BPost wil verzekerde zending niet vergoeden

Squidward

Redacteur
Deed zich voor: Mr S verkoopt zes flessen wijn via veiling. Hij doet deze in een effectieve wijnkist formaat zes flessen, met houten houders waar die flessen in vastzitten (klassieke kist, soit). Rondom die kist doet hij een dikke laag bubblewrap, er staan twee stickers ‘breekbaar/fragile’ op en de zending wordt verzekerd tot €500. Waarde was iets van een €525 incl veilingkosten.

De zending komt aan in Frankrijk maar de koper claimt niks te hebben moeten tekenen en de kist gewoon aan zijn deur aangetroffen te hebben toen hij thuiskwam. Een hoek van de doos is versplinterd (doorheen de bubble) en er lekt duidelijk iets. Waarop de koper dus de zending terugstuurt en zijn geld terug wil. Op zich geen probleem. De kist komt hier terug aan en blijkt 1 fles gebroken, de anderen zijn label-gewijs onleesbaar en dus onverkoopbaar.

Nu komt BPost met de stelling ‘de flessen waren niet individueel in die kist verpakt, wij betalen niet uit’. Nochtans zijn er een tiental foto’s van de verpakking, de schade etc etc en is er in een wijnkist hoegenaamd geen plaats om flessen apart in te pakken. Daarvoor zijn die houders (die toch wel strak zitten) en daarmee ging de kist nog eens in de bubble en de stickers en de verzekering. Onder normale leveromstandigheden moet dat absoluut voldoende zijn. Maar die pakketten worden onder allerhande subcontractors verdeeld, geen manier om uit te vissen wie of wat.

Volgens mij zijn wij hier niet in fout? Wat is een volgende stap?
 
Troost u: 5 topflessen te kraken dit weekend :woohoo:
hadden ze zelf willen opdrinken, dan hadden ze ze niet verkocht en hadden ze zes flessen om te kraken.

@squid: ge gaat van een kale reis terugkomen. Bpost heeft totaal geen klantvriendelijke 'klanten'dienst. Die doen sowieso al moeilijk over terugbetalingen en in dit geval staat ook op hun site hoe ge zaken moet inpakken: https://www.bpost.be/nl/faq/hoe-verzend-ik-zo-veilig-mogelijk-een-breekbaar-pakje-met-bpost
* Verzend je meerdere items in 1 keer, wikkel deze dan apart in en voorzie tussenschotten om schade te vermijden.

Als jij zegt: 'er was geen ruimte om dit toe te passen' dan is dat niet hun schuld en had je (in hun ogen) maar een betere verpakking moeten kiezen waar er wel ruimte was. Het zou me verbazen als je ook maar een cent terug kunt eisen.
 
Wat is het nut van zo'n verzekering bij Bpost als ze toch niet uitbetalen?

Nu ja 500€ ... 1 fles kapot .. dus nog 5 flessen over (helaas niet meer verkoopbaar). Lijkt me het allemaal niet waard om naar de rechtbank te gaan (en niet eens zeker te zijn dat te winnen). Ik zou gewoon proberen Bpost overal negatieve commentaar te geven (hier, trustpilot .. ) en ze niet aan te raden kwestie van verzekeringen bij vrienden en familie?
 
Wat is het nut van zo'n verzekering bij Bpost als ze toch niet uitbetalen?

Nu ja 500€ ... 1 fles kapot .. dus nog 6 flessen over (helaas niet meer verkoopbaar). Lijkt me het allemaal niet waard om naar de rechtbank te gaan.
Zeker niet met uw wiskunde skills :p
 
Discussieren met bpost heeft geen zin. Ombudsdienst proberen maar geen idee of je iets gaat kunnen recupereren aangezien je inderdaad niet volledig aan de voorwaarden voldeed.
 
Als jij zegt: 'er was geen ruimte om dit toe te passen' dan is dat niet hun schuld en had je (in hun ogen) maar een betere verpakking moeten kiezen waar er wel ruimte was. Het zou me verbazen als je ook maar een cent terug kunt eisen.
En het feit dat dit de originele verpakking was waarmee ze al eens de post gedaan had? En dat was gewoon de kist zonder enige bubble wrap.
 
hadden ze zelf willen opdrinken, dan hadden ze ze niet verkocht en hadden ze zes flessen om te kraken.

@squid: ge gaat van een kale reis terugkomen. Bpost heeft totaal geen klantvriendelijke 'klanten'dienst. Die doen sowieso al moeilijk over terugbetalingen en in dit geval staat ook op hun site hoe ge zaken moet inpakken: https://www.bpost.be/nl/faq/hoe-verzend-ik-zo-veilig-mogelijk-een-breekbaar-pakje-met-bpost
* Verzend je meerdere items in 1 keer, wikkel deze dan apart in en voorzie tussenschotten om schade te vermijden.

Als jij zegt: 'er was geen ruimte om dit toe te passen' dan is dat niet hun schuld en had je (in hun ogen) maar een betere verpakking moeten kiezen waar er wel ruimte was. Het zou me verbazen als je ook maar een cent terug kunt eisen.
Ma nu hebben ze wel reden om te drinken, 500 euro voor de vuilbak.
 
Laatst bewerkt:
BPost is toch een hoopje ellende zeg. Ik zeg het niet graag, maar, al aan HLN gedacht?
 
Ik heb ook wel een paar van die annekdotes: ik werk vaak met Bpost, en. overwegend ben ik er tevreden van, maar als het fout gaat...
Vorige week kocht ik een dure apparatuur, gaf aan in de app dat "bij afwezig, het pakje naar een afhaalpunt gaat". Mijn moeder is pas geoppereerd dus daar enkele dagen verbleven, terwijl mijn bestelling net geleverd zou worden. In de vooravond zie ik dat het pakje daadwerkelijk afgeleverd is, had de postbode het gewoon aan de voordeur achtergelaten, ik was verbijsterd dat mijn pakket van 800€ er na ruim 8uur nog steeds lag 😅, er worden hier namelijk veel pakketjes gestolen!
* 2de negatieve ervaring: ik kocht een sensor tweedehands, toch ook ruim 50€: pakketje werd aan de voordeur achtergelaten, opengescheurd, in een zakje van Bpost, dus was gebeurd tijdens transport: resultaat : een lege gescheurde doos!!! Reactie Bpost klantendienst doodsimpel: kan gebeuren tijdens transport of behandeling 🤷‍♂️🤯
* 3e negatieve ervaring: ik kocht een 200ml fles parfum: 125€, maar bestelde de verkeerde, maar met terugzendoptie.
Resultaat: het pakketje kwam maar niet aan en Bpost wou in eerste instantie niet betalen omdat het niet was afgeleverd. Na ruim twee maanden (!) geharrewar van attesten, kreeg ik toch het akkoord om terugbetaald te worden, de dag erna (letterlijk) werd het pakketje opeens toch miraculeus teruggevonden, en kwam het toch aan bij de verkoper, maar pas nadat ze niet anders konden dan terugbetalen, deden ze blijkbaar een extra moeite!!!
*4 ervaring: ik kreeg een aangetekende uitnodiging van de rechtbank ivm het voogdijschap over m'n dochter tijdens m'n scheiding. De brief werd echter verkeerd afgeleverd, ik tekende NIET af, en kreeg bijgevolg geen uitnodiging. Reactie van de rechtbank: de postbode verklaart van wel, dus u kwam niet opdagen, dus ik werd in het ongelijk gesteld!! Gelukkig zonder onomkeerbaarbaar gevolg, maar het ging wel om de voogdij over mijn dochter, en had zomaar helemaal anders kunnen aflopen!!!!
En zo nog enkele van die pareltjes, maar je begrijpt m'n punt wel...
Klantendienst was meestal wel vriendelijk, maar niet in de mogelijkheid om me concreet te helpen... Dus nu probeer ik van zoveel mogelijk andere vervoerders gebruik te maken.
 
