AWD of niet?

AWD voor gebruik in Zwitserland?


  • Totaal aantal stemmers
    11

Lukkie

New member
Hey,

Korte situatieschets: ik woon in Genève (Zwitserland) en zou over enkele maanden een auto kopen. Ik zou de auto vooral gebruiken om in de bergen te rijden en om een paar keer per jaar mee naar België te rijden. Ik denk om een Skoda Octavia of een Audi A4 te kopen, maar ik ben nog niet helemaal zeker of ik vierwiel aandrijving wil, of gewoon voorwiel aandrijving. Persoonlijk denk ik dat het in de winter wel van pas kan komen om AWD te hebben, maar anderzijds denk ik dat goede winterbanden meer dan genoeg is.

Wat denken jullie? AWD of niet?

Bijvraagje: is er een verschil tussen Skoda en Audi 4WD? Beide merken behoren tot dezelfde groep, maar misschien verschillen ze in implementatie van 4WD.
 
Voor in de winter doen de banden sowieso vele malen meer dan de aandrijving.

Als het puur voor in België was, dan had ik direct gezegd, laat die AWD maar achterwege. Heb je weinig profijt van en levert je vooral een hogere CO2 en dus hogere verkeersbelasting op. Als je veel in de bergen zit, dan lijkt er me wel een zeker voordeel mee te behalen zijn met AWD. Of het noodzakelijk is, lijkt me een kwestie van niet.

Dus zal een kwestie zijn of je het er zelf voor over hebt. Het zal wel een bepaalde mate aan comfort/zekerheid bieden. Hoeveel, tja, dat is moeilijk. :)
 
Er is wel een reden waarom Subaru (vroeger alleszins toch) relatief populair was in Zwitserland, met al hun AWD :)

Mocht ik daar wonen, ik zou het zeker doen.
 
In een bergachtig gebied zou ik daar zelfs nie over twijfelen.
Hoe meer contactpunten met de weg die tractie geven, hoe beter. Zeker op een helling.
 
Alright, bedankt voor de antwoorden :)
Aangezien ik tweedehands ga kopen, zal ik voorkeur geven aan een AWD, maar ik houd mijn ogen wel open voor goeie deals die FWD zijn. In de winter kan AWD heel handig zijn, maar ik denk niet dat ik vaak in zodanig slechte omstandigheden terecht ga komen, dat ik écht AWD moet hebben. Maar het geeft zeker een gevoel van veiligheid en dat is de meerprijs wel waard.
 
Terug
Bovenaan