Aankoop op plan, realiteit niet hetzelfde als het plan..

kayjay

New member
Dag allemaal,

Tijdje geleden heb ik een nieuwbouwappartement op plan gekocht. Recent ben ik deze voor het eerst een bezoekje gaan brengen. Nou is alles in orde buiten een klein probleempje met de deuren: Er staan 2 binnendeuren minder dan gedacht.

In het lastenboek zelf staan geen aantallen vermeld voor de binnendeuren. Op het plan dat bij het lastenboek/bestek zit en ook in de basisakte is opgenomen en ondertekend staan duidelijk deze deuren vermeld alsook hun draairichting.

De architect zelf zei ons vandaag tijdens het stellen van die vraag dat deze deuren "optioneel" waren. Nergens is er een verschil op te merken tussen de optionele deuren en de andere deuren. Allen zijn identiek getekend op het plan. Nergens is er een vermelding van optionele deuren. Nergens is dit ter sprake gekomen. Straffer nog, aangezien wij een meerprijs hadden voor de deuren hebben we van de leverancier van de deuren een offerte gehad met daarin het aantal sloten (voor de binnendeuren) en dit komt overeen met het aantal deuren op het plan. Dus inclusief de "optionele" deuren.

Ik ben geen jurist, ik ken niemand in dit veld dus als startschot dacht ik hier even vragen of ik me nu echt heb laten ringeloren of dat ik dan toch niet zo dom ben en ik recht heb op deze deuren. Heb ik ook maar enigzins ergens kans dat dit vergoed (al of niet monetair) kan worden of alsnog deuren geplaatst kunnen worden?

Dat ze 10 of 20cm afwijken, een stopcontact niet juist plaatsen,.. kan ik allemaal begrijpen. Maar dit niet echt.

FYI: Dit was niet de voorlopige oplevering die is pas voor binnen enkele weken.
 
Laatst bewerkt:
Ja inderdaad. Alez in de zin van dat er wel een deurgat is maar geen kozijnen, enkel mooi bepleisterd.
Op zich heeft de architect hier weinig mee te maken natuurlijk en is het de aannemer
Als die offerte van leverancier via hen komt dan heb je imo wel op papier dat ze dat aantal deuren moesten voorzien hebben.

Maar nu het toch al bepleisterd is kan je eventueel opteren voor deuren in glas :p
 
De architect was daar samen met de aannemer en beiden zeiden ze dat het "optionele" binnendeuren waren. Vandaar dat ik zo verrast ben.
De offerte die wij van de leverancier hebben maakt zelf wel geen melding van de deuren. Wel 7 sloten en klinken terwijl er volgens de architect en aannemer maar 5 binnendeuren zijn. Dus vandaar dat ik wel wat twijfel of we hier uberhaupt iets kunnen aan doen.

Latenboek stelt wel dat bij tegenstelligheden tussen de plannen en lastenboek het lastenboek prioriteit heeft. Maar aangezien dat lastenboek geen aantal deuren vermeld en de plannen wel. De vraag is als het aantal niet vermeld staat in het lastenboek maar wel op de plannen, is dit dan een tegenstelling want het ene ontkracht het andere niet natuurlijk. Moest het lastenboek explicief 5 vermelden tegenover 7 op het plan is dat al iets anders lijkt me.
 
Het is ook de moment om hen formeel te laten weten dat je 7 deuren verwacht en er maar 5 geleverd ziet en met de vraag hoe ze dit gaan oplossen.

Met een paar mondelinge vermeldingen gaat er niets gebeuren. Communicatie op papier (mail).

Het feit dat er op de offerte van uw deurleverancier meer hoeveelheden vermeld staan dan geleverd spreekt in uw voordeel om alles geleverd te zien.

Als je een woning op plan koopt is het redelijk om te verwachten dat wat op plan getekend staat ook opgeleverd wordt
 
Ik heb een gelijkaardige situatie meegemaakt. In het lastboek niet expliciet vermeld, maar het plan wel.
Dat ging over het type van de voordeur (pivoterende deur stond op het plan vermeld)
Op de keuzedag is dit wel uitgekomen, maar toen heb ik vriendelijk verwezen naar het plan en gezegd dat wij dit als koper niet kunnen we weten dat er een prijsberekening gedaan is voor een standaard deur. Eerst kregen we ongelijk en dan toch nog eens een mail gestuurd dat dit voor ons als foutief en een teleurstelling aanvoelt. En dat we een getekend plan hebben waarop effectief het woordje pivotdeur vermeld staat bij die deur. Uiteindelijk dan toch ons deur gekregen. Dus ik zou wel voet bij stuk houden. Als er in lastenboek niks over aantallen of opties staat en er verwezen wordt naar het plan, dan moet je alle deuren krijgen.
 
Inderdaad voet bij stuk houden. Alles op mail. Verwijzen naar de plannen. Geld achterhouden tot het opgelost is.

Je bent zo ver nog niet, maar opletten indien men er toch deuren zou inzetten dat ze de reeds uitgeplakte diktekanten afkappen. Dat scheelt in deurbreedte en zij gaan de goedkoopste oplossing voornemen (minste werk). Ter illustratie: er zou een deur van 730 mm ingezet kunnen worden i.p.v. ene van 830 mm.
 
Terug
Bovenaan