Alcoholverbod voor kampen van jeugdbewegingen

nixie

Well-known member
Crowdfunder FE
Vier Waalse gemeenten verbieden alcohol voor kampen van jeugdbewegingen.

Hier ben ik zeker voor te vinden.
Ik heb vroeger nog aan speelpleinwerking gedaan (zowel als begeleider en als verantwoordelijke van de werking)
Uiteindelijk daar met een wrang gevoel weggegaan omdat ik als 1 van de enige bepaalde zaken durfde aan te kaarten.
Het grote probleem voor mij toen was dat men steeds langer bleef hangen op de speelpleinwerking.
Laatste kinderen waren om 18u maar de begeleiding bleef vaak tot na 22u of zelf veel later plakken om dan tussen 7u en 8u terug ter plekke te zijn en voor kinderen te moeten zorgen.
Op vrijdagavond was dit zeker geen probleem en soms werd in het weekend ook iets gedaan voor de begeleiding.
Vaak was er ook alcohol mee gemoeid maar niet in zo een mate dat het een probleem was.

Dit gaat dan nog over begeleiding die gewoon na een week doodop was.
Ik vond dat toen met momenten echt onverantwoord.
En als het werd aangekaart dan kwamen er dezelfde excuses als die die ik nu hoor.

Het is ook altijd door enkelingen dat de massa gestraft wordt jammer genoeg.



 
Dat er aandacht nodig is voor alcohol gebruik, daar ga ik mee akkoord.

Persoonlijk vind ik het echter wel enorm verregaande maatregelen en vraag me af of dit überhaupt wettelijk/afdwingbaar is?

In welke mate kunnen zulke regels opgelegd worden?
 
Eerlijk gezegd denk/vrees ik dat we stilaan op weg zijn naar een algemeen alcoholverbod onder de 21 jaar. Door zoiets in te voeren hebben ze meteen een ruim wettelijk kader om ook het studentenleven en de bijhorende uitwassen zoals dooprituelen aan te pakken.

Er is op dat vlak al een groot verschil ten opzichte van 30 jaar geleden. Toen ik eind jaren 80 nog maar 14 was kon ik vlotjes een pint bestellen op café, nu moet je op sommige plaatsen bewijzen dat je 18 bent om een pint te krijgen.
 
Eerlijk gezegd denk/vrees ik dat we stilaan op weg zijn naar een algemeen alcoholverbod onder de 21 jaar. Door zoiets in te voeren hebben ze meteen een ruim wettelijk kader om ook het studentenleven en de bijhorende uitwassen zoals dooprituelen aan te pakken.

Er is op dat vlak al een groot verschil ten opzichte van 30 jaar geleden. Toen ik eind jaren 80 nog maar 14 was kon ik vlotjes een pint bestellen op café, nu moet je op sommige plaatsen bewijzen dat je 18 bent om een pint te krijgen.
Er wordt toch geen wettelijk kader gemaakt, en al zeker geen waar ook het studentenleven onder zou vallen? Het is een verordening van de burgemeester, volgens mij.

Het gaat trouwens hierom voor de burgemeesters:
"Vorig jaar bijvoorbeeld, was er een kamp met kinderen van 8 tot 10 jaar die in het midden van de nacht langs een gevaarlijke steenweg aan het wandelen waren. Zonder begeleiding en zonder fluohesjes", gaat de burgervader verder. "Wanneer de politie hen terug naar de kampplaats bracht, stelden ze vast dat de begeleiders stomdronken waren."

Ik weet niet, ik vind het maar normaal dat begeleiders van nog-geen-tieners niet stomdronken in het kamp liggen. Maar zoals ik het begrijp, mag dat nu al niet (duh), en zouden ze nu al geschrapt worden. Ik vind het ook precies maar een rare regel. Ze willen de regel inroepen, om daarna een soort gedoogbeleid te voeren: Wie geen overlast bezorgt, zal geen controles krijgen. Dat klinkt eerder alsof ze lastige kampen gewoon sneller willen kunnen wegjagen, want wat is dan overlast? Te luid spelen?
 
