Australië

Wolfke

New member
In februari 2024 gaan wij naar Australië voor een roadtrip van 3 weken met een campervan (Sydney --> Melbourne --> Adelaide).

Heeft er iemand ervaring met hoe kampeerplaatsen in Australië op te zoeken, welke kampeerplaatsen goed/mooi zijn, kan je deze op voorhand boeken etc?
 
In februari 2024 gaan wij naar Australië voor een roadtrip van 3 weken met een campervan (Sydney --> Melbourne --> Adelaide).

Heeft er iemand ervaring met hoe kampeerplaatsen in Australië op te zoeken, welke kampeerplaatsen goed/mooi zijn, kan je deze op voorhand boeken etc?
Wij hebben een jaar in Australië gewoond, dus op dat vlak wel wat ervaring. Laat gerust weten als je nog vragen hebt.

* Google is uw beste vriend in deze. Campings zijn in Australië zoals hotels zijn bij ons, er zijn er eindeloos veel. Je kan ze best op voorhand boeken, zeker in het hoogseizoen wat februari ook wel nog is. Je moet rekenen dat vele kleinere steden (of dorpen, hoe je het wilt noemen) vaak geen of slechts één hotel hebben en dat kamperen echt wel the way to go in Australië is. Populaire campings last-minute boeken kan soms wat moeilijker zijn, zeker als je met een campervan en een powered spot wilt hebben.

* HipCamp is een bekendere website voor camping spots (soms ook heel klein), maar de praktijk leerde ons dat die niet altijd up to date was. Sommige zijn ook niet bereikbaar met een campervan (of niet 4X4) dus je moet wel wat opzoekwerk voordien doen. Sommige regio's hebben ook wat kleinere camp spots (vaak unpowered) waar je niet op voorhand kan reserveren (online), maar gewoon moet langs gaan of even bellen. Dat zijn vaak de goedkoopste opties en zitten minder vol. Best wel altijd even bellen want nogal zonde om de afstand te rijden om dan toe te komen en beseffen dat die vol staat/niet meer bestaat.

* Welke camperplaatsen mooi zijn is dubbel, ik vond ze in de praktijk eigenlijk heel vaak niet zo mooi. Toch niet op de drukkere regio's rond Sydney/gold coast/brisbane/... Landinwaarts vond je wel mooiere opties maar dat vraagt wel meer planning. Als je slechts 3 weken gaat zou ik eerder mikken op grotere en dus drukkere campings, maar daar ga je het minste tijd verliezen om er naartoe te rijden.

* Ik moet wel nog zeggen dat voor mij het kampeerleven minder 'idyllisch' is dan wat er van gemaakt wordt. Vele Australiërs reizen met gigantische campervans het hele land door, blijven vaak wekenlang schimmelen op kampeerplekken, op zo'n grote campings is er nog weinig charmant,... Wees u daar wel wat van bewust.
 
Bedankt voor de tips. Ik lees online veel over de app "Wikicamps", enige ervaring mee?
Jep, hebben we ook regelmatig gebruikt. Is wel betalend dacht ik, maar was een goeie app. Beetje gelijkaardige positieve en negatieve punten als HipCamps. Daar staan redelijk veel campings op, maar zijn niet altijd beschikbaar of nog bestaande. Dat zijn wel goeie websites/apps voor het zoeken van de kleinere, gezellige campings.

De beste campspots die wij gedaan hebben waren telkens in de nationale parken zelf. Alleen moet je deze wel goed opn voorhand boeken want plaatsjes zijn beperkt. Deze zijn vaak redelijk goedkoop maar hebben zelden powered spots en zelden douches. Toilet is meestal wel aanwezig.
 
Terug
Bovenaan