Advies: upgrade 1 of meerdere componenten pc

IMO

New member
Beste allen,

Ik had volgende pc laten samenstellen -intussen zo'n 2-tal jaren geleden denk ik.
  • Intel(R) Core(TM) i7-8700K CPU @ 3.70GHz (aantal 1)
  • Cooler Master N300 KKN1 (aantal 1)
  • Cooler Master MasterWatt 750 (aantal 1)
  • Samsung 860 EVO 2,5 inch 500GB (aantal 1)
  • MSI Z370-A Pro (aantal 1)
  • Crucial Ballistix Sport LT 16GB DDR4 DIMM 2400 MHz (2x8GB) (aantal 1)
  • Microsoft Windows 10 Home 32/64bit EN (aantal 1)
  • Gigabyte GeForce GTX 1080 Windforce OC 8G (aantal 1)
  • WD Blue HDD 4TB (aantal 1)
  • Scythe Mugen 5 PCGH Edition (aantal 1)
  • StarTech SATA III 6 Gb/s Datakabel 0,6 meter (aantal 1)
Vraag 1 -een beetje laat maar toch: was of is dit een goede samenstelling of eerder een zwakke?
Vraag 2: welke onderdelen kan ik hierin individueel upgraden -zonder dat één of andere component hiervan nadeel ondervindt of de upgrade niet kan volgen, waardoor de upgrade zinloos wordt?
Vraag 3: indien upgrade aan te raden is, graag benaming, merk, versie, ... ?

Zelf ben ik absoluut geen superheld in (het samenstellen van) pc's, dus hoop ik op zo'n specifiek mogelijke antwoorden -om de eventueel voorgestelde onderdelen terug te vinden. Ikzelf dacht in eerste instantie om het geheugen van 2X8GB nu, uit te breiden met een extra 2X8GB, maar vraag mij ook af of (enkel) dit gaat helpen?

Ter info: bij grafisch intensieve taken heb ik de indruk dat (extra) ventilatoren vrij snel moeten overuren draaien. Zeker wanneer ik een scherm wil opnemen, of een video of een zware tekening wil renderen. Ik gebruik de pc vooral voor design, vector, foto, illustratie, video... met (zware?) programma's zoals Photoshop, Illustrator en Affinity.

Alvast bedankt voor jullie deskundige adviezen!

Grs,

IMO
 
Laatst bewerkt:
voor design zal die ram upgrade zeker een meerwaarde zijn. Ik zou zelf overwegen op die 2400 mhz sticks 2dehands te verkopen en een kitje op 3200mhz te bestellen van 4x8GB of 2x16GB. Alleen jammer dat je die niet gaat kunnen meenemen naar toekomstige builds, want vanaf volgend jaar is alles ddr5.

voor de rest is de bottleneck van je systeem de videokaart. de cpu is niet meer van de snelste maar nog ruim voldoende. Ik zou het eerlijk gezegd nog wat uitzitten en enkel wat ram bijsteken. Volgend jaar komt amd met ZEN4 op een geheel nieuwe socket en dat is het ideale moment om heel de boel te upgraden. ram gaat dan ook ddr5 zijn ipv de ddr4 van nu ...


pot je geld even op en koop in 2022 een rtx 4080 in combinatie met ryzen 6000/7000 ( geen idee of er nog een zen3 Refresh komt tussen zen 3 en 4). Intel zit hopeloos achter, zeker op productiviteit.

videokaarten zijn overpriced ATM en de recenste cpu's zijn ondertussen al een jaar oud op een dode socket... Zen 4 gaat een speedbump van 30% per core geven, wat weer immens is. Dat is ongeveer even veel als intel tussen 2012 en 2019 gedaan heeft over 8 generaties aan cpu's.
 
voor design zal die ram upgrade zeker een meerwaarde zijn. Ik zou zelf overwegen op die 2400 mhz sticks 2dehands te verkopen en een kitje op 3200mhz te bestellen van 4x8GB of 2x16GB. Alleen jammer dat je die niet gaat kunnen meenemen naar toekomstige builds, want vanaf volgend jaar is alles ddr5.

voor de rest is de bottleneck van je systeem de videokaart. de cpu is niet meer van de snelste maar nog ruim voldoende. Ik zou het eerlijk gezegd nog wat uitzitten en enkel wat ram bijsteken. Volgend jaar komt amd met ZEN4 op een geheel nieuwe socket en dat is het ideale moment om heel de boel te upgraden. ram gaat dan ook ddr5 zijn ipv de ddr4 van nu ...


pot je geld even op en koop in 2022 een rtx 4080 in combinatie met ryzen 6000/7000 ( geen idee of er nog een zen3 Refresh komt tussen zen 3 en 4). Intel zit hopeloos achter, zeker op productiviteit.

videokaarten zijn overpriced ATM en de recenste cpu's zijn ondertussen al een jaar oud op een dode socket... Zen 4 gaat een speedbump van 30% per core geven, wat weer immens is. Dat is ongeveer even veel als intel tussen 2012 en 2019 gedaan heeft over 8 generaties aan cpu's.
Hey zaj,

Bedankt voor je reply en uitleg.

