Archief - Zelfstandige en vrijwilligerswerk

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dubbelpunt

Legacy Member
Aangezien ik mij maandagmorgen en dinsdagmorgen verveel, wil ik een job aanvaarden als vrijwilliger. Deze is dus laag betaald, maar het is wel een chill aangenaam jobke.

Nu heb ik een eenmanszaak in hoofdberoep en ik wist niet of ik dit wel mocht uitoefenen. Op het internet vind ik officiële sites die beweren van wél, maar mijn boekhouder zegt dat ik dit niet mag doen.
Wie heeft er nu gelijk?



ps: ik ben sportleraar van beroep, sorry voor de domme vraag maar mag ik mijn Aquarius frisdrankjes inbrengen als onkost? Dit is toch een deftig bedrag ieder kwartaal.

JPV

Legacy Member
aquarius idd niet.

En een job als vrijwilliger mag niet betaald zijn. Er mag wel een onkostenvergoeding voor zijn. Bij betwisting zal de fiscus wel strenger kijken als de vrijwilligersactiviteit te maken heeft met je zelfstandigheid én zeker indien er een soort van verplichting is.

Dus: je boekhouder heeft niet absoluut gelijk, maar 't zou me sterk verbazen als je boekhouder het mis zou hebben over jouw ding dat je doet.

Bunecarera

Legacy Member
Aquarius niet :)
Dat zou te leuk zijn.

Vrijwilligers werk is idd niet betaald zoals jpv zegt.
Je mag natuurlijk wel vrijwilliger gaan spelen, maar dan onbetaald.
Als ze je betalen, dan dien je een factuur op te maken.

Dubbelpunt

Legacy Member
Het zou betaald zijn, maar rekening houdend met de barema's / limieten die dagelijks en jaarlijks mogen als vrijwilliger. Het is werk als klusjesman, iets wat ver staat van mijn hoofdberoep.

JPV

Legacy Member
klusjesman kan onmogelijk vrijwilligerswerk zijn indien dit geregeld is op 2 voormiddagen per week, met regelmaat.

Bij controle wordt dit voor jou 100% zeker herleid naar zelfstandigheid, tenzij je én de vrijwilligheid kan bewijzen én die 25 euro/dag kan verantwoorden, wat niet zo zal zijn, lijkt me.

Het is toevallig toch geen vrijwilligerswerk voor de vereniging waar je (op die terreinen) ook werkt?

Dubbelpunt

Legacy Member
JPV zei:
klusjesman kan onmogelijk vrijwilligerswerk zijn indien dit geregeld is op 2 voormiddagen per week, met regelmaat.

Per week? Een keer per 5 jaar de muren van de kantine schilderen, een deur repareren, de terreinen worden ook soms eens onderhouden, 1 keer per jaar moet de afvoer geledigd worden, enzovoort... Als de club dit al jaren uitbesteed als vrijwilligerswerk, waarom zou dit dan voor mij niet mogen?

Als die vzw voor zulke occasionele werkjes 25eur geeft per dag, waarom kan dit dan al jaren voor anderen en niet voor mij? Alsof ik benadeeld ben als zelfstandige. We spreken over occassionele werkjes :)

Bunecarera

Legacy Member
Dubbelpunt zei:
Per week? Een keer per 5 jaar de muren van de kantine schilderen, een deur repareren, de terreinen worden ook soms eens onderhouden, 1 keer per jaar moet de afvoer geledigd worden, enzovoort... Als de club dit al jaren uitbesteed als vrijwilligerswerk, waarom zou dit dan voor mij niet mogen?

Als die vzw voor zulke occasionele werkjes 25eur geeft per dag, waarom kan dit dan al jaren voor anderen en niet voor mij? Alsof ik benadeeld ben als zelfstandige. We spreken over occassionele werkjes :)

Als je eerst dit zegt:
Aangezien ik mij maandagmorgen en dinsdagmorgen verveel, wil ik een job aanvaarden als vrijwilliger. Deze is dus laag betaald, maar het is wel een chill aangenaam jobke.

Dan gaan we er logisch van uit dat je wekelijks op maandagmorgen en dinsdagmorgen daar de vrijwilliger gaat uithangen.

Anoniem15

Legacy Member
Wordt er iets op papier gezet in verband met dat vrijwilligerswerk? Zo niet, gewoon doen, er gaat geen haan naar kraaien als gij daar zonder dat er iets op papier gezet wordt eens een deur verft voor 25 euro. En indien wel zegt ge gewoon dat ge als lid van de club zoiets gratis en voor niets doet.

JPV

Legacy Member
ahum... als je niks op papier zet, zou het net erger kunnen zijn.

en volgens mij is de link tussen zijn vrijwilligerswerk en beroep er duidelijk, gezien hij in bijberoep sportleraar is en hij dan plots vrijwilliger zou zijn op een sportclub. De fiscus heeft ook hersenen hoor.

Bunecarera

Legacy Member
Ik ben ook geneigd om te zeggen:
Als het bij een plaatselijke sportclub is, bij mensen die je kent --> handje contantje en niets op papier.

JPV

Legacy Member
Dubbelpunt, kan je het nu eens duidelijk maken: is de sportclub waar je vrijwilligerswerk zou verrichten gelinkt aan je zelfstandige activiteit? Train je bvb leden van die club of oefen je op die sportvelden met klanten?

Dubbelpunt

Legacy Member
Ahja, dat weet je toch? Het is dezelfde club. