BeyondGaming @ Heroes Comic Con

Op 22, 23 en 24 september vond de tweede editie plaats van Heroes Comic Con in Brussels Expo. Gedurende drie dagen – inderdaad, geen twee maar drie dagen!! - kreeg je met een ticket tot Heroes Comic Con opnieuw toegang tot Heroes Comic Con en Made in Asia- & YouPlay-festival. 2-in-1 dus. Made in Asia- & YouPlay-festival brengt Aziatische popcultuur, manga, videokunstenaars en meer en is het grootste evenement van haar soort binnen de Benelux. Verder kwamen ook de fans van sciencefiction en fantasy er aan hun trekken. Aeyenah, ikzelf en vele andere fans dompelden ons onder in deze Aziatische, science fiction en fantasy-beleving. Het verslag van Aeyenah en mezelf vind je alvast hier.

Sassenach

Er zijn enkele weekends per jaar die ik steevast vrijhoud. Dat ik sinds vorig jaar ook een weekend mag voorzien voor Heroes Comic Con, kan ik alleen maar toejuichen. Als grote fantasy-fan voelt het telkens weer aan als thuiskomen wanneer ik de deuren van dit soort beurzen binnenwandel. Heroes Comic Con vond net als vorig jaar plaats in Brussels Expo. Vergis je niet, hoewel het slechts de tweede editie is, neemt Heroes Comic Con al heel wat hallen in beslag. Het was vorig jaar dan ook even zoeken waar ik exact welk kraampje had gezien en hoe ik de Q&A-sessies kon bijwonen. Dit jaar ging het gelukkig veel vlotter. Heroes Comic Con kon hierbij opnieuw rekenen op een mooie opkomst aan gasten. Zo waren Lana Parrilla (Once Upon a Time), Gwendoline Christie (Game of Thrones, Wednesday, Star Wars), Warwick Davis (Star Wars, Willow, Harry Potter), Carolina Ravassa (Overwatch), Tom Ellis (Lucifer), Rebecca Mader (Once Upon a Time) en Graham McTavish (The Hobbit, The Witcher, House of the Dragon, Outlander) aanwezig. Omwille van de SAG-AFTRA-staking verliepen de Q&A-sessies dit jaar iets anders gezien er restricties waren op de soort vragen die gesteld mochten worden. Heroes Comic Con speelde voor de aanvang van de Q&A-sessie een filmpje af waarin uitleg werd gegeven over welke vragen we wel en niet mocht stellen. Ik kan me voorstellen dat het geen evidentie was, maar de acteurs en Heroes Comic Con zorgden er probleemloos voor dat de fans op deze manier toch hun idool konden ontmoeten en bevragen waarvoor mijn dank.

Vergis je niet, hoewel het slechts de tweede editie is, neemt Heroes Comic Con al heel wat hallen in beslag.


Zeker niet onbelangrijk was het aanbod aan eten op Heroes Comic Con. Er werd een hele hal ter beschikking gesteld waar er voor iedereen wel wat wils was. Wie zoals ik graag een hele dag vertoeft op de beurs, kan het heel erg appreciëren dat er voldoende en gevarieerde eet-, drink- en zitgelegenheden zijn. Wat ik dan weer jammer vond was de verhouding tussen de standhouders voor enerzijds Made in Asia- & YouPlay-festival en anderzijds de science fiction en fantasy. Het overgrote merendeel van de standhouders was gericht op Made in Asia- & YouPlay-festival. Zelf heb ik net iets minder affiniteit met dit deel. Hierdoor had ik de hallen al vrij snel doorgelopen ondanks de grootte van de beurs. Voor mij zou de verhouding dan ook iets meer gelijkgetrokken mogen worden gezien het een beurs is voor beide delen. Desalniettemin kan ik me voorstellen dat de fans van Made in Asia- & YouPlay hier voldaan zijn buitengekomen aangezien bij andere beurzen de standhouders voor deze interesses namelijk eerder in de minderheid zijn. Maar, Heroes Comic Con is meer dan enkel haar standhouders. Zo kan je er ook naar hartenlust gamen, fanclubs ontmoeten, een lightsaber leren hanteren, toverstokken maken, gehypnotiseerd worden, kennismaken met Japans, kalligrafie leren, bordspellen spelen, games leren coderen … De lijst is te lang om op te sommen maar o zo boeiend. Ook de cosplayers kunnen er steeds deelnemen aan wedstrijden of met hun cosplay (terecht) paraderen op de catwalk. Er wordt dus echt aan iedereen gedacht. Met een goed gevoel kon ik dan ook de deuren op zaterdagavond achter me dichttrekken. See you next year! Geniet ondertussen nog wat na met Aeyenahs foto- en videoverslag.


Aeyenah

Ik bezocht Heroes Comic Con en Made in Asia in Brussels Expo op zaterdag en nam hiervoor de metro vanaf het Zuidstation. Dankzij een overeenkomst met STIB-MIVB reden er meer trams dan normaal, wat mijn reis naar het evenement vlot en probleemloos maakte - het is duidelijk dat Heroes Comic Con het gebruik van openbaar vervoer aanmoedigt. Na aankomst duurt het altijd even voordat ik mijn draai vind. Ik probeer de sfeer van het evenement op te snuiven en mijn weg te vinden met behulp van de plattegrond. Deze conventie is immers behoorlijk omvangrijk, met talloze hallen en een enorm scala aan activiteiten en attracties.

Een van de hoogtepunten van mijn dag was de Q&A-sessie met Tom Ellis (Lucifer), een gast waar ik erg naar uitkeek. Vanwege de SAG-AFTRA-staking waren er echter beperkingen op het stellen van vragen over recente shows en projecten van de gasten. De conventieorganisatie hield hier strikt toezicht op en zorgde ervoor dat alle regels werden nageleefd, wat zeker lof verdient. Na enkele uren had ik alle hallen doorkruist, had ik leuke gesprekken gevoerd in de fanvillage, prachtige merchandise bewonderd en genoten van geweldige cosplay-outfits. Het was absoluut een geslaagde dag op Heroes Comic Con.

 
Terug
Bovenaan