Citytrip Boedapest

Boedapest, wat een fantastische stad waar veel te beleven valt!
Zelf ben ik er 2x geweest:
  • September : 3 dagen (Roadtrip gedaan Praag-Wenen-Boedapest-Zagreb-Kroatië-Bled-Frankfurt)
    • Auto ergens in een bewaakte parking achtergelaten + metro naar de stad
  • December: 4 dagen citytrip

Beide trips hebben we redelijk wat gewandeld en daardoor regelmatig evenementen tegengekomen (Sweet Chocolate festival - Boogschutterswedstrijd - plein waar iedereen zat met wijn/bier ...). Met of zonder voorbereidingen, volgens mij valt er altijd wel iets te beleven.

Persoonlijke tips / aanraders:
  • Betalen
    • probeer zoveel mogelijk in Hongaarse Forint te betalen, euro's kan soms ook maar komt vaak duurder uit. Oppassen met geld uit de muur te halen, er kunnen grote verschillen zijn van wisselkoers. Als je met kaart wilt betalen, kan je volgens mij kiezen met welke munt je wilt betalen.
  • Vliegtuig naar stad
  • Tours
    • Free walking tour vind ik in deze stad een aanrader, ca 2-3u ga je met een gids door Boedapest (al kan je zelf ook wel gewoon rondwandelen).
      • Voordeel: weinig kosten (fooi), enkel opdagen op het juiste uur op de verwachte plaats
      • Meer info: www.triptobudapest.hu
      • Free Budpast walk en Castle tour op 1 dag gedaan. Tussen de 2 tours zijn we met onze gids in een kelder gaan eten. Communisme/Jewish moet je voor zijn.
      • Wil je zelf zonder free walking tour naar het kasteel --> neem bus 16 ipv toeristische tram (veel te duur voor wat het is). Te voet hebben we ook 1x gedaan, is op zich wel te doen mits goede fysiek.
    • Pub Tour
      • https://www.triptobudapest.hu/es/tours/pub-tour-2/
      • Samen met enkele anderen en een gids ga je op verschillende ruïne bars. Voor de prijs van 15 EUR krijg je ook 3 drankjes, wel pas gekocht na een andere free tour (dacht dat we daardoor een beetje korting kregen)
      • Opzet: je gaat met een groep naar een bar - iedereen krijgt een drankje (of shotje) en je blijft er even zitten. Daarna kan je drank naar wens bestellen (wel door jezelf te betalen). Na ca 30-45min ga je naar de volgende bar. Kortom: soort van kroegentocht (maar geen zuipkroegentocht)
      • Eindigen deden we bij de bekende Szimpla Bar
      • Niet te verwarren met Pub Crawl !!
  • Thermische baden
    • Eigenlijk een verplichte activiteit om te doen als je in Boedapest bent.
    • Je hebt er 2 bekende, al raad ik de Szechenyi Baths aan om te doen
      • Er zijn een 15-tal baden met verschillende temperaturen + aantal sauna's. Bij de buitenbaden is er 1 groter (gewoon) zwembad, mag je alleen met badmuts in, wel grappig dat ik als enige in mocht. (badmuts meenemen zou ik nu niet doen omdat de andere baden interessanter zijn).
      • Soms doen ze ook 's avonds een feestje met DJ, kan je best op internet eens bekijken.
    • Niet moeilijk om er te geraken, gele tram nemen tot szechenyi furdo en de grote groep mensen volgen.
    • Best meenemen: handdoek, zwemgerief, slippers/sandalen voor binnen aan te doen.
  • Drinken
    • Palinka is een lokale drank
  • Eten
    • Goedkoper dan in België, niet slecht gegeten..
    • De adresjes niet genoteerd, maar google zal je wel raad geven.
  • Bezienswaardigheden:
    • Kasteel
      • te voet naar boven/ beneden gaan is te doen mits goede fysiek.
    • Grote Markthallen
    • Grotkerkje (https://nl.wikipedia.org/wiki/Grotkerk - wij hebben niet moeten betalen omdat er een dienst was)
    • Presidenthuis bezocht (toen enkel 2 dagen open)
    • ...
  • Schieten
    • Met een taxi zijn wij naar celeritas Shooting Club geweest, ondergronds schietbaan waar je met verschillende vuurwapens kan schieten.
    • https://www.tripadvisor.be/Attracti...s_Shooting_Club-Budapest_Central_Hungary.html
    • Wij: greatest hits gedaan, was de eerste (en voorlopig ook laatste) keer dat ik met wapens heb geschoten zoals diverse pistolen, AK47, shotgun ... Was toch wel een zotte belevenis.
    • Ook een toerist zien schieten met een sniper en mitraillette, zoiets in het echt zien is toch iets wat je nooit gaat vergeten.
  • Winter
    • Gezellige kerstmarkt, vriendelijke mensen
  • Hotel:
    • 1ste keer een hostel in het centrum (Hostel Wombat)
    • 2de keer een hotel van een keten met zwembad en goed ontbijt (dacht Novotel of Ibis, kan het niet meer vinden)
Toch één van de mooiste hoofdsteden dat ik bezocht heb ik Europa.
die wapens shooting ziet er wel es de moeite uit,

