Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Hyundai drama
* Tanak stevig in de fout en out (hij maakt de laatste tijd toch veel fouten vind ik)
* Lappi met een kapotte versnellingsbak en out
* Neuville na een kleine fout een lekke band (maar hij kon gelukkig wel verder rijden)

Neuville pas 4des achter de 3 toyota's nadat hij de baan moest vegen maar hij beperkt wel de schade tov Evans. Alles is nog speelbaar.
Hij verklaarde ook achteraf dat hij voorzichtig heeft gereden nadat hij op de hoogte gesteld werd van de problemen met Tanak en Lappi.
Misschien wel slim. De rally is nog lang en je kan dan beter vrijdag op veilig spelen.

Ik weet niet of het dit jaar gaat lukken voor Neuville (ik hoop ergens van wel dan kan hij eindelijk en met een goed gemoed aan zijn pensioen gaan denken) maar ja wie neemt zijn plaats in? Hij is WK leider en staat virtueel nog steeds aan de leiding (nipt voor Evans). Van Tanak en Lappi gaat het alvast niet komen. Vooral die eerste rijdt momenteel teleurstellend rond door te veel risico te nemen.

Update: Zonet de video gezien van die lekke band. Damned de schade was aan de finish echt enorm groot (rond zijn wiel was er gewoon één groot gat). :sarcastic: Dat hij die wagen nog op de baan kan houden is ongelooflijk. Maar ja, daarom is hij ook een prof he.

 
Laatst bewerkt:
Die Koreaanse bak begaf het nu ook bij Thierry, maar heeft de schade serieus kunnen beperken door op EV mode de finish te bereiken. Iets dat ze op de volgende generatie WRC / Rally1 auto's willen wegdoen :p. Vooral voor kosten te besparen, logisch dus.
 
Geen zondag-punten voor Thierry, steen geraakt, ophanging kaput.

Hoezo? Hij pakt gewoon 6 punten op zondag hoor. Alleen Tanak deed beter :)
Maar na de ochtend zag het er inderdaad 'heel slecht' uit.

Neuville had enorm veel geluk dat het in de laatste SS van de ochtend gebeurde. Men is er blijkbaar nog in geslaagd de wagen te repareren.
Hij had daarna een geweldige namiddagssies. Winst, 2des en winst in de PS terwijl Evans zelf nog veel tijd verloor. Waardoor hij alsnog op en over Evans springt qua puntenaantal.

Eigenlijk best wel een half mirakel te noemen, maar na de problemen op zaterdag mocht hij ook eens het geluk aan zijn zijde hebben zeker?

Kenia is toch echt een loterij. Dit moet één van de lastigste en onvoorspelbaarste rally zijn die er is.
 
Laatst bewerkt:
Geen verschil tussen Neuville en Evans na dag 1 in Kroatië.
Neuville heeft de leiding omdat hij in SS1 de scratch had.
Het is in ieder geval duidelijk dat de wereldtitel dit jaar voor 99% zekerheid naar 1 van die 2 gaat.

Het is wel spannend. De Toyota en de Hyundai lijken mij dit jaar gemiddeld genomen opnieuw (en eindelijk) gelijkwaardig.

Neuville: 5x 2des in het WK en nooit WK (een record) [en ook 3* 3des]
Hirvonen: 4x 2des en nooit WK (en op pensioen)
Evans: 3x 2des in het WK en nooit WK

Dus diegene die dit jaar de titel pakt maakt komaf met "eeuwig 2des te zijn".
Dit jaar is voor beiden wél een unieke kans (en voor Neuville misschien wel zijn laatste kans vermoed ik) :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Het stond in de sterren geschreven dat het zou gaan tussen Evans en Neuville. Zeker ook al omdat Tanak het tot nu toe wel laten afweten heeft.
Hyundai is zeker beter geworden, en heb de indruk dat Neuville daardoor in het voordeel is tov Evans. Moet die Hyundai minder overdriven en zal daardoor hopelijk wat minder fouten maken en dus meer punten pakken en gewoon slimmer rijden. Denk ook dat hem net iets beter is dan Evans puur qua skills. Vind Evans maar een rare manier van rijden hebben zoals die in die wagen zit.
 
En Evans bezwijkt nog meer onder druk dan Neuville, maar heeft dan wel dat de Toyota sterker/betrouwbaarder is. Bij de Teams zal het wel weer Toyota zijn denk ik, zoals ik al vreesde kan Mikkelsen met dit programma niet meer op zijn oude niveau geraken voor de moment..
 
Het stond in de sterren geschreven dat het zou gaan tussen Evans en Neuville. Zeker ook al omdat Tanak het tot nu toe wel laten afweten heeft.
Hyundai is zeker beter geworden, en heb de indruk dat Neuville daardoor in het voordeel is tov Evans. Moet die Hyundai minder overdriven en zal daardoor hopelijk wat minder fouten maken en dus meer punten pakken en gewoon slimmer rijden. Denk ook dat hem net iets beter is dan Evans puur qua skills. Vind Evans maar een rare manier van rijden hebben zoals die in die wagen zit.
Neuville vind ik qua talent en skills inderdaad een iets betere rijder dan Evans. Alleen heeft Neuville altijd wel dat ene foutje dat bij iemand anders amper tot nooit fataal is en bij hem dan meestal wel. En als hij niet in de fout gaat dat zegt zijn Hyundai wel: "Ik geef gewoon de geest." Die Toyota gaat bijna nooit kapot, de Hyundai soms wel.

Dit jaar valt het nog mee, al heeft hij in Kenia toch wel half gestunt. Met een niet falende wagen had hij daar gewoon alle 30 punten gepakt. Gelukkig is hij daar rustig gebleven (gezien de omstandigheden) en heeft hij zijn verstand laten zegevieren.

In die zin gun ik Neuville wel een mooi afscheid met een WK titel (als ik hem was en de titel dit jaar pak zou ik er mee ophouden).
 
Neu en Evans gaan beiden in de fout op deze proef. Neu zelfs aero schade dus zal niet evident zijn om de volle pot nog te halen in de PS. Zonde dit door een foutje van de co Martijn.
 
Neu en Evans gaan beiden in de fout op deze proef. Neu zelfs aero schade dus zal niet evident zijn om de volle pot nog te halen in de PS. Zonde dit door een foutje van de co Martijn.
Neuville en Evans waren perfekt in evenwicht. 3 puntjes meer voor Neuville op zaterdag en 3 puntjes meer voor Evans op zondag. Het verschil blijft 6 punten in het WK.

Wat foutjes (zonder veel erg) bij beiden op zondag, waardoor Ogier profiteerde (maar die laatste moest niet echt voluit pushen dus dit is geen echte verrassing).
 

Ik volg het nie zo maar zag deze close call voorbijkomen van Ogier. Damn :eek:

Hoe zit dat trouwens met Ogier. Rijdt die gewoon af en toe mee?
 

Ik volg het nie zo maar zag deze close call voorbijkomen van Ogier. Damn :eek:

Hoe zit dat trouwens met Ogier. Rijdt die gewoon af en toe mee?
Heeft heel het weekend close calls gehad 😅. Ogier rijd zoals Kalle een parttime programma, in Portugal rijden ze voor het eerst beiden dezelfde Rally. Voordeel van zo een programma is dat ze niet helemaal vooraan het WK klassement staan en dus op de onverhard rally's niet moeten vegen als het droog is op de eerste dag.
 
Heeft heel het weekend close calls gehad 😅. Ogier rijd zoals Kalle een parttime programma, in Portugal rijden ze voor het eerst beiden dezelfde Rally. Voordeel van zo een programma is dat ze niet helemaal vooraan het WK klassement staan en dus op de onverhard rally's niet moeten vegen als het droog is op de eerste dag.
Kalle rijdt nog 4 rondes in de Porsche Carrera cup Benelux voor red ant racing. Ben wel eens nieuwsgierig om die op het circuit bezig te zien.
 
Terug
Bovenaan