Auto inwisselen?

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Momenteel rijden we (ik + vriendin) met een 2005 Honda CRV 2.2 CDTI die ons jaarlijks +- 760 EUR aan taksen kost.
We wonen in de stad en gebruiken de auto eigenlijk niet erg veel door de week.

We zoeken dus een auto die minder taksen kost.
Nu kan ik via mijn broer gratis een 2004 BMW 325TI krijgen die op lichte vracht ligt. Dus jaarlijkse taksen +- 100 EUR ofzo.

Enkele afwegingen:

- BMW is Engelse auto, dus stuur aan foute kant
- BMW is automaat
- BMW interieur is beetje aftandser dan de Honda
- BMW taksen veel goedkoper

- Honda is praktisch (trekhaak, ruim)
- Honda is handgeschakeld
- Interieur vrijwel perfect, buiten bestuurderszetel en behuizing versnellingspook
- Honda is duur in taksen
- Honda heeft ons al veel geld gekost in reparaties (volledig nieuwe koppeling, alternator, ...) waardoor we in een sunk cost fallacy zitten

- Daarbovenop zullen we waarschijnlijk binnenkort aan kinderen beginnen, waardoor we binnen een jaar of twee (max) toch een achterbank zullen moeten hebben in de auto (wat de BMW dus niet heeft)
- > BMW achterbank zit er evenwel bij, dus kunnen deze wagen terug ombouwen tot gewone auto maar dan verliezen we het taksvoordeel (wat het hele punt is)


What to do, what to do? De vriendin is niet echt voorstander van de BMW, vooral door het stuur maar de savings zijn wel groot natuurlijk. Als we de BMW zouden nemen, zouden we waarschijnlijk de Honda verkopen al is dat opnieuw een probleem voor wanneer we dan kinderen zouden hebben.
 
Waarom zo blindstaren op de taks? Dat is toch maar een fractie van de kost? Onderhoud, aankoopprijs, verkoopprijs, verzekering, naft, ... zijn ook belangrijke componenten.

Als je graag een eigen auto behoudt, zou ik eerder kijken naar een jappanertje ofzo. Toyota Yaris, Honda Civic, ... afhankelijk van hoe groot je de auto wenst. Waardevaste wagentjes met weinig onderhoudskosten aan.

Als je in een grootstad woont, kun je ook altijd cambio ofzo overwegen?
 
Waarom zo blindstaren op de taks? Dat is toch maar een fractie van de kost? Onderhoud, aankoopprijs, verkoopprijs, verzekering, naft, ... zijn ook belangrijke componenten.

Als je graag een eigen auto behoudt, zou ik eerder kijken naar een jappanertje ofzo. Toyota Yaris, Honda Civic, ... afhankelijk van hoe groot je de auto wenst. Waardevaste wagentjes met weinig onderhoudskosten aan.

Als je in een grootstad woont, kun je ook altijd cambio ofzo overwegen?
Ik denk dat je het stukje "gratis auto" gemist hebt :p.
 
Bijkomende info:

Verzekering zou +- 100 EUR stijgen bij de BMW.
Verbruik van BMW zou op +- 10 liter liggen, bij honda is dit +- 6.5. Maar dan is er ook weer het verschil in prijs benzine (BMW) vs. diesel (Honda).

Onderhoud BMW zou wss goedkoper zijn aangezien we een goede garagist kennen die dat nog tegen een schappelijke prijs doet. Honda is gewoon de typische garageprijzen betalen. Een nieuwe auto kopen is momenteel budgettair niet mogelijk.
 
Kun je die momenteel als particulier nog als lichte vracht inschrijven? Ik weet alleen dat de regels daarover veranderd zijn, of toch gingen veranderen...
 
- Honda heeft ons al veel geld gekost in reparaties (volledig nieuwe koppeling, alternator, ...) waardoor we in een sunk cost fallacy zitten
Weet dat ALS er iets aan de BMW kapot gaat, dat dat nog veel meer kan kosten. Een een auto van 17 jaar oud kan wel een keer kosten gaan krijgen, dat weet je nooit.

Voor de rest zijn er natuurlijk wel een pak goeie argumenten om de BWM te nemen.
 
Kun je die momenteel als particulier nog als lichte vracht inschrijven? Ik weet alleen dat de regels daarover veranderd zijn, of toch gingen veranderen...
Goeie vraag, is niet heel duidelijk maar volgens mijn broer zou dat nog gaan omdat de verandering er nog niet doorgekomen is.
Weet dat ALS er iets aan de BMW kapot gaat, dat dat nog veel meer kan kosten. Een een auto van 17 jaar oud kan wel een keer kosten gaan krijgen, dat weet je nooit.

Voor de rest zijn er natuurlijk wel een pak goeie argumenten om de BWM te nemen.
Ja inderdaad. Nuja, de honda is ook van 2005 dus is ook een oude wagen. We hebben hier al heel wat kosten aan gedaan, wat eigenlijk misschien gewoon een foute beslissing was.