net gegoogled


ik zie 50 euro staan, maar dan nog es 45 voor de ammunition? klopt dit, 95 euro samen??
of zit die ammo al in die 50 euro?
 
is daar nog steeds de FORINT blijkbaar.... euro kan wel, maar komt duurder uit.

vrienden van me zeiden, beter alles met de kaart betalen. dan zit je niet te klooien met die vreemde munten en zo...
Hoe dan? overal de visa of de maestro gebruiken?
En gebeurt dit dan automatisch aan een deftige wisselkoers?

want wij komen om middernacht toe in boedapest luchthaven, dus we hebben al meteen een taxi nodig om naar ons hotel te gaan (vandaar de cheap flight wellicht).
Hoe betalen we die dan best? ook in taxi kan je met creditcard betalen of maestro?

Alles perfect met de kaart mogelijk (visa/mastercard raad ik aan).
Ben 2 weken geleden een weekend geweest en onder andere in de buiten baden gezeten. Was inderdaad koud om snel te lopen, maar eenmaal in het bad wel zalig :drool:

Van het vliegveld hebben wij de bus genomen, kwam neer op enkele euros en die zette ons in het centrum af. Geen idee of ze zo laat 's avonds rijden
 
die wapens shooting ziet er wel es de moeite uit,

net gegoogled


ik zie 50 euro staan, maar dan nog es 45 voor de ammunition? klopt dit, 95 euro samen??
of zit die ammo al in die 50 euro?

De prijs in totaal is 50 EUR, daarvoor krijg je 45 kogels. (die 45 slaagt dus niet op een extra bedrag dat je moet betalen)
Je moet maar eens bij andere packages zien bv Greatest hits = 87 kogels + 1-2u schieten + geweren = totaal 80 EUR per persoon.
 
Thermen zeker doen daar. Ik ben begin mei geweest in de Széchenyi en het was toen een druilerige dag. Het was zalig om in het verwarmd buitenbad te zitten met de frisse regen op het hoofd. En het was er toen goed druk, dus het stoorde niemand. Slippers, handdoek en een badjas kan je meenemen of daar huren. De slippers zou ik meenemen als ik u was, de badjas niet (owv gewicht op vliegtuig, tenzij je een uit je hotel kan lenen).

Een restaurant dat ik ook zeker kan aanraden is Mazel Tov. Pré corona moest je daar paar dagen op voorhand reserveren, maar de dochter van een vriendin is onlangs geweest en was er zo binnen geraakt. Ik vind het 'ruin bar' principe heel sjiek.
Maar ik verschoot er eigenlijk van op hoeveel plaatsen je goed kan eten.

Op citytrips pakken wij tegenwoordig bijna altijd boekjes mee van time to momo uit de bib. Daar staan verschillende wandelingen in die je doorheen de hele stad brengen. De POI's zijn niet altijd interessant, zoals soms een vlinderdassenwinkel, maar je volgt dan gewoon de route in plaats van een beetje doelloos rond te wandelen. Zo komen we op een dag toch meestal aan 15-20 km.
 
