Bordspelreview: Pokémon Battle Academy 2022

Het klein kind is mij is weer tevreden. Vele jaren geleden, toen de dieren nog spraken (zoals Meowth van Team Rocket) en ik net mijn middelbare schoolcarrière startte, was Pokémon in. Op de speelplaats werden heel wat Pokémonkaarten van eigenaar gewisseld. Het was zelfs zo populair dat veel scholen besloten de kaarten te verbieden. De vele ruzies en diefstallen hadden daar natuurlijk ook iets mee te maken. Ikzelf startte toen mijn carrière als Pokémonverzamelaar, maar besteedde niet veel aandacht aan het spel. Op de zolder liggen nog enkele van die kaarten, al ben ik zo'n tien jaar geleden gestopt met het kopen van nieuwe sets. Onlangs ontving ik echter Pokémon Battle Academy. Kaarten die dienen om gespeeld te worden. En ja, wat liet ik me weer gaan ...

Pokémon is populair. Misschien zelfs populairder dan ooit, al heeft dat nu voornamelijk met de verzamelwoede te maken. Sommige kaarten, vooral de oudere dan, zijn namelijk honderden tot duizenden euro's waard. Daardoor worden nieuwe boxen soms in grote aantallen opgekocht. Zo'n vaart loopt het met het bordspel Pokémon Battle Academy niet. Dit spel, bestaande uit drie verschillende decks van zestig kaarten, is bedoeld om toffe potjes te spelen en niet om te verzamelen. Ik ging ermee aan de slag en waande me terug in de vroege jaren 2000.

Pokémon 2.jpg


Gotta catch 'em all!

Het doel van de nieuwe versie van Pokémon Battle Academy is heel eenvoudig. Je moet als eerste alle vier je prijskaarten bemachtigen door een Pokémon van je tegenstander te verslaan. Lukt je dat, dan mag je jezelf uitroepen tot ware Pokémon-meester. Voor wie niet vertrouwd is met het spel zelf, is er goed nieuws. Niet alleen is er een referentieboekje waarin alles nog eens extra verduidelijkt wordt, ook bevat het spel twee deckspecifieke boekjes die je stap voor stap uitleggen hoe je iets moet doen. Dat gebeurt tijdens het spelen zelf. Belangrijk daarbij is dat de twee decks (eentje met Pikachu, de andere met Cinderace) de eerste keer niet geschud worden. Alle kaarten zitten op een specifieke volgorde om het spel aan de hand van enkele stappen uit te leggen.

Pokémon blijft Pokémon. Altijd plezant!


Gestart wordt er in de begeleidende boekjes uiteraard bij het begin, startend met de setup. Het schudden wordt voor dit eerste spel, zoals reeds gezegd, overgeslagen. Hierdoor trek je elke keer de kaarten die de in de tutorial bij een bepaalde stap staan. Elke speler trekt zeven kaarten en mag een basispokémon als actieve Pokémon leggen. Daarna wordt de prijsstapel met vier kaarten gemaakt, waarna er met de strijd kan worden begonnen. Gedurende veertien pagina's leer je wat je allemaal kunt doen met je kaarten. Zo kun je onder andere basispokémon neerleggen, er energiekaarten aan koppelen en aanvallen. Een aanval is altijd het laatste wat je kunt doen in een beurt, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.

Pokémon 1.jpg


Klopterop!

Elke Pokémon heeft, afhankelijk van de aanvallen, enkele energiekaarten nodig. Eens een Pokémon er genoeg heeft, kunnen specifieke aanvallen worden uitgevoerd waarmee schade wordt toegebracht aan een Pokémon van de tegenstander. Heeft een Pokémon meer schadepunten dan levenspunten, dan is dat arme beestje K.O. geklopt en moet je het terugtrekken. Een nieuwe Pokémon als actieve plaatsen is dan de boodschap. Naast de Pokémon zelf en de vele energiekaarten zijn er ook enkele kaarten die je vooruit helpen of het tij wat kunnen doen keren, namelijk de Trainer-kaarten. Deze heb je in verschillende vormen. Enkele Item-kaarten genezen je Pokémon of laten je door je deck gaan, terwijl bijvoorbeeld Supporter-kaart Hop je drie extra kaarten laat trekken. Gevorderden proberen altijd de ideale combinatie aan kaarten te vinden en net dat maakt Pokémon zo leuk.

Pokémon Battle Academy is een erg fijn spel dat heel snel speelt. Een deck bestaat uit zestig kaarten waarbij je aan het begin van je beurt altijd een kaart trekt. Vind je eindelijk de evolutie waarmee je je basispokémon sterker maakt of heb je weer zo'n vervelende energiekaart beet waarvan je er al veel te veel in je hand hebt? Deze standaarddecks zijn ideaal voor beginnende spelers en het derde deck voegt net iets meer afwisseling toe. Spelers die het spel al wat beter kennen, kunnen hun ding doen met de drie decks en een ideale combinatie zoeken. Nadien kunnen de kaarten door de icoontjes en nummering weer in het juiste deck worden gestoken. En wie echt heer en meester is, stelt gewoon zijn eigen deck volledig samen.

Conclusie

Pokémon Battle Academy 2022 is net zoals vroeger nog altijd fijn om te spelen. Aan de mechanics is al 25 jaar niets veranderd, maar door de duizenden verschillende kaarten zijn er ontzettend veel mogelijkheden. In deze Pokémon Battle Academy 2022 zelf zitten er drie decks van zestig kaarten waarbij Pikachu, Cinderace en Eevee elk hun eigen stapel kaarten hebben. Het spel wordt via handige boekjes in enkele minuten tijd aangeleerd, waarna je zelf je ding kunt doen. Ben je klaar voor de echte strijd en weet je je tegenstander te verslaan?

Pro

  • Pokémon!
  • Eenvoudige regels
  • Speelt op een half uurtje

Con

  • Decks niet even sterk
7

Over

Uitgever

  1. The Pokémon Company

Aantal spelers

2

Tijdsduur

30 minuten
 
Ik ben al jaren niet meer mee met Pokémon, maar het blijft nostalgisch. Oh de tijden dat ik op het hoger alle Windows XP (fuck ik ben oud) Windows 95 computers van de bibliotheek voorzag van een Pokémon welkomsscherm.
 
Terug
Bovenaan