SlashDotDash
Well-known member
Achtergrond: ik werk momenteel op een PC van 2013, en die begint het moeilijk te krijgen met het verwerken van grote hoeveelheden fotobestanden. Daarnaast wil ik graag terug wat meer op PC gamen. Aanschaf van een nieuwe pc reeds lang uitgesteld, en ik weet dat de prijzen van grafische kaarten van de pot gerukt zijn, maar ik zie het op middellange termijn ook niet verbeteren. Doordachte keuzes maken en door de zure appel bijten dan maar.
Wat ik wil: een performante PC die geen enkele moeite heeft met recente games op 1440p, en voldoende processing kracht heeft om steeds zwaarder wordende fotobestanden te verwerken. Ik zou mijn Asus MG279Q blijven gebruiken als monitor.
Graag een "sanity check" van deze configuratie. Vooral mbt. RAM heb ik eigenlijk weinig kennis en geen idee wat een goeie keuze zou zijn.
Grafische kaart twijfel ik tussen een 3080 en een 3070ti, maar ik neig toch naar die eerste omdat die meer CUDA cores heeft.
Het plan is om de configuratie te laten bouwen bij Alternate.
Wat ik wil: een performante PC die geen enkele moeite heeft met recente games op 1440p, en voldoende processing kracht heeft om steeds zwaarder wordende fotobestanden te verwerken. Ik zou mijn Asus MG279Q blijven gebruiken als monitor.
Graag een "sanity check" van deze configuratie. Vooral mbt. RAM heb ik eigenlijk weinig kennis en geen idee wat een goeie keuze zou zijn.
Grafische kaart twijfel ik tussen een 3080 en een 3070ti, maar ik neig toch naar die eerste omdat die meer CUDA cores heeft.
| Processoren AMD Ryzen 9 5900X, 3,7 GHz (4,8 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor |
| Moederborden MSI MPG X570 GAMING EDGE WIFI, socket AM4 moederbord |
| Processorkoelers be quiet! Dark Rock Pro 4 cpu-koeler |
| Behuizingen Corsair 4000D AIRFLOW Tempered Glass tower-behuizing |
| Harde schijven & SSD's Samsung 980 PRO, 1 TB SSD |
| Harde schijven & SSD's Seagate IronWolf 4 TB Harde schijf |
| Voedingen Corsair RM750x (2021) 750W voeding |
| Besturingssystemen Microsoft Windows 10 Home 64bit software |
| Grafische kaarten GIGABYTE GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G grafische kaart |
| Geheugen Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3600C18 |
Het plan is om de configuratie te laten bouwen bij Alternate.