dank aan @MichielB , @Sond , @Mooncat , @Koonut, @El professor , @Ebel , @anders. voor hun opmerkingen.
Eén van de redenen dat ik op dit forum (en vroeger dat andere forum) zit is omwille van de persoonlijke ervaringen van anderen. Ik hoop dat ik mede dankzij deze / andere reviews een meerwaarde kan bieden voor andere reizigers.

Vooraf
In 2022 heb ik een fantastische roadtrip gemaakt: Ierland - Schotland met een campervan. Samen met een vriend hebben we zo goed als de Wild Atlantic Way gedaan (zeer grote aanrader!) echter hadden we Dublin overgeslagen.
Dublin: ik dacht dat dit een grauwe stad was, waar er weinig te beleven valt. Samen met een reispartner (andere dan roadtrip) wilden we dit ooit doen voor Oud- op Nieuwjaar maar niet gedaan. Uiteindelijk besloten om Dublin dit jaar na de herfstvakantie te bezoeken.

Voorbereiding
Deze keer heb ik het één en ander opgezocht omdat ik het gevoel had dat de reis anders zou tegenslagen.
Via dit forum en verdere opzoekingen kan ik zeggen dat de reis tegen mijn verwachtingen in meer dan geslaagd was.
We hebben enkele dingen van te voren gereserveerd:
- Vliegtuigtickets (Ryanair: 9u50 vertrek in Brussel / terugreis: 14u10) + parking (zie topic 'Parkeren Brussels Airport')
- Hotel (Maldron hotel Parnell Square)
    • Niet het dichtste hotel om het centrum te bereiken (10-15 minuten) maar aangeraden door collega
    • Ontbijt: vrij uitgebreid
    • Personeel: zeer vriendelijk
    • Hotelkamer: we hadden een kamer met 2 aparte bedden. De badkamer was helaas niet vernieuwd, maar hier hadden we geen problemen mee.
    • Locatie: voor ons was dit een goede locatie (vooral ook voor de citybikes, zie verder), ook al is het even wandelen naar het centrum
    [*]
- Reservaties:
Andere museums/activiteiten hebben we vaak een dag vooraf of dag zelf geboekt.

Boeken (geleend van de bib)
  • Dublin: de stad, de bergen en de zee (Deutekom Lucy) - sterke aanrader
  • Dublin: Van de Veer Kim (Time to Momo)

