Check PC build (games en fotobewerking) 1440p

SlashDotDash

Well-known member
Achtergrond: ik werk momenteel op een PC van 2013, en die begint het moeilijk te krijgen met het verwerken van grote hoeveelheden fotobestanden. Daarnaast wil ik graag terug wat meer op PC gamen. Aanschaf van een nieuwe pc reeds lang uitgesteld, en ik weet dat de prijzen van grafische kaarten van de pot gerukt zijn, maar ik zie het op middellange termijn ook niet verbeteren. Doordachte keuzes maken en door de zure appel bijten dan maar.

Wat ik wil: een performante PC die geen enkele moeite heeft met recente games op 1440p, en voldoende processing kracht heeft om steeds zwaarder wordende fotobestanden te verwerken. Ik zou mijn Asus MG279Q blijven gebruiken als monitor.

Graag een "sanity check" van deze configuratie. Vooral mbt. RAM heb ik eigenlijk weinig kennis en geen idee wat een goeie keuze zou zijn.
Grafische kaart twijfel ik tussen een 3080 en een 3070ti, maar ik neig toch naar die eerste omdat die meer CUDA cores heeft.

Processoren AMD Ryzen 9 5900X, 3,7 GHz (4,8 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor
Moederborden MSI MPG X570 GAMING EDGE WIFI, socket AM4 moederbord
Processorkoelers be quiet! Dark Rock Pro 4 cpu-koeler
Behuizingen Corsair 4000D AIRFLOW Tempered Glass tower-behuizing
Harde schijven & SSD's Samsung 980 PRO, 1 TB SSD
Harde schijven & SSD's Seagate IronWolf 4 TB Harde schijf
Voedingen Corsair RM750x (2021) 750W voeding
Besturingssystemen Microsoft Windows 10 Home 64bit software
Grafische kaarten GIGABYTE GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G grafische kaart
Geheugen Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3600C18

Het plan is om de configuratie te laten bouwen bij Alternate.

Zou zeker al wel een betere mobo kiezen. Die Gaming Edge's zijn niet zo heel schitterend voor zware CPU's. Beter een X570 TUF of Strix X570-E o.i.d.

Eventueel een zwaardere voeding, een 5900X en 3080 verbruiken beide wel serieus veel. Alhoewel 750W wel genoeg zou moeten zijn.

Qua RAM is dat wel een deftige kit. 3600MHz is het beste voor die reeks van CPU's.

Eventueel een andere HDD. Die Ironwolf's zijn schijven voor een NAS en hebben dan ook features die vooral voor Nas' zijn bedoeld.

Je kan eventueel wel wat geld besparen door je Win 10 key op Aliexpress te kopen, kost amper iets en je hebt ineens een Pro versie.

Hou wel rekening mee dat het vrij druk kan zijn bij Alternate, waardoor de wachttijd wel wat kan oplopen voor assemblages.

Moest de assemblage tijd toch oplopen en niet wil wachten, mag je altijd een pm sturen. Heb al vaak systemen gebouwd voor forumleden van 9Lives.

Ziet er prima uit eigenlijk.
Ik heb een gelijkaardig systeem, exact hetzelfde moederbord & 750 Watt voeding (oudere corsair RM750). Dus daar verwacht ik geen problemen.
als CPU een 5950X & als GPU een 3080FE. Heb er wel een Noctua NH-D15 als koeling genomen.
RAM is prima, mss kijken naar 3600 0C16?

een van de beste cheapere moederborden zijn de gigabyte aorus b550 pro. doet hier stabiel 5ghz op mijn 5900x met ram op 4ghz. kan gemakkelijk mee met mobo's die 100 euro duurder zijn.

ik zou inderdaad ook minstens een 850 W voeding nemen. zal stiller zijn efficienter zijn.

Voor ram zit de sweetspot voor zen 3 tussen de 3,6 en 4ghz. slechts heel weinig cpu en mobo combo's halen de 4 ghz op de infinity fabric. dat zou ideal zijn. maar 3600 en 3800 moet zeker te doen zijn. Hier is mijn IF ook "maar" 3.8ghz terwijl ram op 4ghz staat. in het allerbeste scenario zet je beide 1:1

Bedankt @zaj !

Qua voeding zal het dan inderdaad 850W worden. Moederbord blijft voor mij heel moeilijk om in te schatten. Ik lees inderdaad heel goeie dingen over de premium b550's.

Als ik hier en hier kijk zou een b550 toch moeten volstaan. Hier raden ze de MSI MAG Tomahawk ook aan.

Bedankt @zaj !

Qua voeding zal het dan inderdaad 850W worden. Moederbord blijft voor mij heel moeilijk om in te schatten. Ik lees inderdaad heel goeie dingen over de premium b550's.

Als ik hier en hier kijk zou een b550 toch moeten volstaan. Hier raden ze de MSI MAG Tomahawk ook aan.
de tomahawk is ook een goed mobo , maar er was een reden dat ik er vorig jaar zelf niet voor gekozen heb. ben het ondertussen wel vergeten..

de grootste reden dat ik voor B550 gegaan ben is omdat je die stomme mobo fan niet hebt die wel op X570 mobo's zitten. weer een extra point of failure en lawaai.

Terug
Bovenaan