Bonus uitbetalen

poeperman

Well-known member
Misschien past dit beter in het brutoloontopic, maar ik vond daar niet direct iets terug.

Ik heb een (kleine) individuele bonus behaald vorig jaar en wil die nu graag cashen op de manier met minste verlies.

Uitbetalen als bonus = 55% rendement weg
Uitbetalen als overuren = +/- 50% rendement weg (want komt bij het loon?)
Warranten = enkel indien op voorhand gedefinieerd in de organisatie

Zijn er nog mogelijkheden?
Ik dacht eraan om te vragen om dat bedrag in mijn groepsverzekering te storten - ik heb het niet meteen nodig.
Is dat mogelijk/haalbaar?

Thanks!

Misschien past dit beter in het brutoloontopic, maar ik vond daar niet direct iets terug.

Ik heb een (kleine) individuele bonus behaald vorig jaar en wil die nu graag cashen op de manier met minste verlies.

Uitbetalen als bonus = 55% rendement weg
Uitbetalen als overuren = +/- 50% rendement weg (want komt bij het loon?)
Warranten = enkel indien op voorhand gedefinieerd in de organisatie

Zijn er nog mogelijkheden?
Ik dacht eraan om te vragen om dat bedrag in mijn groepsverzekering te storten - ik heb het niet meteen nodig.
Is dat mogelijk/haalbaar?

Thanks!
De eerste 150 overuren ofzo worden wel minder belast, dus dat zou wel al beter zijn dan gewoon bruto bonus.

CAO90 bonus is ook zeer interessant maar kan enkel collectief denk ik en wel voorwaarden.

CAO90 is inderdaad collectief en onderworpen aan voorwaarden die de fiscus ook moet goedkeuren, kan dus niet achteraf geregeld worden.

Groepsverzekering is -als de werkgever dat opgezet heeft en toelaat- een mogelijkheid. Heeft voor- en nadelen: voordeel is dat er weinig afgehouden wordt (enkel RSZ dacht ik), nadeel is dat dat geld tot aan je pensioen vast staat aan een laag gegarandeerd rendement, en dat je er op het einde van de rit op belast wordt. Persoonlijk verkies ik om het geld nu te krijgen en zelf te kunnen beleggen.

Warranten is een interessante mogelijkheid. In deze volatiele tijden wel opletten als je ze meteen verkoopt, dat dit niet op een uitzonderlijk slechte beursdag is, want je wordt belast op de initiële waarde van de warrants, niet de waarde waaraan je ze verkoopt.

Warrants werken alleen maar als het uitkerende bedrijf, je werkgever dus, daar faciliteiten voor heeft getroffen.

Wat is een kleine bonus?
Kan je iets in natura gebruiken? Bepaalde onkosten die je werkgever je kan vergoeden?

Wat is een kleine bonus?
Kan je iets in natura gebruiken? Bepaalde onkosten die je werkgever je kan vergoeden?
De voorbije jaren heb ik dat inderdaad deels zo gedaan: meubilair, TV, Sonos, verlichting,…

Maar dat is op aan het geraken :)

Mijn vrouw heeft vorig jaar een factuur van de tuinman van 3000 laten betalen, maar dat ziet mijn werkgever niet zitten.

Voor 2021 gaat het over +\- 3200 euro bonus, voor 2022 is dat potentieel €6000 (maar dat zal ik niet halen, daarvoor ben ik veel te slecht gestart :D)

Als je bedrijf warranten wilt uitgeven dan is dat sowieso de beste optie.
Het marktrisico is daar ook klein aangezien verkoop bij de meeste banken al in de eerste week van ontvangst kan gebeuren.

In het zwart als je toch aan het frauderen bent (tuinman betalen like :wtf:, overuren kan je ook niet ineens tevoorschijn toveren) kan je het evengoed tegoei doen

In het zwart als je toch aan het frauderen bent (tuinman betalen like :wtf:, overuren kan je ook niet ineens tevoorschijn toveren) kan je het evengoed tegoei doen
Op factuur eh, daar was niks zwart aan. Bij haar in het kader van het opwaarderen van de thuiswerkplek. Dat mag gewoon, da’s hetzelfde als een extra scherm, bureaustoel,…

EDIT: ‘t Was de schrijnwerker trouwens, voor het inrichten van 2 zolderkamers, waarvan 1 als bureau. Maar met tuinman zou ook perfect legit zijn. Je hebt er die een compleet bijgebouw laten betalen als bureau, en dan bv afstand doen van een bedrijfswagen

Op factuur eh, daar was niks zwart aan. Bij haar in het kader van het opwaarderen van de thuiswerkplek. Dat mag gewoon, da’s hetzelfde als een extra scherm, bureaustoel,…

EDIT: ‘t Was de schrijnwerker trouwens, voor het inrichten van 2 zolderkamers, waarvan 1 als bureau. Maar met tuinman zou ook perfect legit zijn. Je hebt er die een compleet bijgebouw laten betalen als bureau, en dan bv afstand doen van een bedrijfswagen
Bureaustoel of scherm is toch net iets anders dan een tuinaanleg

Terug
Bovenaan