Het voorbeeld dat wordt aangehaald dat de oorzaak zou zijn is inderdaad wraakroepend. Je kan je afvragen of een alcoholverbod nu wel de juiste regel voor wat in se gewoon onverantwoordelijk gedrag is. Misschien dat ze met het alcoholverbod ook wel iets interessanter vonden dan die kinderen te begeleiden, lijkt me vooral dat het de verkeerde mensen als begeleiders waren.

Nu goed, anderzijds kan je evengoed het punt maken dat je ten allen tijde moet kunnen reageren en dat zo'n alcoholverbod een goede zaak is. Andere activiteiten om je te amuseren, zonder verdovende middelen, kunnen dan nog altijd.

De vraag lijkt dan vooral wat men met zo'n verordening net van plan is.
 
Er wordt toch geen wettelijk kader gemaakt, en al zeker geen waar ook het studentenleven onder zou vallen? Het is een verordening van de burgemeester, volgens mij.
Ik denk dat je hem fout begrijpt. Hij zegt niet dat het momenteel gemaakt wordt maar dat hij vreest dat er in de toekomst een algemeen alcoholverbod komt (wettelijk kader) onder de 21 jaar, door oa foute dooprituelen, onbekwame jeugdwerking, ... .

Zelf ook leiding geweest en er werd zeker wel sterk gedronken, maar meestal is dat dan 3-4 man van de 20 leiding. En als het de spuigaten uit liep of er een gevolg was op hun werking dan werden ze daar ook op aangesproken. Nu, ben ondertussen al 4 jaar geen leiding meer en van de verhalen die ik tegewoordig hoor hebben de huidige leiding een stuk minder "moreel besef" inzake alcohol...

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het veelal van de groep/personen in de groep hun persoonlijkheid afhangt dan puur van de alcohol zelf. Grote kans dat zonder alcohol ze ook niet de beste leiding zijn...
 
Ik ga daar niet flauw over doen. Zwaar doorzakken op kamp was in de tijd dat ik leider was schering en inslag. Dat was in mijn Chirogroep zo, net zoals in de meerderheid van Chiro, Scouts, KSA, en andere groepen waar we mee in contact kwamen.

Op zich waren bij ons wel duidelijke regels: er werd pas alcohol gedronken (en gerookt) als de leden waren gaan slapen. Daar tegen zondigen betekende gegarandeerd een bolwassing van de rest. Er waren daarnaast (gelukkig voor ons) altijd een paar leiding en/of volwassen kookouders die nuchter bleven. En het principe "'s avonds grote Jan, 's morgens grote man" gold voor iedereen, altijd en onverbiddelijk.

Op zich hebben we nooit enige problemen gehad op dat vlak (buiten ontelbare katers). Maar goed, mijn laatste kamp is 20 jaar geleden en de wereld is intussen wel wat veranderd. Maar een totaalverbod vind ik toch danig overdreven. Het gaat hier om jongeren die die zich vrijwillig inzetten om een groep kinderen een tof kamp te bezorgen. Ik zie er echt geen graten in dat er 's avonds wat gezellig bij elkaar gedronken en gelachen wordt. Het hoort voor mij zelfs onlosmakelijk bij de charme van zo'n zomerkamp.
 
Het voorbeeld dat wordt aangehaald dat de oorzaak zou zijn is inderdaad wraakroepend. Je kan je afvragen of een alcoholverbod nu wel de juiste regel voor wat in se gewoon onverantwoordelijk gedrag is. Misschien dat ze met het alcoholverbod ook wel iets interessanter vonden dan die kinderen te begeleiden, lijkt me vooral dat het de verkeerde mensen als begeleiders waren.

Nu goed, anderzijds kan je evengoed het punt maken dat je ten allen tijde moet kunnen reageren en dat zo'n alcoholverbod een goede zaak is. Andere activiteiten om je te amuseren, zonder verdovende middelen, kunnen dan nog altijd.

De vraag lijkt dan vooral wat men met zo'n verordening net van plan is.

Dat is inderdaad met de grove borstel erdoor heen, terwijl men in die situatie heel veel had kunnen doen. 10jarige kinderen alleen op straat en een stomdronken begeleiding => ouders bellen, want je kan die kinderen niet onder hun hoede achterlaten. Wees maar zeker dat die leiding daar het einde niet van zal horen...

Nu krijg je evenwel een stevige macht voor de politie / burgemeester. Ze verduidelijkten dit zelf reeds in het nieuws: wie rustig een pintje drinkt laten we met rust, maar wie erover gaat kunnen we zo aanpakken. Lees: we hebben nu een stok waarmee we iedereen die ons niet aanstaat, kunnen slaan.
 
Gewoon tegenargumenten aanbrengen: Belgen scoren slechter en slechter op studieniveau, Belgen drinken minder en minder alcohol.

Kijk naar Daerden, en die is zelfs minister geworden

Feiten zijn feiten, willen we de boel nog redden moeten we een alcohol verplichting invoeren
 
Gewoon tegenargumenten aanbrengen: Belgen scoren slechter en slechter op studieniveau, Belgen drinken minder en minder alcohol.

Kijk naar Daerden, en die is zelfs minister geworden

Feiten zijn feiten, willen we de boel nog redden moeten we een alcohol verplichting invoeren

Tja, haha, ik vind de kwinkslag wel grappig maar ze houdt natuurlijk geen steek.

Ik ga daar niet flauw over doen. Zwaar doorzakken op kamp was in de tijd dat ik leider was schering en inslag. Dat was in mijn Chirogroep zo, net zoals in de meerderheid van Chiro, Scouts, KSA, en andere groepen waar we mee in contact kwamen.

Op zich waren bij ons wel duidelijke regels: er werd pas alcohol gedronken (en gerookt) als de leden waren gaan slapen. Daar tegen zondigen betekende gegarandeerd een bolwassing van de rest. Er waren daarnaast (gelukkig voor ons) altijd een paar leiding en/of volwassen kookouders die nuchter bleven. En het principe "'s avonds grote Jan, 's morgens grote man" gold voor iedereen, altijd en onverbiddelijk.

Op zich hebben we nooit enige problemen gehad op dat vlak (buiten ontelbare katers). Maar goed, mijn laatste kamp is 20 jaar geleden en de wereld is intussen wel wat veranderd. Maar een totaalverbod vind ik toch danig overdreven. Het gaat hier om jongeren die die zich vrijwillig inzetten om een groep kinderen een tof kamp te bezorgen. Ik zie er echt geen graten in dat er 's avonds wat gezellig bij elkaar gedronken en gelachen wordt. Het hoort voor mij zelfs onlosmakelijk bij de charme van zo'n zomerkamp.

Ik denk dat dit de samenvatting van dit alles is.
Zo voel ik me er ook bij, en ipv 20 is het van mij 10 jaar geleden.

Het enige probleem -> mensen blijven geen leiding meer tot hun 25 of 30ste.
Dus de leiding wordt jonger en jonger op vandaag.
En verantwoordelijkheid op 18 loopt al niet over, laat staan aan 16.

Sowieso wel goed dat er op deze manier wat gesensibiliseerd wordt.
 
Tja, haha, ik vind de kwinkslag wel grappig maar ze houdt natuurlijk geen steek.



Ik denk dat dit de samenvatting van dit alles is.
Zo voel ik me er ook bij, en ipv 20 is het van mij 10 jaar geleden.

Het enige probleem -> mensen blijven geen leiding meer tot hun 25 of 30ste.
Dus de leiding wordt jonger en jonger op vandaag.
En verantwoordelijkheid op 18 loopt al niet over, laat staan aan 16.

Sowieso wel goed dat er op deze manier wat gesensibiliseerd wordt.
Dat over die jonger wordende leidinggroepen kan misschien wel een probleem zijn. In mijn periode als leider waren er verschillende die leiding bleven tot hun 23, 24 of 25. En daarnaast kon er ieder kamp ook wel gerekend worden op oud leiding in de voorbereidingen en dergelijke.

Sowieso lijkt het mij altijd een goede zaak om als jeugdvereniging een aantal iets oudere volwassenen mee te nemen. Of dat dan kookouders zijn, oud leiding, maakt niet zoveel uit. Maar mensen die toch voldoende verantwoordelijkheidszin hebben om de zaken niet uit de hand te laten lopen en de veiligheid van iedereen niet uit het oog verliezen.
 
Terug
Bovenaan