Archief - zelfstandige in bijberoep

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SavaB

Legacy Member
Beste forumgangers,

Sinds mijn studententijd krijg ik om de zoveel tijd eens de vraag om mee te werken aan een project via een goede vriend van mij. Die persoon heeft een eigen bvba.
In mijn studententijd was dat gemakkelijk op te lossen via een studentencontract: minimale bijdrage voor ons beide, waardoor het niet echt een probleem was om alles in 't wit te doen.
Nu ben ik sinds anderhalf jaar aan het werk, en pakken we het wat anders aan. Ik heb immers geen zelfstandigenstatuut ofzo, dus was het al heel wat ingewikkelder om mij 'in te huren' om mee die opdrachten te doen. Dus de afgelopen anderhalf jaar werd ik steeds 'uitbetaald' in materiaal dat ik anders zelf zou aankopen.
Nu ben ik echter op een punt gekomen dat ik ècht niet meer zou weten wat voor elektronica ik nog serieus nodig zou hebben. En echt in 't zwart uitbetaald worden zien we geen van beide zitten. Dus vroeg ik mezelf af hoe het zit met zelfstandige in bijberoep zijn, wat de voordelen/nadelen zijn hieromtrent.
Ik weet het, google zal mij hier al veel kunnen verderhelpen, en dat heeft het ook gedaan. Maar ik heb op dit forum al vaak veel duidelijkere antwoorden gekregen, dus kom ik het hier ook nog eens vragen.

Mijn situatie dus:
- op onregelmatige tijdstippen opdrachten (dat kan 1x per jaar zijn, of 5x per jaar)
- opdrachten die opbrengen tussen de 400€ en 2000€ aan inkomsten
- een opdracht loopt gemiddeld 2 tot 6 weken
- ik kan alles van thuis uit doen
- ik werk daarnaast voltijds met een bediendecontract
- ik heb een diploma hoger onderwijs (mocht dat nodig zijn ivm bedrijfsbeheer-gedoe)
- binnenkort zou ik regelmatiger zelf dingen ook gaan verkopen en kleine investeringen doen in mijn uit-de-hand-gelopen-hobby (binnenkort is tussen 1 en 4 jaar vanaf nu)

Mijn vragen:
- als mijn inkomsten uit die activiteit zo hard wisselen, is zelfstandige in bijberoep dan interessant?
- als mijn inkomsten voor een jaar onder de 1000€ blijven, is zelfstandige in bijberoep dan interessant?
- wat wordt er verwacht van de bvba van die vriend van me als die mij wilt 'inhuren'?
- *edit* is een btw nummer verplicht? en zo niet, wat zijn de voor- en nadelen?
- *edit* alles dat ik dan verdien komt op een aparte rekening, neem ik aan. Als ik dat geld dat ik verdien aan mezelf wil geven, wat zou mij dat dan kosten?

Anoniem15

Legacy Member
Start gewoon een zelfstandige activiteit in bijberoep op, kost een goeie 70 euro en zijn verder geen risico's aan verbonden. Stap binnen bij Acerta en ze helpen u wel verder. Ge kunt u maat dan gewoon u uren factureren aan 0% BTW en dit is voor beiden voordeliger dan u laten in te schrijven. Ge kunt ook al u kosten inbrengen als ge een BTW nummer hebt.

Afgaande op de topics zitten er hier precies wel veel bijberoepers tegenwoordig :).

SavaB

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Start gewoon een zelfstandige activiteit in bijberoep op, kost een goeie 70 euro en zijn verder geen risico's aan verbonden. Stap binnen bij Acerta en ze helpen u wel verder. Ge kunt u maat dan gewoon u uren factureren aan 0% BTW en dit is voor beiden voordeliger dan u laten in te schrijven. Ge kunt ook al u kosten inbrengen als ge een BTW nummer hebt.

Afgaande op de topics zitten er hier precies wel veel bijberoepers tegenwoordig :).

Alright, thx! maar het blijft toch moeilijk te geloven dat er werkelijk geen risico's verbonden aan zijn.
Die 70€, is dat per kwartaal, per jaar, per maand, ...? En hoe zit dat met de belastingen? Moet ik dat aangeven op een apart formulier ofzo, of komt bij mijn personenbelastingen terecht?

Anoniem15

Legacy Member
SavaB zei:
Alright, thx! maar het blijft toch moeilijk te geloven dat er werkelijk geen risico's verbonden aan zijn.
Die 70€, is dat per kwartaal, per jaar, per maand, ...? En hoe zit dat met de belastingen? Moet ik dat aangeven op een apart formulier ofzo, of komt bij mijn personenbelastingen terecht?

70 euro is eenmalig voor u opstart en registratie in de kruispuntbank.
Belastingen komen samen bij u personenbelasting, neem best een boekhouder, voor een eenmanszaak kost dat niet zo veel en ge kunt die kosten ook inbrengen.

Gewoon elk kwartaal u ingaande en uitgaande facturen daar binnendroppen en ge zijt er vanaf. Ge gaat wel nog andere kosten hebben afhankelijk van de sector waar ge in actief zijt. En uiteraard ook nog gemeentebelastingen en nog iets voor de provincie ook. Maar uiteindelijk valt dat allemaal goed mee.

Sociale bijdragen zijn ook afhankelijk van hoeveel ge netto verdient.

SavaB

Legacy Member
alles dat ik dan verdien komt op een aparte rekening, neem ik aan. Als ik dat geld dat ik verdien aan mezelf wil geven, wat zou mij dat dan kosten?

Dus, stel dat ik een opdracht krijg voor een 3d animatiefilmpje te maken, en ik krijg daar 2000€ voor. Nu ben ik thuis mijn keuken aan het verbouwen (voor pakweg 1000€) en zou dus graag mijn inkomsten investeren in mijn keuken. Hoe werkt dat dan precies?

Anoniem15

Legacy Member
Ge schrijft dat geld gewoon over. Ge zijt een natuurlijk persoon é, geen vennootschap. Alles wat ge verdient is sowiezo van u persoonlijk, vandaar dat u inkomsten ook mee belast worden in de personenbelasting. Die aparte rekening is er gewoon om de zaken in de eerste plaats wat gescheiden te houden.

Bunecarera

Legacy Member
Jep, wat Wonkelrijm zegt.

70€ is eenmalig, kost je achteraf niets meer.
Enkel nog sociale bijdragen, maar die zullen minimaal zijn als bijberoeper (als je zelfs niet vrijgesteld bent, dat kan je direct aan Acerta vragen)
Boekhouder is zeer handig en kost bijna niets met een minimum aan facturen dat je door hen laat verwerken. Natuurlijk, als jij elk kwartaal 1456 facturen afdropt, dan kost het meer. Meer werk dat ze aan u hebben, hoe meer je betaalt...

Als zelfstandige in bijberoep heb je een eenmanszaak.
Alles wat je "zaak" verdient, verdien jij.
In een vennootschap is dat anders.

Situatie:
Jij wordt zelfstandige in bijberoep. Maat huurt u in, jij doet de job en stuurt je maat een factuur van 2000€ voor het filmpje. Maat betaalt jou op je rekening (dat mag dezelfde zijn als je nu hebt, maar soms is het makkelijker om een nieuwe enkel voor je zelfstandige bezigheid te openen. Is iets duidelijker. Maar is geen vereiste) Jij koopt van dat geld een keuken, een auto, een salon,... maakt niet uit.
In dit opzicht zal je geen verschil merken tussen je loon of het bedrag dat je factureert en je maat op je rekening stort.

Voor de belastingen worden beide opgetelt en daarop wordt je dan belast. Alsof je als het ware 1 groot loon hebt.

Gina

Legacy Member
Ik lees tweemaal dat een boekhouder niet zoveel kost voor iemand in bijberoep. Hebben jullie enig idee om welk bedrag het gaat?

pbackx

Legacy Member
Gina zei:
Ik lees tweemaal dat een boekhouder niet zoveel kost voor iemand in bijberoep. Hebben jullie enig idee om welk bedrag het gaat?

Een boekhouder kost al snel €500/jaar. Misschien dat je ze goedkoper vindt, maar ik denk dat je het dan beter zelf doet. Voor dat geld zal hun toegevoegde waarde minimaal zijn.

Pas toch ook wat op voor de kosten van een bijberoep. Het is wel wat meer dan eenmalig €70. Je moet rekenen op een €100 a €150 per kwartaal.

Ik kwam trouwens op deze post toen ik onderzoek deed voor mijn overzicht van bijberoep-kosten:
Wat Kost een Bijberoep?

Ik ben nu bijna 2 jaar bezig in bijberoep, dus laat het maar weten als je nog vragen hebt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan