Advies nieuwe ('gaming') desktop voor 13-jarige (€ 1.400)

wm-666

New member
Hoi,
De oudste zoon heeft wat geld bijeen gespaard en zou graag zijn eerste eigen desktop samenstellen. Moet dus zeker geen super gaming rig worden, het blijft een 13-jarige ;) Ik krijg de LED-hype niet uit z'n hoofd gepraat, dus links en rechts een LEDje en hij is content.
Bedrag is max 1.400 euro...
- case
- voeding
- moederbord (AM5 ?)
- processor (AMD Ryzen 5 is voldoende?)
- RAM (16Gb voldoende voorlopig?)
- 2Tb SSD voorlopig ook voldoende?
- videokaart: moeilijke... 13jarige die af en toe spelletjes speelt, dus moet geen high-end kaart zijn
- scherm (24-27inch?)

Zelf kwam ik (redelijk random gekozen) op volgende uit:
WCWtUrq.jpeg


Alle advies is welkom :)
 
Zou dan zoiets kiezen, als hij veel RGB wil:
Kan hij jaren geniet van hebben en nog relatief betaalbaar. AM5 platform is nog aan de dure kant. Zeker gezien dat je dan DDR5 moet kopen. AM4 platform voor af en toe een spelletje te spelen is zeker doenbaar, aangezien die serieus in prijs gezakt zijn.


Geen idee of hij dan nog een muis en toetsenbord nodig heeft. Corsair heeft zeker wel deftige RGB toetsenborden, zoals de K55. Qua muizen hebben die ook wel deftige voor rond de €30, zoals de Corsair Harpoon.
 
Deze nog effe van onder het stof uit halen :)
Zijn (eind)rapport was in orde, dus we kunnen gaan bestellen...
Zit er nog altijd zoveel verschil op AM5 vs. AM4 ?

Momenteel denken we hier aan:

He38MT3.jpeg
 
Hoewel je op AM4 vanwege het goedkopere moederbord voor hetzelfde budget kunt uitkijken naar een 5800X3D, zal hij daar afhankelijk van de games mogelijks niets of niet veel van merken.

Zou in huidige context voor AM5 kiezen vanwege meer futureproof.

Andere opmerkingen:
- ga voor 2 x 8GB
- 4K scherm nodig? Eventueel QHD met hogere refresh nemen. Indien hij Warzone of afgeleiden gaat beginnen spelen gaat de GPU geen native 4K trekken tenzij met upscaling.
- sterkere gpu overwegen anders
 
-Mja, da's ook de reden dat ik voor AM5 zou gaan (iets meer future proof).
- Reden voor 2x Gb ipv 1x 16Gb ?
- ik heb zelf een 4K scherm (3840 x 2160): is pak aangenamer om op te werken. Om te gamen is het inderdaad geen meerwaarde. Zou het puur kiezen voor zijn schoolwerk.
- ik heb zelf een GeForce GTX 1060 (6 Gb): die kan nog op het randje mee van bovengenoemde spelletjes. Daarom dat ik dacht dat GPU met 12Gb geheugen wel meer dan genoeg is de dag van vandaag? Sterkere GPU is al minstens 1.200 € zie ik....
 
Dual Channel configuratie is toch net dat tikkeltje meer dan een marginal gain. Dus aangewezen van toch 2 latjes ram te gebruiken om die paar extra procentjes te benutten qua performance.

Mijn discours is niet tegen het 4K-scherm maar eerder vanuit het standpunt dat de combinatie met huidige grafische kaart dan suboptimaal is. Eventueel uitkijken naar een widescreen 3440 x 1440 als het je zuiver om een screenestate gaat. Hiermee taxeer je de GPU toch net iets minder, tenzij je uitgaat van upscalingtechnieken zoals DLSS (nVidia) of FSR (AMD).

Price/performance kapen de huidige generatie low tot midrange GPU's geen schoonheidsprijzen weg. Ik zou je durven wegsturen van de RTX 3060 en zoals je initieel van plan was eerder naar een RX 6700 XT te laten kijken, die heeft toch net iets meer pk's. Ik vind het moeilijk een onbetwistbare keuze in de lagere price ranges voor te stellen. Geheugen is trouwens geen indicator voor snelheid van je grafische kaart. Speelt wel een rol wanneer je hoge resoluties met hoge settings gaat combineren. Met name de texture quality die zich tegoed doet aan het aanwezige geheugen.
Je mag wel stilaan gaan stellen dat 8GB aan de lage kant is... Wil je iets meer toekomstgericht: AMD RX 6800 XT of indien liever Nvidia de RTX 4070.

Schaf misschien toch ook een aparte luchtkoeler aan zoals die Deepcool dat reeds werd voorgesteld. Ikzelf doe het met een Thermalright Peerless Assassin 120 SE vanop Amazon, destijds € 42, die de temperatuur perfect binnen de perken weet te houden.
 
Bestelling geplaatst!
- 2x 8Gb DDR5 genomen
- GPU is (helaas) behouden, want jouw voorstel is al direct min. 200 € meer...
- aparte luchtkoeler erbij genomen

Dikke merci aan iedereen die meegekeken heeft ;)
 
Bestelling geplaatst!
- 2x 8Gb DDR5 genomen
- GPU is (helaas) behouden, want jouw voorstel is al direct min. 200 € meer...
- aparte luchtkoeler erbij genomen

Dikke merci aan iedereen die meegekeken heeft ;)
Ik zou absoluut geen 4K monitor gebruiken voor te gamen.

ten eerste zie je het verschil niet tussen 1440p en 4k op een 27 inch. pas vanaf 32 inch merk je een minimaal verschil.
ten Tweede verlies je daardoor 40-50% aan performance voor niets.
en ten derde is dat scherm 60 hz en zou hij veel beter af zijn met een 144hz paneel met freesync/gsync. eens je een 144Hz-244Hz scherm gehad hebt is 60hz onspeelbaar. voor 250 euro heb je massas degelijke 1440p instap panelen met high refresh rate. En zijn games gaan er een pak beter op draaien. 4k schermen zijn voor gpu's van 1000+ euro.

Dat of je behoud je 60hz monitor en steekt de rest van het budget in een betere gpu. dat is altijd het belangerijkste in een gaming pc.
 
Een mid range AMD kaart met een 4k scherm zou ik echt niet doen. Zou die toch terugsturen en wisselen voor een 1440p scherm. Amazon NL heeft met de prime deals de lg 27GP850 voor 280 euro.
 
Terug
Bovenaan