Verloop
  • Dag 1: vlucht - stad zelf leren kennen via website Qula
      • Heenreis met auto (zondag 5 november), vlucht was om 9u50 (aankomst 10u35, reistijd: 1u45 aangezien Dublin 1u vroeger is)
      • Ondertussen al veel ervaring met reizen, alles goed verlopen (gelukkig geen files 's morgens)
      • Aankomst: even zoeken naar lokale bus 16 om naar hotel te gaan, opmerking: CASH betalen! (lees: met munten, totaal: 5,20 maar had niet genoeg munten bij, maar de buschauffeur accepteerde tot mijn verbazing een briefje van 5 EUR)
        • Extra opmerking: je kan je bagage ergens in de bus zetten. Je moet 'geluk' hebben dat er nog plaats is. Zelf heb ik wat koffers verzet zodat onze valiezen er op konden gezet worden. Daarna naar boven gegaan (dubbeldekkers). Ondanks het gevoel van 'iemand kan mijn koffer meenemen' me redelijk veilig gevoeld (reispartner had er wel meer aandacht voor)
      • Hotel: ok (zie voorbereiding)
      • Qula website (kortingscode via mijn werk, stuur me dm als je meer wilt weten)
        • Eerste halte: Lovinspoon. Leuke maar kleinschalig taverne - pannenkoeken met bacon gegeten (was lekkerder dan ik had verwacht)
        • Waren aan het twijfelen voor free walking Dublin, toch besloten voor website Qula
        • Aangename manier om grotendeel van de stad te verkennen, even gestopt voor een pauze (biertje) bij Foley's bar. Niet volledige tour gedaan (blijkbaar heb je maar 24u de tijd, al vergeten ze dat je printscreens kan nemen)
        • Algemeen: niet verwacht dat het zo vlot en interessant zou zijn. Tijdens mijn voorgaande reizen ben ik liefhebber van Free walking, nadeel is dat ik niet alles versta en soms te lang stil sta bij bepaalde punten. Qula geeft je een aantal vragen (niet zoveel extra informatie) maar via google/ Chatgpt (Bing) kan je er veel meer over te weten komen).
        • Daarna naar de Ramen-bar, was lekker al had ik in het verleden al lekkerdere ramen gegeten. Toch blijft het een aanrader.
      [*]
  • Dag 2: Howth Cliff Walk - Citybikes - Teeling Whiskey tasting/bezoek
    • [*]Wegens goed weer zijn we naar Howth gegaan (cliff walk - paarse route: 3u (lees met tussenstops: 4-5u))
      • Eerst naar Toerisme centrum geweest om een aantal zaken te vragen (zoals citybikes/ hoe geraken naar Howth)
        • Howth walk: must do mits goed weer! Ik heb er enorm van genoten. Zeer mooie wandeling (fysieke conditie moet wel ok zijn). Wij hebben de paarse route gedaan (12 km - 4-5u met pauze (voorbereiding: sandiwches en fles water gekocht / rugzak mee o.a. regenjas maar niet nodig gehad + voor mezelf wandelstokken owv slechtere knieën). Er kan wel wat wind staan, dus kleed je goed aan.
      • Trein: via automaat gekocht, een heen- en weer ticket geregeld voor slechts 10 EUR per persoon ((Tara Street --> Howth)
      • Citybikes gereserveerd, geweldig syteem (cfr Antwerpen)
        • Vooraf geprobeerd om ons aan te melden via een soort loket (maar enkele locaties waar je je kan registreren). Helaas was het printpapier blijkbaar op. Contact opgenomen met services, hebben teruggebeld en alles goed afgehandeld.
          • Mijn idee:
            • Reserveer indien mogelijk via de site dublinbikes.ie (even uitzoeken, maar eens je het door hebt, valt het wel mee)
            • Je krijgt een nummer (bij ons beginnend met 557, installeer app Dublinbikes zodat je de andere stations kan zien). Om een fiets te unlocken moet je op een scherm je ontvangen nummer ingeven + wachtwoord. Vervolgens kan je op het scherm een fiets kiezen. Je krijgt 1min de tijd om de fiets in ontvangst te nemen (drukken op een knop bij de fiets en hem er uit halen)
            • Zeer goedkoop !! ( 1 dag; 3,50 EUR + betaling extra tijd/ 3 dagen: 5 EUR +extra time)
            • Als ervaren stadsfietser enorm genoten van de fietsen en bereikbaarheid andere stations. Als je hier meer info over wilt, stuur dm.
      • Daarna via Citybikes naar Distilleerderij Teeling Whiskey gegaan
      • Teeling
        • Heb zelf weinig kennis van whisky, maar wat een ervaring! Zeer goede gids (Gary) + aangenaam museum/rondleiding/tasting
          • Geboekt: Teeling Whiskey Select Tasting Tour (35 Eur)
            • Opmerking: rondleiding was met anderen, je mag er tot mijn verbazing filmen/foto's trekken. Wij (2 personen) waren de enige die de uitgebreide whisky-tasting hadden geboekt: 4 soorten whisky's
            • Algemeen: mijn voorkeur zou gaan voor de duurdere versie (goedkoopste versie: 1 whisky + cocktail, gemiddelde: 3 whisky's, wij: 4 whisky's)
            • Nadien: er is een bar/winkel: aan de praat geraakt met personeel. Als je een aparte whisky besteld, kan je deze prijs verminderen bij aankoop van volledige fles. Zelf 3 flessen gekocht: Exclusive Whiskey - Japanse Whiskey
      [*]
  • Dag 3: Kilmainham Goal - Phoenix Park - Guiness Storehouse - Sportbar The Wool Shed
      • Kilmainham Goal bezocht (gevangenis, reserveer 1 maand van tevoren) met de fiets vanuit hotel (zwaarder dan we hadden verwacht wegens regelmatig stijgen/veel rode stoplichten + juist op tijd gearriveerd)
      • Phoenix Park by citybike.
        • Naar ingang Dublin Zoo gegaan
        • We zijn via een fietspad gegaan waar je stijgt/ daalt
        • Voor ons persoonlijk geen leuke ervaring (autoweg middenin het park - geen leuke locaties om te zitten). Al moet ik er bij vermelden dat we niet zo heel ver zijn geweest. (ingang Dublin zoo - Wellington monument)
      • Guiness StoreHouse
        • Tickets ter plaatse gekocht (Guiness storehouse experience + stoutie)
        • Aanrader om te doen: knap museum waar je doorwandelt, 1 glaasje tasting, 1 pint Guinness met je eigen afbeelding, 1 pint Guinness naar keuze in de bar.
        • Bar: enorm druk, na enige tijd aan een tafeltje kunnen zitten. Daarna verhuisd naar tafeltje aan de raamkant. Leuk om te doen bij valavond.
      • Naar hotel (rugzak afzetten) een busuitstap geboekt via receptie naar Glendalough / Wicklow Mountains / Kilkenny / Sheep Dog Trails Full Day Tour. Organisatie: Wildrover
      • op zoek gegaan naar een sportbar voor Champions League wedstrijd te zien. Beland in The Wool Shed. Jammer dat we zoiets in België niet kennen, veel schermen/wedstrijden - goeie hapjes.
      [*]
  • Dag 4: busuitstap via Wild Rover (Glendalough - Wicklow Mountains - Kilkenny - Sheep Dog Trails) - Bar Buskers (sportbar)- Bar The Quays bar (live muziek)
      • Vooraf een sandwich / drinken gekocht op advies van receptioniste (achteraf goed dat we zelf eten bij hadden)
      • Tour:
        • Marcelcars-achtige bus, bij ons was de bus slechts voor de helft gevuld.
        • 1ste stop: Sheep Dog Trails
          • Schapendrijven, ik heb het meermaals gezien en het blijft toch fascinerend hoe goed die honden getraind zijn. Aangename uitleg door boer + mooie omgeving (in de natuur veel herfstkleuren door elkaar)
        • 2de stop: Wicklow Mountains - uitzichtpunt
        • 3de stop: Glendalough
          • Grote aanrader !
          • Eerst met gids ca 20min rondleiding gehad bij kerkhof, daarna mocht ieder zijn eigen weg gaan. Hadden ca 1u de tijd. Reispartner en ik gekozen voor wandeling naar upper lake (groene route gevolgd).
          • Andere routes kan je vinden op website Glendalough (mocht ik er ooit terug naar toe gaan, zou ik hier een langere tour doen)
        • 4de stop: Kilkenny
          • 30 min met gids, daarna ieder zijn eigen weg
          • Gekozen om een round tower te bezoeken, één van de weinigen die je binnen kan bezoeken.
          • Daarna rondgewandeld in de stad o.a. winkelcentrum / Sint-Canice's Cathedral / Kilkenny Castle.
        • Algemeen
          • We hadden een hele leuke gids (Ian). Je merkt dat hij het met passie doet. Goeie humor, vriendelijkheid, niet storend ... Vind hetgeen wat we betaald hebben (40 EUR) ook niet duur.
          • Hou er rekening mee dat je in het centrum wordt afgezet.
      • Enkele bars bezocht (op goed geluk):
        • Buskers (sportbar / live music)
          • Veel pooltafels, maar ook pingpong. Met reispartner wat gedronken/ tafeltennis gespeeld / kort voetbalwedstrijd gevolgd.
        • The Quays bar
          • Live music - zaten aan de bar net voor de biertaps en toevallig zeer goed uitzicht op de life muziek. Aangenaam verrast van de 2 muzikanten. Heel de avond er gebleven met de nodige pinten, ook 2de groepje was goed maar was al behoorlijk laat dus doorgegaan.
      [*]
  • Dag 5: Croke Park (Skyline Tour) - Trinity College (Book of Kells) - The Brazen Head - Vicar Street (optreden the Scratch)
      • Na laat ontbijt naar Croke Park gefietst. Idee: skyline tour doen + GAA Museum
      • Blijkbaar was er maar 1 tour die dag om 14u30 dus verder gefietst naar Trinity College
        • Ter plaatse online tickets gekocht: Book of Kells & Trinity Trails Campus Tour (29 EUR - tour met student + Book of Kells)
        • Aangename studnetengids, aantal leuke weetjes. Na de tour kan je op jezelf de Book of Kells bezoeken (inclusief in ticket)
        • Book of Kells
          • Hadden het geluk dat de bibliotheek nog te bezoeken is met boeken in de rekken (sommige waren al leeg gehaald). Moeite om te zien. Weet niet of de bibliotheek toegankelijk blijft tijdens renovatie.
      • Croke Park
        • Terug naar Croke Park gefietst voor Croke Park Skyline tour
          • Prachtig stadion, wordt gebruikt voor Hurling en Gaelic Footbal (nationale sport)
          • Skyline: door het goede weer ver kunnen zien. Gids vonden we iets minder.
          • Museum: knap gedaan, vooral het interactieve gedeelte. Zelf een balletje hurling geslagen, respect voor de sporters!
      • The Brazen Head (oudste bar van Dublin)
        • Als je kan, zeker doen. We hadden geen reservatie, tijdens drukke periodes kan ik me voorstellen dat alles snel volzet zit.
        • Eten: fish & chips waren goed, zelf had ik een stoofpotje maar vond ik wat weinig.
      • Vicar Street (The Scratch)
        • Leuke zaal, goeie akoestiek.
        • Vooroptreden was enorm stevig, niet echt ons ding. We hadden tickets op het balkon (zitplaatsen)
        • The Scratch: wat een energie hebben die mannen. Het publiek werd ook gek, moshpits en crowdsurfers waren er in overvloed.
        • Niet echt onze muzieksmaak, maar leuk om mee te maken.
      [*]
  • Dag 6: terugvlucht
    • Rustig ontbeten, vertrek naar luchthaven (bus 16, deze keer wel kleingeld op zak)

Algemeen ervaring/tips
  • Dublin zelf is persoonlijk niet de moeite om lange tijd te verblijven, best dit combineren met uitstapjes.
  • Stad (centrum) is goed te voet te doen. Wil je iets verder gaan, dan is mijn advies om gebruik te maken van citybikes (gsm heb ik in het mandje gelegd om de route te volgen) of gebruik maken van het openbaar vervoer.
  • Prijzen: niet de goedkoopste Europese stad. Een pint (bijna halve liter) betaal je 7-8 EUR voor.
  • Persoonlijke aanraders:
    • Wandelen in natuur:
      • Howth cliff walk
      • Glenadough
    • Activiteiten:
      • Bar met Ierse muziek
      • Sportbar (indien topwedstrijd kan ik me voorstellen dat de beleving in een goede sportbar geweldig moet zijn)
    • Museum / distilleerderij
      • Gevangenis Kilmainham Goal
      • Teeling Whiskey
      • Trinity college (bekijk best of Book of Kells te bezichtingen is - momenteel renovatie aan de gang)..
  • Minder leuke ervaring:
    • Centrum zelf (zoals Temple bar) - (te) veel volk
    • Veel autoverkeer. Dankzij fietsen geraak je er gemakkelijk doorheen.
      • Opmerking: bij verkeerslichten mag je als fiets helemaal vooraan staan, in het begin voelde het raar aan vooral als je naar rechts moest afslaan. Je merkt dat de stad wel iets heeft gedaan om het fietsvriendelijk te maken, maar het blijft toch uitkijken. Best ook achter elkaar fietsen.
    • Veel draait rond drank.

Als ik terug zou gaan dan ...
  • Fietsen huren (geen citybikes) en Phoenix Park doorfietsen (bovenkant/midden niet gedaan)
  • Aviva Staduim/ Croke Park - wedstrijd zien (Hurling / footbal / voetbal...)
  • Museums+brouwerij:
    • Epic / Dublinia
    • Jameson Whiskey
  • Andere (natuur)tour doen

Bewerkt: enkele taalfouten aangepast
 
Laatst bewerkt:
Die "veel draait rond drank" is ook vooral wat me is bijgebleven. En als je zelf niet veel alcohol drinkt, is dat een stuk minder interessant :p
Maar heel goeie samenvatting wel!
 
Mooi reisverslag. Voor iemand die 2 jaar in Dublin heeft gewoond, is dit wel een leuke nostalgische trip en krijg ik kriebels om de stad nog eens te bezoeken. Vooral omdat ik toch heel weinig bezienswaardigheden heb gedaan toen ik er woonde (in die tijd draaide alles voor mij ook rond drank :biglaugh: )

Verder dan Guinness Store House, Bray-Greystones cliffwalk en Dublin Zoo ben ik nooit geraakt. Had zelfs nooit van Kilmainham Goal gehoord in die twee jaar. Wat ik wel gedaan heb, is wedstrijden bijwonen in Aviva Stadium en Croke Park. Aviva Stadium is echt niks speciaals, gewoon doodnormaal modern stadion. Croke Park daarentegen is wel een aanrader. Ik ben naar een halve finale Gaelic Football gaan zien waarin de ploeg van Dublin speelde, stadion was uitverkocht met 80.000 fans ofzo. Geweldige sfeer en best een leuke sport om naar te kijken, hoewel je je best wat inleest op voorhand om het te kunnen volgen.
 
Die 16 bus kan inderdaad super druk worden.
Als je die neemt om van de stad naar de luchthaven te gaan valt het wel goed mee als je opstapt voor Westmoreland street. Daar stappen er veel toeristen op met hun baggage en dan de volgende halte O'Connell street heb je ook weer veel toeristen.
Het is inderdaad met cash betalen wat niet handig is. Dat zou moeten veranderen in de toekomst dat je met kaart zou kunnen betalen maar Ierland kennende zal dat nog een paar jaar duren. :unsure:
 
Terug
Bovenaan