Inderdaad jammer dan van die ddr5...

Ik zie dat een 3200mhz stick dubbel zoveel kost als een 2400mhz. Gezien de onvermijdelijke ouderdom van de gehele samenstelling die ik nu heb en het prijsverschil, welke is een betere optie:
a. zoals je voorstelt bijvoorbeeld 4X8GB 3200mhz, hetgeen snel rond de 200€ gaat kosten
b. mijn huidige 2X8GB 2400mhz behouden en uitbreiden met nogmaals 2X8GB 2400mhz, hetgeen dus half zoveel als de vorige gaat kosten?

Terzijde: heb ergens gelezen nooit voor een stik van 16GB te gaan, maar steeds te kiezen voor sticks van 8GB, omdat die dan in serie veel efficienter zouden werken, op voorwaarde dat alle sticks dezelfde (soort) chip hebben. Is hier iets van aan?

Ik verschiet toch van enkele zaken:
- ik heb altijd gedacht dat intel steeds de betere keuze was; dit is ook meestal wat de verkopers je vertellen. Volgende aankoop switch ik naar ryzen.
- de videokaart met 8GB eigen geheugen... ik vermoed dat mijn huidige videokaart voornamelijk verliest omwille van de ouderdom? Want toen men mij het voorstelde zo'n 2 jaar terug, was er geen betere keuze in dezelfde prijscategorie zeiden ze. Heb mij steeds afgevraagd: heeft het enige zin om bijvoorbeeld 2 dezelfde videokaarten in 1 pc te steken? Werken die dan in combinatie dubbel zo beter of werken die mekaar juist tegen?
 
mijn eerste advies zou zijn om het nog een jaartje uit te zitten en dat geld op te potten. Als je echt *iets* wilt kopen zou ik dan die 2x8gb 2400 mhz kit kopen. van 2400 naar 3200 spreken we van een algemene performance upgrade van 10-15% bij intel. bij amd zal dat eerder 20-25% zijn. die schalen veel beter met snellere ram. ik heb hier bijvoorbeeld een ryzen 5900x in combinatie met 2x8 gb 4000 mhz ram. de sweetspot bij AMD en intel ligt nu op 3200mhz. Bij amd kan je tot 4 ghz performance improvements halen. Hoger dan dat doet niet veel uit omdat de infinity fabric niet hoger dan 4ghz geclockt kan worden.


amd is sinds 2018 een pak beter dan intel voor zware workloads. Voor te gamen is de bottleneck een videokaart, daar lopen ze wat gelijk.
Ondertussen is amd wel degene die overal leid en intel doet op gaming vlak catchup een jaartje later. Voor elke andere NIET AVX workload zit intel soms tot 50% achter op AMD.

tussen 2012-2017 zat amd serieus achter, maar intel heeft op hun lui gat gezeten en de consument zolang uitgemelkt met hun voorsprong dat ze lui geworden zijn en voor marginale improvements van 2-5% per jaar gegaan zijn. Amd is daarintegen al sinds 2017 bezig met elke nieuwe generatie prestatieverbetering van 20-30% te brengen. dat is iets dat bij intel de voorbije 10 jaar niet meer gebeurd is.

Intel beter is dus verkoopspraat die gebasseerd op een ondertussen antieke situatie.


Geheugen op de kaart maakt niet echt uit. Het is vooral het aantal cores en bandwidth die van belang zijn. Geheugen moet je gewoon genoeg hebben, maar als als de rest traag is doet zo een grootte buffer niet veel uit. mijn rtx3080 heeft ook "maar" 10 GB geheugen maar is wel 3 tot 4 keer zo snel als die 1080. een 3090 heeft 24GB geheugen en is tussen de 5 en 12% sneller... Ik kwam zelf van een 1080. Aangekocht in 2016. dusja, die is 5 jaar oud ondertussen... upgrade naar 4080/4070 zal dus immens zijn ;).


nu een kaart kopen is gekkenwerk. ik heb vorig jaar in september 719 euro betaald voor mijn asus TUF 3080 ( een van de beste), ondertussen kosten ze 2000 euro... dat moet je er nooit aan geven.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan