Bordspelreview: Azul

Boardgamefans zullen ongetwijfeld al gehoord hebben van Azul. Hoewel het spel ondertussen al een aantal jaren bestaat, plaatst Asmodee het terug in de kijker onder een nieuw Unbox Now-label. Het ideale moment om ermee aan de slag te gaan en het aan een review te onderwerpen! Samen met redacteur @Tova begaf ik mij in de wondere wereld van het tegelleggen en waanden we ons, vergezeld van een fris biertje, in het Spaanse Alhambra. Benieuwd naar onze bevindingen? Ontdek het in onderstaande review!

Ben je nieuw in de boardgamewereld, dan kan het spellenaanbod enorm overweldigend zijn. Asmodee tracht hierop in te spelen door Unbox Now uit te brengen. Het label staat enerzijds garant voor kwaliteit en anderzijds krijg je na aankoop van één van de spellen uit het gamma ook toegang tot de online Board Game Arena-variant. Wie op zoek is naar instapvriendelijke, maar steengoede games, kan al zeker een kijkje nemen tussen de Unbox Now-titels, waaronder Azul !

Azul 2.jpg


Azuleojos, sí!

Tijdens zijn bezoek aan het Spaanse Alhambra, is koning Manuel I onder de indruk van de mooie, Moorse keramische tegels. Zijn besluit staat vast, hij zal zijn eigen paleis in Portugal met dezelfde sierlijke tegels versieren. Tenminste, laten versieren. Het is aan jou als speler om zijn droom te verwezenlijken en om zelf een prachtige muur samen te stellen.

Dat is meteen ook de opzet van het spel: een mooie tegelmuur bouwen op je eigen speelbord. Dit doe je door tegels te verzamelen uit de vijf tot negen (afhankelijk van het aantal spelers) fabrieken. In deze fabrieken liggen telkens vier tegels en is het de bedoeling dat je enkel de tegels met dezelfde kleur neemt. De overige tegels komen in het midden terecht. Van zodra er in het midden tegels liggen, mag ook hiervan genomen worden voor je persoonlijke muur. Vervolgens worden de tegels op één van de vijf patroonlijnen gelegd. Is je lijn vol, dan zal deze punten scoren. Is je lijn niet vol, dan neem je de tegels mee naar de volgende ronde. Heb je echter teveel tegels op dezelfde patroonlijn, dan vallen ze van je muur op de grond en betekenen deze minpunten. Wie als eerste tegels van het midden neemt, zal ook de startfiche nemen. Ondanks dat deze een minpunt betekent, geeft ze je ook het recht om als eerste tegels te nemen in de volgende ronde.

Azul 3.jpg

Vergeet ook je tegenstander(s) niet!

Van zodra de tegels zijn opgebruikt, kan de muurbekleding en de bijhorende puntentelling beginnen. Van elke volle lijn wordt één tegel verschoven naar de muur en krijg je een punt. Heb je reeds aangrenzende tegels liggen, dan zal je hiervoor extra punten krijgen. De punten worden samengeteld, de minpunten in mindering gebracht en de finale score wordt op je persoonlijk scorebord aangeduid met de zwarte steen. Wanneer elke speler zijn punten heeft geteld, kan de volgende ronde beginnen. Dit gaat door tot wanneer één van de spelers een volledige horizontale lijn, of met andere woorden vijf tegels, heeft gemaakt. Voor elke volle lijn, zowel horizontaal als verticaal, scoor je tevens extra punten. Dat geldt ook wanneer je van een kleur alle tegels op je muur hebt kunnen plaatsen. Tegels leggen en punten scoren is de boodschap! Maar vergeet ook niet het bord van je tegenspeler(s) in de gaten te houden!

Zijn jullie al gevorderde spelers, dan kunnen jullie de strijd ook aangaan in een tweede spelvariant. Op de achterkant van het speelbord is namelijk een tweede spel beschikbaar, waarbij de muur grijze velden bevat. De regels blijven hetzelfde, met de uitzondering dat je tegels van een volle patroonlijn op een willekeurig vak in die lijn mag plaatsen op voorwaarde dat er zowel horizontaal als verticaal nog geen tegels van dat kleur liggen. Heb je geen mogelijkheden, dan verdwijnen al je tegels naar de vloerlijn en betekenen deze minpunten. Een leuke, uitdagende variant waarbij extra ruimtelijk inzicht gewenst is! Nota: na de biertjes zagen we deze brein brekende variant al een stuk minder zitten.

Azul 1.jpg

Maak jij de mooiste tegelmuur?

Laat ons zeggen dat ik in het begin wat sceptisch tegenover het spel stond. “Wat moet ik doen, een muur versieren??”. Al snel werd duidelijk dat dat geheel onterecht was. Azul bleek niet alleen een kleurrijk, aantrekkelijk spel te zijn, het bleek ook nog eens over een erg leuk spelmechanisme te beschikken. Hierbij is het niet enkel kwestie van zelf veel punten te pakken, maar ook je tegenstander te dwingen om minpunten te scoren. Ondanks dat het een toegankelijk spel blijft, komt er toch heel wat tactiek bij kijken en zal je je aandacht bij het spel moeten houden. Je zal dus niet enkel je eigen patronen in de gaten moeten houden, maar ook die van de tegenstander(s) én de punten met betrekking tot de eindtelling. Gemakkelijk te spelen, maar moeilijk te meesteren!

Naast de leuke vormgeving en het fijne spelmechanisme, merk je ook meteen de goede kwaliteit van de bordspelonderdelen. Zowel de tegeltjes, de borden als de mooi versierde tegelzak voelen allemaal enorm stevig aan. Geen probleem dus als je niet tegen je verlies kunt en je gooit al eens met een onderdeel! Waar je in geval van frustratie wel mee moet opletten, is het feit dat je tegels en vooral het puntentoken vrij gemakkelijk kunnen verschuiven. Gelukkig werd hiermee rekening gehouden in de Azul Kristal Mozaïek Expansie. Ook punten tellen is in het begin wat zoeken. Let hierbij op dat je bij de muurbekleding niet meteen je tegels legt en de rest van de ongebruikte tegels in de doos gooit, want dan geraak je al snel de kluts kwijt bij het tellen.

Gemakkelijk te spelen, maar moeilijk te meesteren!


Zelf heb ik het spel voorlopig enkel nog maar met twee spelers gespeeld. Al hoor ik van verschillende mensen dat twee het ideale aantal is, aangezien je daardoor vooral op elkaar kan focussen en elkaar sneller de loef kan afsteken. Met meerdere spelers zal je noodgedwongen vooral met je eigen spel bezig zijn en daardoor minder opletten wat de anderen aan het doen zijn. Ik kan alvast zeggen dat Azul momenteel één van mijn favoriete tweespelerspellen is! Hoewel je na verloop van tijd wel enigszins een tactiek zal uitbouwen, zal je deze toch steeds moeten bijstellen afhankelijk van de tegels die op tafel komen. Wordt het spel echter wat eentonig, dan is er nog altijd de alternatieve en iets uitdagendere variant op de achterkant van het speelbord.

Conclusie

In Azul ga je als tegellegger aan de slag en is het de bedoeling om een mooie Moorse tegelmuur te bouwen. Laat het onderwerp je zeker niet afschrikken, want Azul blijkt al snel een erg leuk, tactisch denkspel te zijn, waarbij je niet enkel met je eigen bord bezig bent, maar je ook je tegenstander(s) de loef zal moeten afsteken. Ondanks dat je met tot vier spelers kan spelen, is het wat mij betreft een ideaal tweespelerspel. Dat ik niet alleen sta in mijn positieve beoordeling, bewijzen ook de verschillende prijzen die het spel gewonnen heeft. Meer dan terecht dat Asmodee het opnieuw in de kijker wenst te plaatsen onder hun Unbox Now-label. Ik ben alvast benieuwd om ook de andere Azul-versies te spelen!

Alle foto's werden aangeleverd door Henk Rolleman. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina namellor.

Pro

  • Aantrekkelijke vormgeving die perfect bij het thema past
  • Stevige bordspelonderdelen
  • Leuk om elkaar de loef af te steken
  • Ideaal als tweespelerspel

Con

  • Onderdelen durven al eens verschuiven, vooral het kleine puntentoken (de expansie lost dit wel op!)
  • Na verloop van tijd zal je vaak dezelfde tactiek proberen gebruiken
8

Over

Uitgever

  1. Asmodee
  2. Plan B Games

Designer

Michael Kiesling

Aantal spelers

2-4

Tijdsduur

30-45 minuten
 
Terug
Bovenaan