Archief - Zelfstanding in bijberoep met BTW nummer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ZyphO

Legacy Member
Heb een vraagje betreffende over de BTW nummer in het algemeen.

Is het eigenlijk zo dat als je amper iets verdiend als zelfstandinge maar wel alles qua kosten ( gas , gsm , internet ,.... ) enzo inbrengt. Dat het voor mij zelf geen voordelen teweeg brengt maar alleen maar zware nadelen ?

Want heb maar momenteel €500 verdiend in de afgelopen maanden als zelfstandige. En er zijn mensen die zeggen dat dit totaal niet zou interessant zijn voor mij. En dat die personen die me dit aangeraden hebben , mij serieus in de zak zouden gezet hebben ? Terwijl de personen die me dit aangeraden hebben , zeiden dat dit de eerste 3 jaar enorme voordelen kan geven qua terugbetalingen enzo...

[B]Rocketeer

Legacy Member
Neen ge kunt ni zomaar ff alles inbrengen.
Het leven zou te mooi zijn ;)

Als je iets huurt, dan kan je vb al niets inbrengen van gas/water/huur ruimtes/elektriciteit/... (nutsvoorziening met andere woorden), want het is niet jouw eigendom. Tenzij je plots huurt als handelspand (wat zou moeten lukken als bijberoep, serieus hogere kost voor zowel huurder als verhuurder).

Indien uw eigen eigendom: dit wel niet geheel, maar een bepaald percentage (aangezien je er ook privé inwoont). Indien het gaat om volledige eigendom van de firma (vb puur als handelspand), dan wel uiteraard

GSM en internet kan je uiteraard wel inbrengen als deze op naam van je bedrijf staat. Je hebt dan wel een voordeel alle aard als je deze ook privé gebruikt.

Ik ken ook niet alles van, aangezien ikzelf een bvba heb en geen bijberoep. Er liggen heel wat verschillen tussen beiden.


Verdiend is verdiend hé. Je hebt er altijd voordeel aan als je meer geld hebt :)
Als je onder de x-aantel euro inkomsten hebt, dan ben je vrijgesteld van belastingen (ken het exacte bedrag niet). Er zijn er hier genoeg die bijberoep doen, dus die zullen zeker meer kunnen zeggen over wat je al dan niet kan inbrengen enzo

JPV

Legacy Member
zypho: een vraag: is het toevallig in de verkoop van producten/abonnementen (al dan niet aan huis) waar je die inkomsten uit haalde?

ZyphO

Legacy Member
Is voor Euphony datk werk.

Dus contracten enzo schrijven.
Dus kan het zijn dat mijn belastingen dit jaar super hoog zullen zijn ...

Bunecarera

Legacy Member
[B]Rocketeer;16123758 zei:
Neen ge kunt ni zomaar ff alles inbrengen.
Het leven zou te mooi zijn ;)

Idd,
Het moet beroepsmatig relevant zijn en natuurlijk ook niet overdrijven.

Als je iets huurt, dan kan je vb al niets inbrengen van gas/water/huur ruimtes/elektriciteit/... (nutsvoorziening met andere woorden), want het is niet jouw eigendom. Tenzij je plots huurt als handelspand (wat zou moeten lukken als bijberoep, serieus hogere kost voor zowel huurder als verhuurder).

Dit kan wel. Nutsvoorzieningen zonder problemen, de huur zelf niet tenzij als handelspand.

GSM en internet kan je uiteraard wel inbrengen als deze op naam van je bedrijf staat. Je hebt dan wel een voordeel alle aard als je deze ook privé gebruikt.

Als de TS geen bvba heeft, maar gewoon een simpele eenmanszaak, dan is er geen voordeel van alle aard.
Maar hij kan het enkel inbrengen voor het procentueel beroepsverbruik. Niet 100% dus.

Ik ken ook niet alles van, aangezien ikzelf een bvba heb en geen bijberoep. Er liggen heel wat verschillen tussen beiden.

Idd :)
Vraag na bij je boekhouder.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan