Advies : NAS VS HDD (netwerk BU)

Occhio

Member
Dag Iedereen is er iemand die advies kan geven voor volgende situatie:

Ik zoek een goede oplossing voor een back-up systeem voor het thuisnetwerk

Setup:
Mesh WiFi systeem
Laptop 1 : Mac (freelancer)
Laptop 2 : windows (via werkgever)

Bedoeling is om een BU systeem op de wifi/LAN te hangen en zodoende voor beiden een BU optie te voorzien.

Is dat mogelijk met een HDD (of meerdere?) of moet het sowieso een NAS of soortgelijks zijn.

Mijn netwerkskills zijn eerder basic - dus simpel als het kan (en wat complexer als het moet)

Alvast dank!

NAS = Network Attached Storage, dus 't zal altijd een NAS oplossing zijn, maar de vraag is dan of je router zelf zo'n functionaliteit aanbiedt waar je simpelweg een externe harddisk of zo kan inpluggen (via usb bijvoorbeeld) -- je zal dat eens moeten nakijken voor je model router.

Als het belangrijke zaken zijn om te backuppen, kijk je best toch eens naar een echt NAS serverke want dat is er voor gemaakt. En in principe wordt een NAS bij je thuis ook niet echt beschouwd als veilige backup, daarvoor moet je je data op verschillende locaties opslaan.

Je wil storage bereikbaar via je netwerk (Network Attached). In dat geval is kabel beter dan Wifi om de NAS aan te sluiten, maar client computers zijn doorgaans ok via Wifi. Je hangt het NAS dus met UTP aan je router of aan een switch. Qua netwerk is het best op het NAS een vast IP te geven, dat kan in de NAS zelf of, een lokale DNS server op te zetten zodat je een domeinnaam kan gebruiken om de NAS te bereiken. Je wil doorgaans je NAS niet via het internet kunnen raadplegen, tot je iets meer van netwerking kent.

BU werkt best in een 3-2-1 scenario, 3 kopies van elke file, op 2 aparte devices, 1 off-site. 1 file op je computer, 1 kopie op de NAS en 1 kopie in de cloud. Als je een NAS kiest dat ingebouwde software heeft, kan je makkelijk zo'n kopie naar goedkope cloud storage opzetten. JE computers back-uppen naar de NAS. De NAS back-upt alles samen naar een veilige locatie en als je huis afbrandt, kan je nog aan je data.

Er zijn heel wat NAS merken die van super gelikte software (Synology), tot complex en krachtig, maar wat minder overzichtelijk gaan (QNAP), tot basic maar degelijk (Terramaster, Ugreen, Minisforum, asustor). Je kan ook een oude PC of nieuwe hardware ombouwen tot een NAS door een NAS OS te installeren zoals HexOS, TrueNAS of UnRaid.

Dan zijn er de formaten en snelheden. 1 disk, 2 disks, 4, 5 of 6 disks, of 8 of meer... 1 disk zou ik niet doen, 2 kan kan als je beperkte volumes data hebt. 4,5 en 6 zijn economischer als je grotere volumes data wil opslaan. Disks zijn er van 4 tot 20+TB disks van 8TB zijn nu meestal de laagste prijs per TB. Als je meerdere disks hebt, kan je die samen voegen via RAID. RAID doet 3 dingen: kleinere schijven samenvoegen tot 1 logisch volume EN een beveiliging inbouwen zodat een schijf kapot kan gaan zonder data te verliezen tot snelheid verhogen. RAID is geen back-up, het is alleen technologie om meerdere schijven effectief samen te voegen met garanties.

Hoeveel data heb je?
Heb je een budget in gedachten?
Zie je jezelf periodiek onderhoud doen (eens een update, zoals bij een computer).

Moogt ge van uw werkgever thuis backups maken van uw Windows toestel? Bij ons is het niet toegestaan om company data thuis te backuppen.

Moogt ge van uw werkgever thuis backups maken van uw Windows toestel? Bij ons is het niet toegestaan om company data thuis te backuppen.
Goed punt - om die reden zijn bvb de USB poorten geblokkeerd door IT en kan je ook niet naar Gmail/google drive (een echte PITA). Ik ging er gemakshalve van uit dat netwerkdelen ev wel zou lukken.

Alleszins plan ik enkel persoonlijke files in de back up te zetten (aangezien ik geen persoonlijke PC heb die ik bepaalde zaken voor enkele hobby verenigingen op deze PC)

Goed punt - om die reden zijn bvb de USB poorten geblokkeerd door IT en kan je ook niet naar Gmail/google drive (een echte PITA). Ik ging er gemakshalve van uit dat netwerkdelen ev wel zou lukken.

Het zou wel heel vreemd zijn als USB poorten gelockt zijn, maar je dan bvb wel een drive kunt sharen op je eigen netwerk. Dat laatste is nog 'gevaarlijker' naar corporate security toe. Dus denk dat je 'gemakshalve' eerder wishful thinking is :).
Overigens hier dezelfde situatie. Mijn werk-laptop kan ik thuis helemaal niet backuppen. Vroeger had ik nog admin-rechten en kon ik via USB een backup nemen. Nu wordt iedereen verondersteld van belangrijke info op onze corporate GDrive te backuppen. Dat zuigt overigens serieus, want je moet dus telkens zelf eraan denken om zaken manueel te gaan copiëren.

Verder ivm weinig kennis van netwerken: een simpele Synology NAS is echt poepsimpel om te gebruiken. De belangrijker vraag is welke software je gaat gebruiken om te backuppen. Want je wil dat dat eigenlijk allemaal automatisch gebeurt, dat er versioning is, enz...

Het zou wel heel vreemd zijn als USB poorten gelockt zijn, maar je dan bvb wel een drive kunt sharen op je eigen netwerk. Dat laatste is nog 'gevaarlijker' naar corporate security toe. Dus denk dat je 'gemakshalve' eerder wishful thinking is :).
Overigens hier dezelfde situatie. Mijn werk-laptop kan ik thuis helemaal niet backuppen. Vroeger had ik nog admin-rechten en kon ik via USB een backup nemen. Nu wordt iedereen verondersteld van belangrijke info op onze corporate GDrive te backuppen. Dat zuigt overigens serieus, want je moet dus telkens zelf eraan denken om zaken manueel te gaan copiëren.

Verder ivm weinig kennis van netwerken: een simpele Synology NAS is echt poepsimpel om te gebruiken. De belangrijker vraag is welke software je gaat gebruiken om te backuppen. Want je wil dat dat eigenlijk allemaal automatisch gebeurt, dat er versioning is, enz...
Komt allemaal vaker voor dan je denkt hoor. Bij ons kan je ook niets van/naar een USB kopieëren… via de Windows verkenner. Met Command Prompt kan je wel via xcopy nog steeds kopieëren.

En mijn NAS kan ik thuis ook gewoon bereiken met m’n werklaptop.

Alleszins plan ik enkel persoonlijke files in de back up te zetten (aangezien ik geen persoonlijke PC heb die ik bepaalde zaken voor enkele hobby verenigingen op deze PC)
Voor de Mac kan ik allesinds wel Synology aanraden. Die heb ik thuis ook draaien en je kan daar makkelijk een TimeMachine share aanmaken. Jouw Mac ziet dat dan als een TimeMachine en zal er naar beginnen backuppen. Je een quota op die share zetten zodat hij op een bepaald moment begint te roteren i.p.v. een steeds grotere backup te maken.

Geen idee als netwerk sharen gaat lukken. Dat zal afhangen van de ingestelde policies.
Kun je de Mac niet gebruiken voor jouw prive taken?

Voor de Mac kan ik allesinds wel Synology aanraden. Die heb ik thuis ook draaien en je kan daar makkelijk een TimeMachine share aanmaken. Jouw Mac ziet dat dan als een TimeMachine en zal er naar beginnen backuppen. Je een quota op die share zetten zodat hij op een bepaald moment begint te roteren i.p.v. een steeds grotere backup te maken.

Geen idee als netwerk sharen gaat lukken. Dat zal afhangen van de ingestelde policies.
Kun je de Mac niet gebruiken voor jouw prive taken?
Merci voor de tip - ik dacht simpel te beginnen met een Synology beestation….

De Mac is default toestel van mijn echtgenote (freelancer) dus niet echt een optie.
Daarbuiten vind ik het zelf niet heel leuk constant te moeten switchen van PC/mac…

Derde optie is een dedicated PC/Mac voor mezelf, maar voor die beperkte use case vind ik dat wat overkill…

Zou, persoonlijk, toch een beter model kiezen. Zoals een effectieve DiskStation waar je de schijven gemakkelijk zelf van kan vervangen en upgraden en met genoeg RAM en deftige CPU.

Die BeeStation is puur voor files van klein formaat op op te slaan en kan ook geen grote media files afspelen, als dat misschien later ook een vereiste zou worden. Die Beestation doet zeker wat je er van verwacht als vervanging van dure maandelijks betalende Cloud opslag.

Terug
Bovenaan