Aankoop Game PC voor RTS-games

Hallo,
Mag ik even jullie advies vragen?
Ik zou graag nieuwe game PC aanschaffen vooral om RTS games te spelen zoals Age of empires 4 en company of heroes 3 en dergelijke,
Welke processor heb ik nodig en hoeveel RAM geheugen? Ik vermoed dat de graphische kaart van minder belang is?

Bedankt op voorhand!
 
Beide games hebben recommended specs die je kan opzoeken.

Ze geven aan min. 8GB ram nodig te hebben, ik zou zelf minstens 16GB 3600mHz nemen.
AoE4 heeft liefst een 6-core cpu, CoH3 komt toe met een 4-core van de 8e generatie van Intel. Dus een 12600k van Intel of een 5600x van AMD met bijhorend moederbord is waarschijnlijk goed...

Qua GPU heeft CoH3 de hoogste requirements met een GTX 1070 of equivalent. Dus, iets dat wat sneller is dan dat is wijs. Gebruik ook snelle storage voor je OS disk, dat durft helpen bij die games...

Wil je een complete build of kan je hiermee verder?
 
Bedankt,
Daar kan ik al mee aan de slag, is die build dan ook goed voor de toekomstige RTS games? Of neem ik dan juist een iets betere CPU en dan eventueel later extra geheugen en betere Graphics card?
 
Wel, 4-core cpu's zijn vandaag niet meer capabel genoeg, dus 6-cores zijn tegenwoordig het minimum. Het is onduidelijk wat de toekomst gaat brengen, maar een 8 core (5700x of 5800x, of een 6+4 zoals die 12600k (die werken met performance + efficiëntie-cores) lijkt dan een betere investering als je wil dat je pc zeker wat langer dan pak-hem-beet 3 jaar meegaat. Een 5600x is vandaag prima he, je kan achteraf ook nog een cpu upgrade doen op je bestaande bord. Dat moet je wat afwegen i.f.v. budget. Je gaat vandaag geen veel betere ervaring hebben door van een 5600x naar een 5800x, slechts een beetje beter.

Ditto voor RAM, 8GB is doorgaans te laag. 16 is vandaag ok, maar 32 begint stilaan gebruikt te worden door nieuwere games... Dat kan je ook makkelijk upgraden. Ik zou vandaag bij 16 blijven, maar neem wel ineens kwalitatief snel geheugen.

GPU's idem, makkelijk te upgraden... Een 3060 of 3060Ti zijn vandaag zo wat de go-to gpu's voor game rigs in de middenklasse maar je kan bij AMD ook goedkopere en ook zeer capabele GPU's vinden. Als je geen ray-tracing nodig hebt, of wil gaan streamen, dan is AMD waarschijnlijk beter prijs/kwaliteit. Kijk wat in je budget past... Doorgaans zal de GPU meer effect hebben op je speel-ervaring dan de cpu. Als je 1440p (aangeraden resolutie, zeker voor RTS) gebruikt is de GPU ook belangrijker dan de cpu, en al helemaal als je voor 4k zou gaan. Je hebt bij RTSen niet zo heel veel aan hoge refreshrates, dus je kan 4k met een mid-tier GPU overwegen... Of 1440p met een low-end GPU. Je hebt hoe dan ook iets nodig... 1070 zou ik als benchmark nemen omwille van de aanbevolen specs van 1 van die 2 games.

En koop een goede kwaliteit voeding, zodat je genoeg marge hebt later en vandaag efficiënte werking hebt...
 
Ik heb geen euro-per-euro vergelijk gemaakt met andere sites, en je kan ook niet zien welke specifieke componenten ze gebruikt hebben (welk merk en type moederbord, gpu, ram, etc...). Daar zit waarschijnlijk wel een beetje marge op t.o.v. zelf iets samenstellen, waar je meer controle hebt op de kwaliteit van elk onderdeel... Maar, als die case en stijl van machine je bevalt kan je dat doen...

vb: 3200mHz geheugen is niet optimaal voor een Ryzen 5700x. Daarmee druk je de prijs, maar als je dat zelf doet, is de 20 of zo euro voor een 3600 CL16 kitje het waarschijnlijk wel waard.

Ben je in staat zelf iets samen te stellen en te bouwen? Dat is vrij makkelijk.
 
Ken wel iemand die de PC kan bouwen, maar denk niet dat hij op de hoogte welke onderdelen goed samen gaan voor een gaming setup
 
Aangezien je op codima kijkt, ben je van rond het Gentse?

Ik wil anders wel bouwen voor je en de onderdelen individueel selecteren op prijs / kwaliteit ...
 
Terug
Bovenaan