Advies starter

1. Klopt,
2. klopt niet denk ik (omdat het dan geen enige en eigen woning meer is)
3. waarom zou je dat doen als je pas binnen 3 jaar een appartement koopt en dan toch al denkt aan een gewone woning? Lijkt me serieuze meerkost (iedere verhuis heeft écht wel een kost om een woning naar je hand te zetten). Je zou je dan ook deels blok kunnen zetten voor de eerste 10 jaar.
4. Mogelijk

Beetje moeilijk om op basis van wat je zegt advies te geven. Wat is je inkomen (indien > 2500 euro, kan dit bvb verschil maken), Wat wil je vriendin? Kan ze leven met een woning die niet van haar is, maar waar jullie later in gaan wonen? Wat zal zij van inkomen hebben in de toekomst? Doet zij nu een vakantiejob zodat ze, al is het minimaal, ook al kan bijdragen?

ik zie vooral wilde plannen om 2 appartementen te kopen, te beleggen in ETF's (terwijl je relatief concrete plannen wil maken en dus minder risico lijkt te willen hebben?),
 
Ik weet het ook niet met deze inflatie. 100k op de spaarrekening en wil 50k in iets steken. Maar ik zou begot niet weten wat? Ik kan een bank binnenstappen, maar defensief beleggen is ook maar 2% max.

Beleggen met risico doe ik nooit. Ik kan dan eindigen met minder geld.
 
Stel dat het rendement van je etf jaarlijks 6% bedraagt.
Stel dat je spaarvermogen ongewijzigd blijft.
Stel dat je huidige cash positie voor 90% kan worden geïnvesteerd in een etf.

Dan zal een startkapitaal van 40500 (90%) + 10.000 (reeds in ETF) en een jaarlijkse investering 19440 (90% van je spaarvermogen) na 10 jaar een goeie 360.000 waard zijn met een totale winst van een goede 117.000

Kort door de bocht berekend.

De vraag die je moet stellen:

- hoe ga je de komende 10 jaar wonen en welke kosten zijn daaraan verbonden?
- je rendement is geen gegeven want niemand kan in de toekomst kijken. Kan meer zijn maar ook minder. Kan je daarmee leven?
- hoe consequent ga je kunnen blijven sparen als andere kosten op je pad komen? Trouwen, kinderen, wagen, onderdak,...?
- gaat het geprojecteerde bedrag voldoende zijn om binnen 10 jaar je deftige woning te financieren? Hoe gaan de vastgoedprijzen evolueren? De rente?
 
Erop terugkijkend voor mezelf zou ik de helft van mijn geld in gespreidde ETF's steken en de andere helft in cash tot ongeveer 30k-40k cash max, dan gaan klein appartement huren tot ik/we een huis kan kopen.
40k cash is nog amper genoeg als eigen inbreng. Zou je dan je ETF (deels) terug verkopen? Ik zit in een gelijkaardige situatie, binnen 1-3 jaar een eigendom kopen maar m’n geld zit verspreid over beleggingen.
 
Terug
Bovenaan