Aficionado de puros thread (cigar liefhebbers)

Ruigen Das

Well-known member
Bij deze, een thread voor de liefhebber van sigaren, en waarom niet, ook voor de bijhorende dranken die goed gepaard gaan met een fine cigar...

Net terug van de sigaren winkel, heb voor een 55 euro gekocht, zo kunnen we weer even voort...

8Me61Ss.jpg


Van boven naar beneden :

+ La preferida short en normal (voor die 2 euro verschil zou ik altijd voor de langere versie gaan, respectievelijk 10,90 en 12,90 eur)

Beetje uitleg: A blend of leaves harvested in 4 countries. The wrapper is a typical habano (sp.)colorado from Ecuador, binder is from Mexico and the filler is from both Nicaragua and Honduras.

Deze sigaar (huis AJ Fernandez, bedacht door een Belg, Didier Houvenaghel) , sprong er zo hard uit vorige zomer, en wou gewoon is de korte geprobeerd hebben, zien hoeveel rooktijd deze in zich heeft

+ Oliva V Lancero aan 10 eur (Lancero sigaren zijn langer en wat smaller, vreemd genoeg zal dit de eerste keer zijn voor mij, van Nicaragua)

+ Nicarao anno VI aan 6,50 eur (ik had naast Cubaanse ook specifiek achter sigaren van Nicaragua gevraagd, omdat deze mij nog niet veel teleur hebben gesteld, integendeel)

+ Alec Bradley, Black Market, Esteli, aan 5,50 eur, eveneens afkomstig van, u kan het al raden, van Nicaragua, werd mij aangeraden door de verkoopster

+ Montecristo No5 aan 7,30 eur (classic Cuban en ook goed als tussendoortje)


Vanavond een kleintje (van formaat) testen als starter, de Alec Bradley :

jtHePhN.jpg


Is maar 5 cm, maar verwacht er toch wat van

Oh ja, en deze ligt al even te rijpen in de humidor :

(foto van 1 van de 2 die ik gekocht had vorig jaar) : De Sancho Panza BeLux editie, deze was echt ook niet normaal goed en lekker... Inspired by the house of Montecristo +++++

dSNa2YH.jpg



Het seizoen kan bij deze (wat mij betreft) afgetrapt worden met het betere weer in het vooruitzicht :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf geen roker, maar ik heb begrepen dat je bij sigaren niet inhaleert en bij sigaretten wel, correct? Dan gaat het eigenlijk om de smaak van de rook in je mond?
 
Om het kort te omschrijven, ja

Al is er wel iets dat sommige sigaar rokers doen, waaronder ikzelf, en dat is (en hier ga ik weer commentaar op krijgen) héél lichtjes, een deeltje van de rook niet volledig binnenpakken, maar zowat flirten met binnenpakken, in een kleine hoeveelheid. Dus voor alle duidelijkheid, ik trek deze rook niet in mijn longen, maar het maakt een kleine beweging, iets verder dan de keel (is moeilijk te omschrijven, hier zal wel een term voor bestaan... Dit gebeurt voor mij meestal wanneer ik al even verder ben, en ik de strafheid van de sigaar wat meester ben, is dus nogmaals niet lomp de rook binnenpakken en terug uitblazen.

Dit gebeurt voor mij althans niet bij elke trek die ik van de sigaar neem, is een delicaat spel soms, maar om even duidelijk te zijn, sigaardoemp inhaleert ge niet zomaar, of ge hangt direct over de pot denk ik

Dus als iemand weet hoe dit precies noemt mag je het altijd laten weten

Maar de doorsnee roker laat de rook enkel in de mond circuleren en dus zo de aroma's laten vrijkomen
 
Ben dus begonnen met de Oliva serie V, in Lancero formaat (3de van vanboven op de foto in de OP)

Hier een fotootje, niet van mezelf :

img-oliva-serie-v-lancero01.jpg


Zit ongeveer in de helft, is wel een formaat van 17,8 cm, maar smaller dan een doorsnee sigaar...

Prijs was 10 eur, op de kop, en meteen vind ik dit niet vergezocht, aangezien je toch wat 'smoketime' hebt hiermee. Oliva V series is een serie die doorgaans iets staffer zijn dan andere sigaren maar bij de helft valt dit toch zeer goed mee, de smaak zit echt goed, en hij brandt perfect gewoon...

Ik heb hiervoor al eens een oliva V torpedo gedaan, en die 'trok' bij mij echt niet goed misschien ook verkeerd aangesneden toen, maar ik weet dat de smaak mij toen niet kon bekoren, en hierbij zit het dan wel helemaal snor...

Ik hoop dat het einde niet te straf wordt, maar heb er een goed oog in...

Echt content dus van deze, ik koop zeker en vast nog Lancero's, dat staat vast... Plus 15 cm maar smallekes dus...

Top aankoop dit
 
Hebben jullie tips voor een goede online shop met een breed assortiment? Ik ga altijd bij windels in Mechelen, maar dat is al een eindje voor mij.
 
pBNZyKt.jpg


Xg9w2Bd.jpg



La preferida, de gewone en de kortere versie, samen met mijn schoonbroer gerookt, ik ga er niet te veel woorden aan vuilmaken, deze blijft gewoon mijn préféré

Beiden goed voldaan :)
 
We zijn maart, zonnetje schijnt, al een kleine aftrap van het nieuwe seizoen gedaan, een flor de copan (Honduras) opgestoken, en het heeft mij gemaakt, in combinatie met een goeie diplomatico 👌
 
Gemaakt dan nog 😉

Ik moet zeggen dat het hier toch ook kriebelt. Hoog tijd dat ik nog eens in topwhiskey geraak.
Als het nog eens mooi weer is, zal mooi ritje zijn met de Moto. Dit weekend zit jammerlijk genoeg vol
 
Een sigaartje dat ik nog had liggen gerookt, R&J

Beetje uitgedroogd met de hitte, heeft toch gesmaakt, mijne humidor is niet meer werkende spijtig genoeg, bij gelegenheid nog eens verse aanschaffen, met boveda packs
 
Sigaar seizoen is open. Deze week achter mijn lievelingssigaar gaan (la preferida) Meteen voor een kistje van 16 gaan. Ga wel de short robusto nemen, is praktisch iets makkelijker om te managen, maar voor mij is dat toch een goeie 45 minuten rooktijd.

Is een model van 10,4 cm, dat is stevig, maar niet over de top...
 
Vorige week na meer dan 10 jaar eindelijk mijn Cohiba Behike 52 gerookt. Was inderdaad goed, zacht. Toch niet voluit van kunnen genieten door regenbui. Zou' m niet meer opnieuw kopen denk ik.
 
Vorige week na meer dan 10 jaar eindelijk mijn Cohiba Behike 52 gerookt. Was inderdaad goed, zacht. Toch niet voluit van kunnen genieten door regenbui. Zou' m niet meer opnieuw kopen denk ik.
Was ie goed bewaard? Is wel een heel verschil natuurlijk vers en 10 jaar oud. Ik heb de humidor opgegeven, als ik zin heb ga ik er nieuwe halen in bxl, en met die boveda zakjes kan dat makkelijk een maandje houden in een afgesloten zakje dat ik daar mee krijg. Een sigaar die eenmaal te droog is terug reviven is toch niet ideaal... Daarmee beslist van telkens enkele stuks per keer te gaan halen, maar wou al lang eens een kistje kopen van mijn merk
 
Was ie goed bewaard? Is wel een heel verschil natuurlijk vers en 10 jaar oud. Ik heb de humidor opgegeven, als ik zin heb ga ik er nieuwe halen in bxl, en met die boveda zakjes kan dat makkelijk een maandje houden in een afgesloten zakje dat ik daar mee krijg. Een sigaar die eenmaal te droog is terug reviven is toch niet ideaal... Daarmee beslist van telkens enkele stuks per keer te gaan halen, maar wou al lang eens een kistje kopen van mijn merk
Ja altijd in humidor op 68 tot 70 rh
 
Eh voilà, net terug van de winkel.

Hier de buit:

PXL_20230607_100354599.jpg


Het waren er wel maar 10 van de 16 voor de medium size preferida's (5.52), maar het kistje bijgekregen, kan dienst doen als tijdelijke humidor, heb er 2 grote zakjes boveda bijgekocht van 5 eur/st. Zou goed vers moeten blijven nu. Preferida's waren 13,50/st. (Nicaragua)
PXL_20230607_100453364.jpg


Verder nog gekocht, van links naar rechts:

Een daughters of the wild cremello lancero (17€/st, 19,2 cm lang en van Costa Rica). Heel benieuwd naar, werd mij aangeraden door de eigenaar van de winkel. Zal mijn eerste zijn van Costa Rica. Eentje om lang van te genieten.

Een vegafina classic tributo (8€/st, Dominicaanse rep.) voor ne collega, is een lichter model, en redelijk instap voor beginners.

Een joya de Nicaragua, antano 1970, werd mij ook aangeraden , prijs 8,40€/st. Langs de korte kant, maar redelijk stevig

Ik moet zeggen dat ik sigaren van Nicaragua wel best kan appreciëren. Ik heb nog geen enkel slecht model gekocht van die origin.

De verkoper zei me wel dat de prijzen schandalig de hoogte in zijn gegaan voor cubaantjes. Blijkbaar een beslissing in Cuba om er een luxeproduct van te maken en de prijzen aanzienlijk omhoog te brengen. Ik heb niet gaan kijken, maar ze zijn verdubbeld (of meer) in prijs...

Al eens chance dat ik niet gefixeerd ben op enkel Cuba cigars. Mijne winkel in Brussel is echt top, hij kent zijn sigaren, en heb daar nu nog is geen enkele slechte gekocht, echt een mooi assortiment ter plaatse.
 
Net de eerste uit mijn kistje aangestoken, en damn, dit is toch een goede sigaar. Samen met een Rummeke derbij in de schaduw op het terras. :love:
 
Vandaag was het de beurt aan de lancero,

Daughters of the Wind, Cremello.

What can I say, beste lancero die ik al gehad heb. Met zijn iets meer dan 19 cm heb ik er een goed uurtje over gedaan, niks gerushed en gewoon rustig buiten gerookt, onder wat zon gemixt met wat wolken.

Zoals de naam het zegt is deze echt romig, en wel ook wat peperig, ik kon het zeker en vast wel hebben, maar is misschien niet voor iedereen deze sigaar. Perfect gebalanceerd en ook gemaakt door vakmensen. Slechts één keer moeten aansteken, en verder geen extra opsmukken met de aansteker nodig gehad. Dit wijst voor mij altijd op het feit dat de sigaar goed gefabriceerd, oftewel gerold geweest is. Algemeen gesproken is dit een medium strength sigaar, maar dus die peper die het wat extra pit geeft. Ik ben niet zo ne krak om alle smaken een benoeming te geven, daarvoor zet ik deze review er effe bij (score 100, en dat was ook mijn gevoel) :

Echt effe genieten dus, was wat langs de duurdere kant dus, maar je krijgt absoluut waar voor je geld met deze Costa Ricaan. Ik zet er nog wat sfeerfotootjes bij ook.

PXL_20230628_140455019.jpg

PXL_20230628_140806633.jpg

PXL_20230628_145102965.jpg

PXL_20230628_145735062.jpg


Wederom dus een perfecte sigaar, aangeraden door de cigar shop. Ik vroeg een specialleke, en dat heb ik ook gekregen!!!

Fun fact, het bandje liep op het uiteinde uit op een driehoekige punt, waardoor het geen gedoe was om deze eraf te krijgen. Dit systeem zouden meer fabrikanten moeten toepassen vind ik, soms verbrod je gewoon de sigaar omdat het bandje te vast errond zit...
 
Terug
Bovenaan