Aankoop Mini-PC

Remi

Active member
Ik ben opzoek naar een betaalbare mini-PC voor licht dagdagelijks gebruik: Wat surfen, streamen van tv-programma's, whatsapp, een occasionele download,...
Moest het ook enigszins mogelijk zijn, wil ik het zuinige toestel ook gebruiken als mediabibliotheek om foto's, films, .. te bekijken via de (interne/extrerne) HD op de TV. Dat is echter geen vereiste, het zou mooi meegenomen zijn moest dat binnen het budget lukken.

Van kostprijs voorzie ik iets van een 500 euro, al is goedkoper met dezelfde mogelijkheden natuurlijk altijd beter.
Ik richt voor een budget wat op een samenstelling van de NUC 11 i3 met 8GB RAM, 500GB SSD en OS.
Ik heb geen idee of de SSD de juiste is en het is me ook niet duidelijk of er nog een aparte HD (geen SSD) kan ingestoken worden.
En ook niet of het beter is om een hoog of laag model te nemen. Ook weet ik niet de NUC12 een betere keuze is, voor slechts 20 euro meer.

Via het forum kwam ik ook uit bij een ZOTAC. Als ik hier iets van samenstelde kwam ik op €525 (upgrade van ryzen 3 4300 naar ryzen 5 4600 voor 10 euro extra).
Daar zou ik achteraf zelf nog een 5TB 2,5" HD kunnen insteken indien nodig (of in de NUC als dat mogelijk is), maar die aankoop reken ik even niet mee.

Keuzes waar een leek als ik niet echt goed in kan beslissen.
Enige input van kenners wordt dus ten zeerste gewaardeerd.

Bedankt.
 
NUC werkt prima, maar kan aan de luide kant zijn qua fan noise omdat die zo klein is. Het is ook gen 13>12>11 voor intel based systemen op vlak van power / Watt.

Je zou ook naar de zogenaamde 1Liter PC's kunnen kijken van Dell "micro", Lenovo "Tiny" en HP "mini" reeksen respectievelijk. Die zijn vaak goedkoper dan NUC's en bovendien sneller, maar fysiek wat groter. Zotac heeft ook mini pc's, iets groter dan een NUC maar kleiner dan die "tiny/mini/micro" pc's

NUC's hebben een +-15W CPU, die 1L PC's met de meest voorkomende "T" SKU cpu een +-35W cpu. Dat merk je wel in dagelijkse taken... Je kan ook heel makkelijk een recente 2ehands tiny/mini/micro pc kopen vanop de corporate markt voor 200-300 euro met een 6 of 8 core I5 en 8GB ram. In de meeste kan je 2 of 3 SSD's steken en geheugen tot 64GB.

Ik gebruik al een oudere NUC7i5, met 16Gb RAM met daarop een aantal VM's op interne SSD's, waaronder een PLEX server die ook de Intel iGPU gebruikt voor transcoden. Mijn media staat op een NAS. Die NUC staat in een serverkast, waardoor ik die niet hoef te horen want op een desk maakt die te veel kabaal.

Gebruik ook beter geen 2,5" disks, maar ga ineens voor grote en overweeg misschien eerder ineens voor een NAS te gaan dan...
 
  • Leuk
Waarderingen: Remi
Ik ben opzoek naar een betaalbare mini-PC voor licht dagdagelijks gebruik: Wat surfen, streamen van tv-programma's, whatsapp, een occasionele download,...
Moest het ook enigszins mogelijk zijn, wil ik het zuinige toestel ook gebruiken als mediabibliotheek om foto's, films, .. te bekijken via de (interne/extrerne) HD op de TV. Dat is echter geen vereiste, het zou mooi meegenomen zijn moest dat binnen het budget lukken.

Van kostprijs voorzie ik iets van een 500 euro, al is goedkoper met dezelfde mogelijkheden natuurlijk altijd beter.
Ik richt voor een budget wat op een samenstelling van de NUC 11 i3 met 8GB RAM, 500GB SSD en OS.
Ik heb geen idee of de SSD de juiste is en het is me ook niet duidelijk of er nog een aparte HD (geen SSD) kan ingestoken worden.
En ook niet of het beter is om een hoog of laag model te nemen. Ook weet ik niet de NUC12 een betere keuze is, voor slechts 20 euro meer.

Via het forum kwam ik ook uit bij een ZOTAC. Als ik hier iets van samenstelde kwam ik op €525 (upgrade van ryzen 3 4300 naar ryzen 5 4600 voor 10 euro extra).
Daar zou ik achteraf zelf nog een 5TB 2,5" HD kunnen insteken indien nodig (of in de NUC als dat mogelijk is), maar die aankoop reken ik even niet mee.

Keuzes waar een leek als ik niet echt goed in kan beslissen.
Enige input van kenners wordt dus ten zeerste gewaardeerd.

Bedankt.

In de hoge modellen kan je zowel een 2.5" (harddisk of SSD) als een nvme SSD plaatsen.
In de lage voor zover ik weet enkel een NVME.

Ik zou dat beetje extra betalen en voor een 12de generatie model gaan, met een i3-1220p erin.
Een héél pak meer prestaties, en door het modernere systeem van met een aantal efficiency cores en een aantal performance cores te werken verbruikt deze zéér weinig stroom (en zal dan ook quasi volledig stil zijn) in rust of bij lichte taken.

Zou dit model dan voorstellen, kan je ook nog een standaard 2.5" schijf in kwijt:
https://azerty.nl/product/intel-next-unit-of-computing-12-pro-kit-nuc12wshi3/5092515 (329€)
Pakweg tussen de 40 en 50€ voor een 16GB SODIM DDR4 latje.
Pakweg 80€ voor een 1TB Samsung 980 nvme SSD.

Dan heb je een best wel krachtig toestel, en door het overschot aan rekencapaciteit zal deze ook veel minder snel aan een hoog CPU percentage komen, waardoor hij ook minder snel zijn ventilator hard gaat moeten laten werken.

8GB ram en 500GB SSD gaat je eigenlijk niet zo heel veel geld uitsparen, dan kan je beter nog een wat goedkoper merk SSD gebruiken in een PCIe 3.0 versie, die extra performance van een PCIe 4.0 ssd heb je echt niet nodig in jouw gebruiksprofiel, dan heb je bv een 1TB Crucial P3 voor pakweg 30€ minder.

Kleiner van opslag brengt weinig op aan de huidige SSD prijzen!

Persoonlijk zou ik, net zoals Zephir, mijn data op een NAS houden (zo is het bij mij thuis), maar hier heb je dan ook weer een substantieel extra budget voor nodig, véél meer dan een extra 2.5" HDD of SSD.

Vergeet niet, op de voorgestelde 1TB nvme ssd kan je ook al héél wat media kwijt! Opslag is goedkoop tegenwoordig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Remi
Je kan eventueel nu al een grotere externe USB 3,5" HDD kopen, en die later "shucken" en inbouwen in een NAS.

In de NUC line-up zijn het de modellen waar een "H" in het type staat, de hoge waar ook een 2,5" drive bij in past en de "K" versies zijn de platte waar enkel M.2 drives in passen (1, geloof ik).
 
  • Leuk
Waarderingen: Remi
Merci voor de input.

Mijn films/series/... staan op een externe HD die ik via USB op de TV kan afspelen. 't Had handig geweest om dat via de internetkabel te doen zodat ik'm niet constant moet versteken. Maar om daar nu speciaal voor een NAS te investeren, zoveel gebruik het nu ook weer niet.

Voor de tweedehands toestellen. ik heb daar ook wel een blik op geworpen, maar ik heb totaal geen idee of het allemaal een correcte prijs is en ik niet met sterk verouderde dingen zit. Ik vind hier bv een "Lenovo ThinkCentre M900 Tiny | 8GB | 256GB SSD | i5-6500T" aan €174. Of een Dell Optiplex 3050 Micro | Core i5-7500T | 8GB RAM | 500GB HDD aan €179,95.

Daarom dat ik dus veiligheidshalve maar naar een nieuwe aankoop kijk.
Het toestel gaat vlakbij staan, dus geronk van een fan gaat wel ergerlijk zijn. Vandaar dat ik die zotac ook nog wel interessant vond.
Maar als zo'n NUC 12 niet te hard moet werken en zodoende stil blijft, is dat ook goed natuurlijk. De NUC 13 verkopen ze aan 349, maar op die manier ga ik natuurlijk serieus boven mijn budget stijgen.

Een optie zou dan zijn NUC12 i3 met 1TB Crucial P3 en G.Skill 16 GB DDR4-3200. Zonder OS komt dat op een €417, met OS €547.
De Zotac heb ik naar een Ryzen 3 gedowngrade, met 1TB SSD en 16GB RAM, maar die kost dan nog €569. Niet echt een meerwaarde dan?



 
Voor die 1L PC's is alles vanaf 6e generatie Intel ok, want die hebben DDR4. Vanaf 8e generatie heb je meer dan 4 cores, wat wel interessant is. "T" cpu modellen zoals die i5-6500T, zijn die sweetspot in dat chassis omwille van de goeie balans tussen power/performance (en dus hitte en geluid). Vanaf 12th gen heb je de P & E cores die een stuk beter zijn als je veel idle time hebt. Voordeel is ook dat die 98% van de tijd een meegeleverde OEM Windows licentie hebben. Vanaf de 8e generatie Intel, ook compatibel met Win11. Bij een NUC etc, moet je die apart kopen (kost nu ook niet zo veel).

RAM en HDD/SSD kan je makkelijk upgraden / vervangen in zo'n chassis.

Als het toestel dichtbij staat, zou ik voor een 1L PC kiezen > een NUC of andere ultracompacte pc. Ik erger me dood aan het high pitched fan geluid van een NUC. Ik hoor die 1L PC's ook wel onder load, maar die zijn toch een stuk stiller.

Een legale Win11 licentie kost geen 130€ hoor. Moet je wat beter zoeken, je kan ze vinden voor 10% of zo van dat bedrag. In de low power devices zou ik vandaag eerder Intel 12/13th gen kiezen dan Ryzen. De hardware encoding in een intel chip is ook de moeite waard om te hebben in een media-pc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Remi
Ok, met die info ben ik dus wat gaan rondneuzen bij de refurbished mini-pc's. Voor zover ik het begrijp is het eerste cijfer van de processor de generatie (6500 is 6de generatie).
Er zal allicht verschil zitten op prestaties tussen gen 6 en gen 9, maar dat zie je natuurlijk ook in de prijs.
Ik vond zo bv een HP EliteDesk 800 G2 Mini - Intel Core i5-6500T - 4GB RAM - 120GB SSD met Win10 licentie voor net geen €143. Gezien RAM en HD steken simpel is, heb ik hier de goedkoopste versie voorzien omdat die toch gaan gewisseld worden.
Op een ander vond ik dan weer Dell Optiplex 3070 Mff - i5 9de gen. 9500T 2.2 GHz - 8GB RAM - 240 GB SSD met Win11 voor €350.
Zijn 3 generatie's de 200 euro meer waard, of zou ik voor mijn gebruik amper verschil merken en is de goedkopere optie de "betere"?
 
Klopt, net zoals desktop CPU's eigenlijk, ook altijd de letter bekijken want die is ook belangrijk.

Die 6500T is een 4 core, 4 thread cpu met 2.5gHz base clock en 3.1gHz boost, daar kan je tot 64GB DDR4 2133Gt/s bij steken.
De 9500T is een 6 core, 6 thread cpu met 2.2gHz base clock en 3.7gHz boost waar je tot 128GB DDR4 2666Gt/s bij kan steken.

Je kan wat je wil doen met de 6500T doen, maar de 9500T gaat iets snappier aanvoelen en zal iets langer meegaan door de 2 extra en iets hoger boostende cores. Ook de iGPU is wel wat straffer in de 9500T (Intel UHD 630 vs HD 530, tussen de 15 en 30% sneller afhankelijk van waarvoor je hem inzet)

Let ook op: sommige van die devices zijn MET WiFi / Bluetooth geleverd, sommige zonder. Dat is via een kort M.2 kaartje, dat je voor 20€ of zo koopt moest dat nodig zijn.

Sommige hebben HDMI, sommige enkel Displayport, sommige beiden.
Nieuwere generaties hebben meer en snellere USB(C) poorten extern.
Er zijn uitbreidingsmodules beschikbaar, zoals een discrete GPU (1660Ti), extra NIC's, meer USB poorten, extra HDMI, etc... Soms zitten die er mee op, soms niet...

Ik zou de 6500T durven kopen voor jouw gebruik, en de 9500T moest je willen experimenteren met VM's (via VMware of Proxmox) of de extra speed te verantwoorden vindt. RAM kan je niet goed meenemen naar een eventuele opvolger (want de maximum snelheid is verschillend per generatie), SSD's wel... Dus neem dan misschien een wat grotere / snellere SSD nu met de intentie die mee te nemen. Je kan daar bijna altijd ook een dubbele SSD in steken: 1 voor OS / programma's en een 2e (grotere) voor bulk opslag is dan handig.
 
Terug
Bovenaan