Bordspelreview: Pick a Pen: Riffen

Als je mij het water induwt, dan verzuip ik gegarandeerd. Gaan snorkelen of iets dergelijks zit er dus voor mij niet in. Gelukkig kan ik mij op andere vlakken in de onderwaterwereld begeven. Films genoeg onder andere, maar ook de bordspelwereld heeft het een en ander aan te bieden onder water. Een van de laatste toevoegingen komt van Nederland: het door 999 Games uitgebrachte Pick a Pen: Riffen.

Pick a Pen is een serie van kleine bordspelletjes, waarbij er met potloden wordt gerold (die eventueel apart besteld kunnen worden) en dobbelstenen achterwege worden gelaten. Naast Pick a Pen: Riffen is er ook Pick a Pen: Tuinen en Pick a Pen: Crypten. Ik ging enkele weken geleden reeds aan de slag met Pick a Pen: Tuinen en was aangenaam verrast. Maar weten de verborgen schatten in Pick a Pen: Riffen me ook te overtuigen? Je komt het te weten in deze review.

IMG_20230819_154704.jpg

Rollen maar!​

In Pick a Pen: Riffen krijgt elke speler een invulblaadje, rekening houdend met de gekozen moeilijkheidsgraad. Er zijn er namelijk drie, waarbij het aangeraden is om te starten met de eenvoudigste versie. De andere twee moeilijkheidsgraden voegen namelijk een aantal extra scoremogelijkheden toe die het spel interessanter maken door de toevoeging van extra elementen. De drie varianten zorgen er ook voor dat je wat afwisseling hebt, want elke keer met hetzelfde invulblaadje spelen, zou beginnen vervelen. Eens elke speler een blaadje van dezelfde moeilijkheidsgraad heeft, kan het spel van start gaan. De beurten gaan bijzonder vlot. De eerste speler rolt alle vijf de potloden en kiest er één van. Dan is de volgende speler aan de beurt die ook een potlood kiest. Dit gaat zo verder tot alle potloden gekozen zijn. De speler die geen potlood heeft, neemt ze nu allemaal en rolt ze opnieuw, waarbij het spel dan gewoon doorgaat. Het is eens wat anders dan dobbelstenen en het is best leuk eens met potloden te rollen. Ze zijn trouwens dubbel gelijmd en dik, dus kunnen tegen een stootje.

Pick a Pen: Riffen is een leuke race onder water.


Op de invulblaadjes staan een aantal dingen. Zo zijn er enkele duikplaatsen, schatten die je punten opleveren en ook muntjes. Aan de rechterzijde vind je de scoremogelijkheden. Je vertrekt vanuit eender welke duikplaats met een willekeurige kleur, met als doel de schatten in die bepaalde kleur te verzamelen. Eens je met een route gestart bent, moet je in die route dezelfde kleur gebruiken. Andere routes starten met andere kleuren mag natuurlijk ook. Twee schatten van twee punten en één schat van vier punten zorgt voor acht punten, maar als je ze alle drie kunt verzamelen, word je beloond met twee extra punten. En dit heb je dus voor alle vijf de kleuren. Uiteraard moet je met enkele regels rekening houden, want die beperken namelijk je mogelijkheden.

IMG_20230819_155008.jpg

Duiken naar de schatten​

Elk potlood heeft een unieke kleur en een aantal zijden. Zo kun je, afhankelijk van de zijde, een aantal stappen zetten. Zie je één bolletje, dan mag je maar één stap zetten. Zie je er drie, dan mag je er drie zetten. Zo eenvoudig is het, maar het stopt niet met restricties. Zo zijn er zijden waarbij je enkel rechtdoor mag bewegen, terwijl andere zijden je meer bewegingsvrijheid geven omdat je na elke stap van kant mag wisselen. Toch moet je nog rekening houden met het feit dat twee verschillende kleuren niet over dezelfde lijn mogen bewegen, maar gelukkig mag kruisen wel. Met dezelfde kleur over een eerder ingevulde lijn bewegen mag trouwens ook niet, en je moet telkens starten waar je geëindigd bent, wat je bewegingsmogelijkheden uiteraard beperkt.

Het spel kan op twee manieren geëindigd worden. Als iemand van alle vijf de kleuren minstens zes vakjes heeft gekleurd, of als een speler acht muntjes heeft verzameld. Eens dat het geval is, is het spel onmiddellijk voorbij. Daarnaast zijn er nog enkele extra's voor de snelle spelers. Wie als eerste twee punten van elke kleur heeft, krijgt vijf bonuspunten. Wie van elke kleur alle vakjes heeft kunnen aanduiden, krijgt ook bonuspunten. Dat zorgt voor een spannende race, waarbij je toch wat rekening moet houden met de potloden en welke je overlaat voor andere spelers. Je wil namelijk dat anderen zo weinig mogelijk kunnen aanduiden, al is dat natuurlijk niet altijd mogelijk.

Conclusie

Pick a Pen: Riffen is een leuke variant in de Pick a Pen-trilogie. Deze keer ga je onder water op zoek naar munten en schatten, met als doel de hoogste score van alle spelers te halen. Wie het spel doet eindigen, is namelijk niet per se de winnaar. Rol de potloden, kies er een van en vul wat erop staat in op je invulblaadje. De schatten zijn het belangrijkst, maar hou rekening met de beperkingen. De twee moeilijkere varianten voegen nog toffe extra's toe, waardoor je toch wel wat afwisseling hebt.

Pro

  • Drie moeilijkheidsgraden
  • Instapvriendelijk
  • Kan tactisch zijn

Con

  • Soms heb je onbevredigende beurten
7

Over

Uitgever

  1. 999 Games

Designer

Reiner Knizia

Aantal spelers

2-4

Tijdsduur

30 minuten
 
Terug
Bovenaan