AP of router

RB26DETT

Active member
Hallo,

Ik ben op zoek naar een upgrade van het huisnetwerk, voor een zacht prijsje.

Situatie nu:
Orange modem in garage
- switch voor tv/digibox/console
- op 1ste verdieping: oude tp link router
TP-LINK TL-WR841N - Router - 300 Mbps

Vaak trage verbinding op mijn bureau op 1ste verdieping dus ik zoek iets om de tp link router te vervangen. Als die voldoende krachtig is denk ik dat de wifi van de Orange modem ook overbodig wordt. Ik zou wel graag iets hebben dat tegelijkertijd een switch is zodat ik ook met kabel kan werken. Of steek ik er dan beter een gewone switch tussen?

Orange modem => UTP naar de locaties die je wil
Vanaf daar:
  • Ofwel direct een AP
  • Ofwel een switchke met AP achter wanneer je meerdere zaken op kabel wilt aansluiten
Een 8 poort switch hoeft niet duur te zijn (+- €50?) en een 4-5 poort switch tegen de €30 ofzo.

Het handigst wordt het wanneer je enkele AP's (zelfde merk en type) verspreid voor volledige dekking in je huis, en die AP's fast roaming ondersteunen onderling. Dan zet je alles op hetzelfde SSID en krijg je uitstekende naadloze dekking en steeds goede snelheden.
Je zet dan inderdaad ook best de Orange wifi uit, want die zal waarschijnlijk geen fast roaming ondersteunen icm je AP's.

Ubiquiti is op dit ogenblik heel populair en kost je een €95 per AP dacht ik. Voorbeeldje van multipack: https://www.coolblue.be/nl/product/...SNrTdeuNiTja-pNIfSwA6XWIlYzwIK5hoCtr4QAvD_BwE

Zelf heb ik TP-Link AP's, gelijkaardig qua prijs, zijn wel sneller: https://www.coolblue.be/nl/product/...hu1ws77M48sC-LD1SSLXuUTnKzbYCzfxoCRD4QAvD_BwE

Speedtest in huis met smartphone haal ik gewoon 285Mbps wat tegen het maximum aangaat van de Telenetlijn. Van/naar m'n NAS haal ik ruwweg 80MB/s over Wifi met smartphone.

Als je van Orange enkel een modem hebt, en geen router heb je een router nodig. Als dat een router/modem combinatie is, kan je een AP + switch gebruiken.

+1 voor het advies om meerdere AP's om betere dekking te (kunnen) voorzien met fast roaming. Zelf ook Ubiquiti gebruiker, maar da's niet de enige optie. Als je een switch apart neemt, kan je een Power Over Ethernet (PoE) switch voorzien. Die geeft dan stroom aan je AP's en eventueel andere toestellen (andere switches, camera's, etc...) zodat je daar slechts 1 UTP in moet steken en geen extra stopcontacten nodig hebt. Proper en handig. Als je die van hetzelfde merk neemt als je AP's, kan je die meestal ook managen...

Terug
Bovenaan