Momenteel rijden we (ik + vriendin) met een 2005 Honda CRV 2.2 CDTI die ons jaarlijks +- 760 EUR aan taksen kost.
We wonen in de stad en gebruiken de auto eigenlijk niet erg veel door de week.
We zoeken dus een auto die minder taksen kost.
Nu kan ik via mijn broer gratis een 2004 BMW 325TI krijgen die op lichte vracht ligt. Dus jaarlijkse taksen +- 100 EUR ofzo.
Enkele afwegingen:
- BMW is Engelse auto, dus stuur aan foute kant
- BMW is automaat
- BMW interieur is beetje aftandser dan de Honda
- BMW taksen veel goedkoper
- Honda is praktisch (trekhaak, ruim)
- Honda is handgeschakeld
- Interieur vrijwel perfect, buiten bestuurderszetel en behuizing versnellingspook
- Honda is duur in taksen
- Honda heeft ons al veel geld gekost in reparaties (volledig nieuwe koppeling, alternator, ...) waardoor we in een sunk cost fallacy zitten
- Daarbovenop zullen we waarschijnlijk binnenkort aan kinderen beginnen, waardoor we binnen een jaar of twee (max) toch een achterbank zullen moeten hebben in de auto (wat de BMW dus niet heeft)
- > BMW achterbank zit er evenwel bij, dus kunnen deze wagen terug ombouwen tot gewone auto maar dan verliezen we het taksvoordeel (wat het hele punt is)
What to do, what to do? De vriendin is niet echt voorstander van de BMW, vooral door het stuur maar de savings zijn wel groot natuurlijk. Als we de BMW zouden nemen, zouden we waarschijnlijk de Honda verkopen al is dat opnieuw een probleem voor wanneer we dan kinderen zouden hebben.
We wonen in de stad en gebruiken de auto eigenlijk niet erg veel door de week.
We zoeken dus een auto die minder taksen kost.
Nu kan ik via mijn broer gratis een 2004 BMW 325TI krijgen die op lichte vracht ligt. Dus jaarlijkse taksen +- 100 EUR ofzo.
Enkele afwegingen:
- BMW is Engelse auto, dus stuur aan foute kant
- BMW is automaat
- BMW interieur is beetje aftandser dan de Honda
- BMW taksen veel goedkoper
- Honda is praktisch (trekhaak, ruim)
- Honda is handgeschakeld
- Interieur vrijwel perfect, buiten bestuurderszetel en behuizing versnellingspook
- Honda is duur in taksen
- Honda heeft ons al veel geld gekost in reparaties (volledig nieuwe koppeling, alternator, ...) waardoor we in een sunk cost fallacy zitten
- Daarbovenop zullen we waarschijnlijk binnenkort aan kinderen beginnen, waardoor we binnen een jaar of twee (max) toch een achterbank zullen moeten hebben in de auto (wat de BMW dus niet heeft)
- > BMW achterbank zit er evenwel bij, dus kunnen deze wagen terug ombouwen tot gewone auto maar dan verliezen we het taksvoordeel (wat het hele punt is)
What to do, what to do? De vriendin is niet echt voorstander van de BMW, vooral door het stuur maar de savings zijn wel groot natuurlijk. Als we de BMW zouden nemen, zouden we waarschijnlijk de Honda verkopen al is dat opnieuw een probleem voor wanneer we dan kinderen zouden hebben.