Afstandsbedieningen digitaal maken

toru

Well-known member
Crowdfunder FE
Een random titel, voor een random vraag.

Ik heb hier in huis een aantal apparaten die werken met een simpele afstandsbediening. Zowel onze garagepoorten als rolluiken. Bestaat er een soort van hub achtig iets waarmee ik de signalen voor open/toe kan inleren en daarna digitaal kan aansturen (met app, Google home, Apple-shizzle)?

Apart hebben de leveranciers nog wel oplossingen om de apparaten digitaal te maken, maar de totaalkosten om dat om te bouwen gaat me enorm veel kosten. Dus ik wou eens kijken of er makkelijkere alternatieven waren.
 
Zo'n afstandsbediening is meestal al digitaal :). Je bedoelt computergestuurd waarschijnlijk.

Dit houdt meestal in dat je een manier vind om dezelfde signalen te versturen die de oorspronkelijke afstandsbedieningen versturen, en deze transmitter dan ook met een computer kan aansturen.
Doorgaans bestaat dit niet. Er zijn hier en daar wat niche DIY oplossingen voor bepaalde dingen, maar bvb een Somfy IO home-made solution bestaat naar mijn weten niet. De moeilijkheid zit hem in de gesloten aard van het communicatieprotocol, wat het enerzijds enorm moeilijk maakt om dezelfde taal te spreken als de oorspronkelijke bediening, alsook kan dit door allerhande wijzigingen aan de kant van de fabrikant ineens niet meer gaan werken.

Daarentegen zijn er wel goeie integraties met bvb een Somfy Tahoma Switch met HomeAssistant, waarmee je dus voor alles wat dat ding in principe kan (hoewel ik denk dat de HA integratie beperkt is tot de IO dingen), een aansturing via HomeAssistant kunt regelen.
Andere fabrikanten hebben zoals je zegt ook hun hubs, dat is nu eenmaal good business. Ofwel is de klant geneigd om bij hetzelfde merk te blijven, ofwel koopt die klant verschillende hubs van verschillende merken.
 
Een random titel, voor een random vraag.

Ik heb hier in huis een aantal apparaten die werken met een simpele afstandsbediening. Zowel onze garagepoorten als rolluiken. Bestaat er een soort van hub achtig iets waarmee ik de signalen voor open/toe kan inleren en daarna digitaal kan aansturen (met app, Google home, Apple-shizzle)?

Apart hebben de leveranciers nog wel oplossingen om de apparaten digitaal te maken, maar de totaalkosten om dat om te bouwen gaat me enorm veel kosten. Dus ik wou eens kijken of er makkelijkere alternatieven waren.
Ik heb onze rolluiken bestuurbaar gemaakt door een simpele Shelly 2.5 relay (30 euro) achter de schakelaars te installeren. Deze werkt op wifi. De relays werken samen met Google home, Apple, home assistant,...

Voor je garage poort zijn er vergelijkbare systemen, maar is afhankelijk van de motor die je hebt.
 
Hangt van een aantal factoren af. Zoals hoe werken de afstandsbedieningen, is dat met infrarood signaal (moet je "mikken"?), RF (radio frequentie), ...
Eens je dat weet, kan je kijken naar specifieke oplossingen. Bij de meeste zal je ofwel het signaal moeten "aanleren" of ergens online opzoeken.

Voor infrarood bestaan er IR blasters die je de gestuurde signalen aanleert (die hebben meestal ook een IR ontvanger die het signaal eerst ontvangt en zo aanleert) en dan via een ander systeem (zoals Home Assistant) activeert. Maar daar bestaan inderdaad niet echt kant-en-klare oplossingen voor.

Voor RF is het meestal nog meer prutsen, bv via iets zoals een RFLink.
 
Knutselwerk zal het sowieso worden maar ik heb bij een kameraad het voor zijn screens kunnen oplossen als volgt:
Somfy rf drukknoppen in de kelder (uit zicht) geplaatst, telkens in de ruimte onder de screens. Knop half gedemonteerd om aan de contacten te kunnen, daar draadjes aan gesoldeerd die dan verbonden zijn met uitgangen van zijn Loxone installatie.
Hij kan dus via zijn Loxone rechtstreeks de originele bedieningsknop (eigenlijk fysiek) pulsen en zo de screens bedienen. Dus via app of ergens een knop of timer of.... maakt al niet meer uit.
En omdat al het "knutselwerk" in de kelder is geplaatst stoort dat ook niet.... normaal ging hij daar nog iets afkasting rond plaatsen maar geen idee of dat intussen al gebeurt is.
 
Terug
Bovenaan