Carport/garage/tuinhuis

Reverz

Well-known member
We zijn momenteel aan het bouwen en hebben een huis zonder inpandige garage. We hebben wel een zeer ruime berging (eigenlijk volume garage maar zonder poort :unsure: ), we hadden voorzien van hier ons fietsen in te zetten maar blijkbaar zijn we wat optimistisch geweest en staat die berging gewoon bomvol met technieken en wasmachine/droogkast etc. Dat lukt dus niet.

In de bouwaanvraag aan de rechter kant van het huis (in de 3m waar we niet mogen 'bouwen') een carport voorzien die opzij en achteraf "afgesloten/dicht" moet zijn. Origineel was het plan van een nieuwe aanvraag te doen om direct achter de carport een soort 'tuinhuis' direct aan de carport aan te bouwen om daar tuingerief en ander gereedschap (en de rest van de fietsen, Rule #12: n+1 :unsure:) te zetten. Nu zullen dus al ons fietsen daarin moeten (6... voorlopig :unsure:). Ik heb den indruk dat mijn madam de "ernst" van de situatie niet goed inschat want ze wil zeker "geen groot kot in haren hof", ze lijkt niet te snappen dat een tuinhuis van 3x3 nooit van zen leven voldoende groot is.

Van de week kwam ze af met "kunnen we de carport niet gewoon dicht maken ipv een tuinhuis?".

Daarom wou ik hier eens even polsen of er hier op het forum mensen zitten die een carport hebben gezet en die dan al dan niet deels hebben omgebouwd tot tuinhuis of iets dergelijk? Eventueel alternatieven? Dat de auto's niet overdekt (kunnen) staan is een non-issue voor mij.

Een nieuwe bouwaanvraag is geen limiterende factor, ik denk dat we dat toch gaan moeten doen wat we ook beslissen.
 
Een carport die je helemaal dicht doet is een garage. Hou daar rekening mee, want als ik het goed op heb zijn daar andere regels rond.
 
Dus als ik het goed versta, is de carport op de bouw aanvraag eigenlijk alleen aan de voorkant open?
Dan zou ik er gewoon een deftige poort in plaatsen maar wel zo dat toch een deel open blijft. Al is dat waarschijnlijk de grens opzoeken van wat wel of niet mag. Eventueel kun je er dan binnenin nog een tuinkast of zo plaatsen om je materiaal in te steken.

Kleine tip: maak dat je de achterkant ook gemakkelijk open kunt doen. Kwestie als je later een uitbreiding van het terras of zo wilt dat je makkelijk in de tuin kan.

Zoiets bv
woodproject-carport-padoek-lr.jpg
 
Een carport die je helemaal dicht doet is een garage. Hou daar rekening mee, want als ik het goed op heb zijn daar andere regels rond.
Uhu, dat beseffen we.

We hebben het ondertussen verder bekeken. We gaan volgende week effe samen zitten met ne kameraad-schrijnwerker om te zien wat er technisch mogelijks is. We gaan sowieso een nieuwe bouwaanvraag doen in principe maar veel zou er sowieso niet veranderen, uiteindelijk gaan we juist "de voorkant" dichtmaken. We gaan vooraan nog een klein stuk overkappen zodat we een afdakje hebben boven onze zijdeur en zodat onze "carport" gelijk begint met die van de buren. Daarachter zouden we het dicht maken en dan achteraan een deur voorzien zoals @ToasT ook al aan gaf zodat we ook vanuit de tuin gemakkelijk overal aan kunnen.
 
Ik wil een tuinhuis met berging zetten.
onder de 40m2 geen melding doen of toch wel?

ongeveer 12x3,5 (of net iets kleiner om onder die 40m2 te zitten)
eerste 4m = overdekt terrasje (voor een lounge)
volgende 6m = tuinhuis (fietsen e.d)
en de laatste 2m = technische ruimte zwembad


Was eens aant kijken naar van die bouwpakketten. Maar dat is precies niet te vinden in zo een opstelling.
Iemand zoiets gevonden?

En ondergrond..
Betonnen dek storten of is het goedkoper om dit te beklinkeren?
 
Ha! Gelijkaardige situatie als de onze precies.

Volgens vergunning moesten we carport plaatsen van 7x3m, waarvan slechts 3x3m gesloten. Maar ook bij ons: geen garage en geen kamers op overschot dus dat was te klein en niet multi-functioneel.

Na heel lang brainstormen en ook te overleggen met bevriende architect, vorig jaar besloten bouwvergunning aan te vragen bij de gemeente. Heeft wel tot wat discussies geleid eer alles werd goedgekeurd (want tegenstrijdig met verkavelingsvoorschriften e.d.) maar uiteindelijk werd het wel goedgekeurd en hebben we sinds enkele weken dit gebouw staan (raam vooraan wordt morgen geplaatst): https://ibb.co/JsRLPtw

40m2 waarvan 25m2 gesloten en 15m2 effectief carport. Rode kleur van hout is omdat het in padouk is. Prijskaartje is wel niet min :censored:, komt wel snel op 40.000 EUR alles samen (grondwerken, beton, bijgebouw...).
 
Om geen nieuwe thread te openen stel ik de vraag hier maar even.

Wij hebben dus een tuin met oprit waar nog geen carport of tuinhuis in staat (garage mag waarschijnlijk niet). Die gaat er ooit wel komen, maar gezien de ongelofelijk dure prijzen tegenwoordig, gaan we nog even wachten.
Alleen zouden we nu toch wel graag een berging hebben voor ons tuinmateriaal, dus zouden we een zo goedkoop mogelijke tijdelijke oplossing willen.
We denken aan wat hout te verzamelen van overschotten die anderen hebben of te kopen en dan een kleine berging in elkaar te flansen.
Zijn er mensen die al iets soortgelijks gedaan hebben en misschien betere suggesties hebben?
 
Om geen nieuwe thread te openen stel ik de vraag hier maar even.

Wij hebben dus een tuin met oprit waar nog geen carport of tuinhuis in staat (garage mag waarschijnlijk niet). Die gaat er ooit wel komen, maar gezien de ongelofelijk dure prijzen tegenwoordig, gaan we nog even wachten.
Alleen zouden we nu toch wel graag een berging hebben voor ons tuinmateriaal, dus zouden we een zo goedkoop mogelijke tijdelijke oplossing willen.
We denken aan wat hout te verzamelen van overschotten die anderen hebben of te kopen en dan een kleine berging in elkaar te flansen.
Zijn er mensen die al iets soortgelijks gedaan hebben en misschien betere suggesties hebben?

Zo kan je soms gratis of voor een prikje een tuinhuis gaan halen.
 
Terug
Bovenaan