Hoewel ik eerder zei dat een nieuwe wagen niet mogelijk was, heb ik nu wel eens gekeken naar de autoleningen die blijkbaar aan 1.6% staan voor een tweedehandswagen van <=3 jaar oud. Dat opent misschien wel mogelijkheden natuurlijk.
 
4€/100km extra benzinekost ook niet te vergeten op een lowbudget oude rechtgestuurde bmw. Ooit al eens met iets rechtsgestuurd onderweg geweest? Als weinig gebruikte daily lijkt me dit ver van idiaal.
 
4€/100km extra benzinekost ook niet te vergeten op een lowbudget oude rechtgestuurde bmw. Ooit al eens met iets rechtsgestuurd onderweg geweest? Als weinig gebruikte daily lijkt me dit ver van idiaal.
"Weinig gebruikte daily", dat is een contradictie he :p
Het heeft irritante nadelen, en er is ook wel reden dat zijn broer hem gratis weg geeft (dat is echt een model dat je nooit ziet rijden, krijg je gewoon niet meer verkocht).
Maar het blijft wel een gratis auto natuurlijk... En als je weinig km doet, maakt de 4€/100km natuurlijk ook niks uit he.
 
Geen idee of je zoiets kan inschrijven als lichte vracht? https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...tidx=16&cldtsrc=listPage&searchId=-1731876953
Indien ja, lijkt me dit een interessante optie voor jullie. Al zijn die taksen op zoiets niet gek veel meer dan voor 'lichte vracht'. Deze kun je btw gemakkelijk uitrekenen op https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie
Een Honda Jazz is ook een zeer praktische wagen en vind je soms in dezelfde prijsklasse.
Maar @Lifen gaat nooit een nieuwe wagen kopen he? Het is kiezen tussen zijn huidige wagen behouden. Of de huidige wagen verkopen en de (gratis) BMW gebruiken.
 
Hoewel ik eerder zei dat een nieuwe wagen niet mogelijk was, heb ik nu wel eens gekeken naar de autoleningen die blijkbaar aan 1.6% staan voor een tweedehandswagen van <=3 jaar oud. Dat opent misschien wel mogelijkheden natuurlijk.

Maar @Lifen gaat nooit een nieuwe wagen kopen he? Het is kiezen tussen zijn huidige wagen behouden. Of de huidige wagen verkopen en de (gratis) BMW gebruiken.
Uit bovenstaande versta ik dat een jong occasie eventueel wel kan.
 
Kun je die momenteel als particulier nog als lichte vracht inschrijven? Ik weet alleen dat de regels daarover veranderd zijn, of toch gingen veranderen...
Afgelopen weekend iemand gesproken die er vol van overtuigd was dat het sinds dit jaar al veranderd is. Maar een bron kon die persoon niet vinden, zelf vind ik er ook niets van terug.
Zijn er daar eigenlijk concrete plannen over voor dat dan binnenkort te doen?
Want uiteindelijk roepen ze al decennia hierover, maar nooit gebeurt er iets.
 
"Weinig gebruikte daily", dat is een contradictie he :p
Het heeft irritante nadelen, en er is ook wel reden dat zijn broer hem gratis weg geeft (dat is echt een model dat je nooit ziet rijden, krijg je gewoon niet meer verkocht).
Maar het blijft wel een gratis auto natuurlijk... En als je weinig km doet, maakt de 4€/100km natuurlijk ook niks uit he.
Goh ja, 't is vooral omdat hij verhuist naar 't buitenland. :tongue: Denk dat er nog wel liefhebbers zijn voor een 325 ti.
Geen idee of je zoiets kan inschrijven als lichte vracht? https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...tidx=16&cldtsrc=listPage&searchId=-1731876953
Indien ja, lijkt me dit een interessante optie voor jullie. Al zijn die taksen op zoiets niet gek veel meer dan voor 'lichte vracht'. Deze kun je btw gemakkelijk uitrekenen op https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie
Een Honda Jazz is ook een zeer praktische wagen en vind je soms in dezelfde prijsklasse.
Goeie tip, bedankt!
Maar @Lifen gaat nooit een nieuwe wagen kopen he? Het is kiezen tussen zijn huidige wagen behouden. Of de huidige wagen verkopen en de (gratis) BMW gebruiken.
Goh, zie hieronder. Zijn het nu eigenlijk wel aan het overwegen dan zijn we zeker dat we de komende jaren iets degelijks hebben. Wel geen nieuw-nieuwe, meer occasie van bij de garage.
Uit bovenstaande versta ik dat een jong occasie eventueel wel kan.
Klopt, als er tips zijn...
Afgelopen weekend iemand gesproken die er vol van overtuigd was dat het sinds dit jaar al veranderd is. Maar een bron kon die persoon niet vinden, zelf vind ik er ook niets van terug.
Zijn er daar eigenlijk concrete plannen over voor dat dan binnenkort te doen?
Want uiteindelijk roepen ze al decennia hierover, maar nooit gebeurt er iets.
Ik denk dat het inderdaad weinig concreet is...
 
Terug
Bovenaan