Klantendienst was meestal wel vriendelijk, maar niet in de mogelijkheid om me concreet te helpen... Dus nu probeer ik van zoveel mogelijk andere vervoerders gebruik te maken.
'T is niet alsof andere vervoerders zoveel beter zijn. DPD, DHL, Colis Privé etc., allemaal in hetzelfde bedje ziek hoor.
 
*4 ervaring: ik kreeg een aangetekende uitnodiging van de rechtbank ivm het voogdijschap over m'n dochter tijdens m'n scheiding. De brief werd echter verkeerd afgeleverd, ik tekende NIET af, en kreeg bijgevolg geen uitnodiging. Reactie van de rechtbank: de postbode verklaart van wel, dus u kwam niet opdagen, dus ik werd in het ongelijk gesteld!! Gelukkig zonder onomkeerbaarbaar gevolg, maar het ging wel om de voogdij over mijn dochter, en had zomaar helemaal anders kunnen aflopen!!!!
Die rechter gaat hier toch in de fout? De zending gebeurde aangetekend (met bewijs van ontvangst of zonder?). Een postbode is niet beëdigd. Dus zijn woord tov uw woord = Gelijkwaardig niet? Of mis ik iets?

Een kribbel als bewijs van handtekening? Men kan perfect aantonen of uw handschrift, daarmee overeenkomt of niet (zelfs als het een kruisje is).
Dus als de postbode zelf heeft afgetekend of iemand anders, dan kan dit aangetoond worden. En het blijft een aangetekende zending, dus de omgekeerde bewijslast geldt dan toch niet? indien wel, dan zie ik niet waarom een aangetekende zending uberhaut bestaat. Dan is het nut daarvan ' nihil'?
 
Geachte, als u reeds kmacht indiende bij uw verzender,en deze een onderzoek starte. Wanneer u een niet voldoende resultaat bekomen hebt kan u echter steeds de ombudsdienst der posterijen contacteren,info op Google. Let wel op,deze kan je alleen inschakelen als er een dossier is,voldoende onderzoek is geweest en er voldoende tijd is gegeven voor een resultaat,anders wordt u klacht onontvankelijk verklaard. De verzender van de flessen wijn blijft verantwoordelijk en dient klant schadeloos te stellen,de verzender van wijn kan echter ook alleen een klacht indienen,aangezien hij bpost aanstelt. Ik zou het daar proberen. Weet dat wijn verzenden nooit een goed idee is aangezien pakken steeds van een band in een container vallen(dit gebeurt allemaal machinaal) overal. En dit is toch altijd van een minimale hoogte van 1m50. Succes
 
Op dit moment dient uw advocaat uitstel te vragen. Dient u klacht in te dienen wegens schriftvervalsing bij de postfirma of postbode. Alsook kan u nagaan wie deze wel ontving en klacht indienen wegens schending van het briefgeheim,dit dient als voldoende bewijs.
 
Op dit moment dient uw advocaat uitstel te vragen. Dient u klacht in te dienen wegens schriftvervalsing bij de postfirma of postbode. Alsook kan u nagaan wie deze wel ontving en klacht indienen wegens schending van het briefgeheim,dit dient als voldoende bewijs.
Hoe kan de advocaat uitstel vragen als die niet eens weet dat er een datum vast ligt om te verschijnen? :unsure:
 
Op dit moment dient uw advocaat uitstel te vragen. Dient u klacht in te dienen wegens schriftvervalsing bij de postfirma of postbode. Alsook kan u nagaan wie deze wel ontving en klacht indienen wegens schending van het briefgeheim,dit dient als voldoende bewijs.
Ja ik geloof Jan-mtb wel. Had dit wel in zijn nadeel geweest en/of grote gevolgen gehad, dan had hij in beroep moeten gaan tegen die uitspraak (dat kan altijd, ook als de rechtbank de andere partij is), en een aantal stappen ondernemen om de leugen(s) van de postbode onderuit te halen.

Maar goed, gelukkig was het zonder erge gevolgen.

---

Uitstel vragen vind ik inderdaad vreemd? Zoals Mulan zegt, kon dit wel in Jan zijn situatie ??? Maar goed ik ken alle details nu ook weer niet.
 
Terug
Bovenaan