Carport zelf bouwen

Sasori

New member
Ik zou graag zelf een carport bouwen en ik ben wat opzoek naar tips, bouwplannen. Iemand die goeie site kent waar je bouwplannen vind? of tips wat ik zeker moet doen en zeker niet moet doen. Alvast bedankt.

Welk materiaal? Hout? Met een tuinhuis er bij?

Wil je alle materiaal zelf bestellen, er is zijn ook zelfbouw opties wazr je dan handleiding bij het en het ontwerp moet je dan niet zelf doen.

Wij hebben onze carport hier zelf gezet met thermowood (maar het materiaal kies je zelf naar wat je mooi vindt en kan betalen natuurlijk).

Aan de achterwand hebben wij dacht ik elke 1m of 1.20m een steunpaal gezet in snelbeton, langs de zijkanten ook en de voorkant is dan volledig open, behalve het rechtse stuk (fietsberging). Omdat de voorkant open moest zijn (zonder steunpalen dus) moest het dak overlangs dragen en gezien de lange overspanning hebben wij voor I liggers gekozen (https://www.unilinpanels.com/nl-be/bouw/houtskeletbouw/balken).

De zijkant grenst tegen on huis, de achterkant hebben we langs de buitenkant (voor het zicht uit de tuin) bekleed met thermowood, de zijkant is ook bekleed en er zit tussen het huis en de zijkant nog een tussenwand in, zoals gezegd is dat zijstuk voor fietsen (en vuilnisbakken).

Ik dacht aan hout. Ik heb te specifieke afmeting nodig. Dat zo een bouwpakket nooit gaat werken.
En al enige ervaring met het bouwen van houten constructies?
Carport lijkt me mee te vallen als je een plastic dak gebruikt. Lijkt me gewoon een kader op poten maken dan...

En al enige ervaring met het bouwen van houten constructies?
Carport lijkt me mee te vallen als je een plastic dak gebruikt. Lijkt me gewoon een kader op poten maken dan...
Alles hangt er vanaf hoe groot die carport gaat zijn natuurlijk, maar uiteindelijk komt het daar wel op neer.

Hier is het dak trouwens OSB met daarop PVC.

Om je houten constructie makkelijker te maken, bestaan er van die pergola-verbindingsstukken.
Dan is het gewoon hout op maat bestellen, boren, en bouten.

In de hubo/gamma/online vind je die wel een pak goedkoper. Ik herinner me dat ik er ooit voor 5 of 10 euro gekocht had voor vierkante balken van ~10cm. Wel de moeite om eens rond te neuzen online/winkels. Dezelfde ijzer dingen gaan soms voor 10 en 40 euro over de toonbank. Als je er zo een stuk of 10-20-30 nodig hebt, kun je snel paar honderd euro teveel uitgeven... En ik heb ook al gemerkt dat de prijs van die spullen (en zeker het hout) soms 20 50% omhoog gaat en weer omlaag zonder aankondiging. Heb vorig jaar een houten poortje besteld online en dat was 150 euro of zo. Dit jaar exact dezelfde besteld en dat was maar 99 euro...

Ik vind die verbindingstukken eigenlijk niet mooi. Ben meer fan van hout te zien ipv elke hoek in ijzer, maar dat is persoonlijke smaak. Er zijn 1000 metalen verbindingstukken te vinden in de winkels.

Ik zou de houten palen ook niet rechtstreekts in de grond steken, zeker niet voor een carport. Als je die paal moet vervangen voor whatever reden is dat nogal problematisch. Ofwel https://www.gamma.nl/assortiment/paalhouder-met-plaat-verzinkt-12x12-cm/p/B140685 of gatje graven, beton, paalhouder https://www.gamma.nl/assortiment/paalhouder-met-punt-verzinkt-12x12-cm/p/B140684

Ik ben nu ook geen premium knutselsmurf, maar heb hier een kotje gebouwd om hout in op te slaan bij de vuurkorf achter in de tuin (2 op 2 op 0.5m, balken van max 7cm, zo'n cheap ass dakje van 10 euro). Gewoon een decoupeerzaag op batterij gekocht van Bosch (was 50 of 60 euro in korting actie op coolblue). Balken en latten van 3m gekocht in de hubo in "tuinhout actie weekend". Koppelstukken gekocht in de Gamma. In een namiddag zat het in elkaar. Denk niet dat op maat bestellen echt nodig is. Dat veronderstelt ook dat je alle maten op voorhand weet. Bij mij zou dat zeker niet in orde komen :rofl:

Nog properder is een betonpoer of iets dergelijks gebruiken om de paal te bevestigen zo kan hij mooi zweven boven de vloer.

Ik ga binnenkort ook een carport zelf bouwen in hout, ik heb gewoon wat foto's gezocht op internet van wat we graag zien en aan de hand daarvan ga ik achter hout gaan naar de houthandel. Waarschijnlijk padouk balken constructie en als dak kepers met osb en epdm.

Ik vind die verbindingstukken eigenlijk niet mooi. Ben meer fan van hout te zien ipv elke hoek in ijzer, maar dat is persoonlijke smaak. Er zijn 1000 metalen verbindingstukken te vinden in de winkels.

Ik zou de houten palen ook niet rechtstreekts in de grond steken, zeker niet voor een carport. Als je die paal moet vervangen voor whatever reden is dat nogal problematisch. Ofwel https://www.gamma.nl/assortiment/paalhouder-met-plaat-verzinkt-12x12-cm/p/B140685 of gatje graven, beton, paalhouder https://www.gamma.nl/assortiment/paalhouder-met-punt-verzinkt-12x12-cm/p/B140684
Hier zitten de palen in van die ijzers met een pin aan en dan in de snelbeton. De balken bovenop zijn met vijzen van 160 geschroefd en tussen die dwarse balken en de palen zitten op 45 graden balkjes tussen.
Nog properder is een betonpoer of iets dergelijks gebruiken om de paal te bevestigen zo kan hij mooi zweven boven de vloer.

Ik ga binnenkort ook een carport zelf bouwen in hout, ik heb gewoon wat foto's gezocht op internet van wat we graag zien en aan de hand daarvan ga ik achter hout gaan naar de houthandel. Waarschijnlijk padouk balken constructie en als dak kepers met osb en epdm.
Zoals ik zei, hangt af van de grootte van de carport, wij wilden geen palen tussenin en hebben best een grote carport, dus gewone kepers konden we niet gebruiken.

Terug
Bovenaan