Ik was er 2 jaar geleden begin april en wij hadden toch wel t-shirt weer. De spa's niet gedaan, beetje vies van. Anderzijds een heel levendige en leuke stad. Gevlogen met Wizzair voor bijna niks.
 
Ok ik ben er dus al uit qua dagplanningen, enkel nog de geld kwestie.

Overal met visa mastercard betalen lukt wellicht wel, maar dan moet ik wellicht ook aangeven of ik in FORINT wil betalen met de kaart, en als ik ja doe ga ik wellicht ook weer extra kosten hebben voor de conversie. En als ik in euro wil betalen, zal de prijs duurder zijn wellicht.

Dus hoe best? toch geld uit te muur halen ergens? en without conversion klikken?
 
Ok ik ben er dus al uit qua dagplanningen, enkel nog de geld kwestie.

Overal met visa mastercard betalen lukt wellicht wel, maar dan moet ik wellicht ook aangeven of ik in FORINT wil betalen met de kaart, en als ik ja doe ga ik wellicht ook weer extra kosten hebben voor de conversie. En als ik in euro wil betalen, zal de prijs duurder zijn wellicht.

Dus hoe best? toch geld uit te muur halen ergens? en without conversion klikken?
Betalen met de MC/Visa in Forint. De conversie gebeurt ook las je geld uit de muur zou halen.
 
Schezeny thermen gedaan. Machtig groot en leuk om te doen. Slechts 15 euro. Goedkoper tijdens de week dus.

Die celeritas shooting ook gedaan. Zelf wat hollywoodguns gekozen. Custom pack.

Beretta en colt m1911 revolvers
Colt m4a1, hk mp5sd, hk g36c, ak47 assault rifles
En remmington shotgun.
Loved it. 12 euro per wapen dus 74 betaald maar leuke ervaring!

Vanmiddag de gelert hill doen en nog wa overkant brug... wel spijtig chain bridge 2 jaar onder constructie... en morgen de trein naar Wenen.

Thx for the tips here. Je ziet dak ze gedaan heb he.
 
Eind september willen we een paar dagen gaan.
Woensdag vertrekken en zaterdag/zondag terug.

Do’s and dont’s?
Eerste keer daar dan

Ook nog prijzen aan het vergelijken.
Alles apart, of vlucht en verblijf via tui enco
 
Laatst bewerkt:
Eind september willen we een paar dagen gaan.
Woensdag vertrekken en zaterdag/zondag terug.

Do’s and dont’s?
Eerste keer daar dan

Ook nog prijzen aan het vergelijken.
Alles apart, of vlucht en verblijf via tui enco

Met de vriendin of met vrienden?
Dit is wel leuk restaurant als ge met uitgebreider gezelschap zijt:
Middeleeuws restaurant waar ge grote schotel boordevol vlees enz krijgt en ge ook effectief met uw handen moet/moogt eten.
Ideaal dus voor een groep grote eters, voor een romantisch diner met de vriendin natuurlijk iets minder interessant :)
 
Heeft er iemand ervaring of je daar net zo makkelijk met een Maestro debet kaart kan betalen als hier?

Net iets online gekocht ginder in "forint" met de visa en die rekent al 5% extra bovenop de wisselkoers.
Ik heb net eens de voorwaarde van mijn debet kaart gecheckt en voor betalingen in vreemde valuta rekenen die maar 1,6% bovenop de wisselkoers.
 
Heeft er iemand ervaring of je daar net zo makkelijk met een Maestro debet kaart kan betalen als hier?

Net iets online gekocht ginder in "forint" met de visa en die rekent al 5% extra bovenop de wisselkoers.
Ik heb net eens de voorwaarde van mijn debet kaart gecheckt en voor betalingen in vreemde valuta rekenen die maar 1,6% bovenop de wisselkoers.
Aanrader als je op reis gaat of online koopt in een vreemde munt: Revolut.
Ik wissel op voorhand al geld op mijn Revolut en betaal dan ter plaatse met mijn Revolut Mastercard, geen kosten en als je bv. binnen een jaar ergens naartoe gaat kan je tussendoor al vreemde valuta kopen als je denkt dat de koers gunstig is.
 
Terug
Bovenaan