Squidward
Redacteur
Deed zich voor: Mr S verkoopt zes flessen wijn via veiling. Hij doet deze in een effectieve wijnkist formaat zes flessen, met houten houders waar die flessen in vastzitten (klassieke kist, soit). Rondom die kist doet hij een dikke laag bubblewrap, er staan twee stickers ‘breekbaar/fragile’ op en de zending wordt verzekerd tot €500. Waarde was iets van een €525 incl veilingkosten.
De zending komt aan in Frankrijk maar de koper claimt niks te hebben moeten tekenen en de kist gewoon aan zijn deur aangetroffen te hebben toen hij thuiskwam. Een hoek van de doos is versplinterd (doorheen de bubble) en er lekt duidelijk iets. Waarop de koper dus de zending terugstuurt en zijn geld terug wil. Op zich geen probleem. De kist komt hier terug aan en blijkt 1 fles gebroken, de anderen zijn label-gewijs onleesbaar en dus onverkoopbaar.
Nu komt BPost met de stelling ‘de flessen waren niet individueel in die kist verpakt, wij betalen niet uit’. Nochtans zijn er een tiental foto’s van de verpakking, de schade etc etc en is er in een wijnkist hoegenaamd geen plaats om flessen apart in te pakken. Daarvoor zijn die houders (die toch wel strak zitten) en daarmee ging de kist nog eens in de bubble en de stickers en de verzekering. Onder normale leveromstandigheden moet dat absoluut voldoende zijn. Maar die pakketten worden onder allerhande subcontractors verdeeld, geen manier om uit te vissen wie of wat.
Volgens mij zijn wij hier niet in fout? Wat is een volgende stap?
De zending komt aan in Frankrijk maar de koper claimt niks te hebben moeten tekenen en de kist gewoon aan zijn deur aangetroffen te hebben toen hij thuiskwam. Een hoek van de doos is versplinterd (doorheen de bubble) en er lekt duidelijk iets. Waarop de koper dus de zending terugstuurt en zijn geld terug wil. Op zich geen probleem. De kist komt hier terug aan en blijkt 1 fles gebroken, de anderen zijn label-gewijs onleesbaar en dus onverkoopbaar.
Nu komt BPost met de stelling ‘de flessen waren niet individueel in die kist verpakt, wij betalen niet uit’. Nochtans zijn er een tiental foto’s van de verpakking, de schade etc etc en is er in een wijnkist hoegenaamd geen plaats om flessen apart in te pakken. Daarvoor zijn die houders (die toch wel strak zitten) en daarmee ging de kist nog eens in de bubble en de stickers en de verzekering. Onder normale leveromstandigheden moet dat absoluut voldoende zijn. Maar die pakketten worden onder allerhande subcontractors verdeeld, geen manier om uit te vissen wie of wat.
Volgens mij zijn wij hier niet in fout? Wat is een volgende stap?