Arbeidsovereenkomst

Klor

New member
Misschien een wel heel domme vraag. Maar iemand van de vakbond beweerde in een gesprek na het zien van mijn contract dat ik geen arbeidsovereenkomst had. Dat ik daarom minder rechten zou hebben en ze mij niet konden helpen. Dit leek mij wel heel sterk, maar inderdaad er staat geen arbeidsovereenkomst op mijn contract bovenaan, maar dienstcontract.

Er wordt wel gesproken over werkgever en werknemer, aard tewerkstelling, duur, taakomschrijving e.d. Het geheel is ook ondertekend door mijn werkgever en mezelf. Ik krijg iedere maand loon (bezoldiging), loonbriefje, draag sociale lasten en belastingen af. Mij lijkt het wel duidelijk een arbeidsovereenkomst te zijn. Ik lees dat er geen bepaalde vormvereisten zouden bestaan en dat er strikt genomen geen schriftelijke overeenkomst nodig is tenzij in wel bepaalde gevallen zoals deeltijdse arbeid.

Mag ik er dus vanuit gaan dat deze vakbondsman uit zijn nek kletste?
Het betreft een een wat ouder contract voor een deeltijdse arbeid bij een openbaar bestuur.

Puur technisch zou het idd kunnen zijn dat je geen arbeidsovereenkomst hebt, omdat je bij de overheid werkt (daar kan dat een 'aanstelling' of dergelijke zijn, maar op zich heb je wel rechten en plichten door zo'n dienstcontract.

Om meer te kunnen zeggen of er echt een probleem is, moet je natuurlijk het document tonen. Stuur het me gerust in pm. Ik denk echter niet dat je je zorgen moet maken.

Beter laat dan nooit.
Maar stuurde je zonet een berichtje door.

* Ik maak me niet echt zorgen, maar als een vakbondsman waar je naartoe gaat met vragen omtrent arbeidstijd en rusttijden (arbeidstijd in de openbare sector) opeens zegt dat die regels niet voor jou van toepassing zijn omdat je 'geen arbeidscontract' hebt en ze je niet kunnen verder helpen. Dan stel ik mij daar toch wel wat vragen bij. Vragen zoals waarom betaal ik lidgeld aan de vakbond en hoe kan ik mij vraag wel beantwoord krijgen en misschien vooral, wat als er actie nodig is om mijn rechten af te dwingen waar kan ik dan terecht...

Terug
Bovenaan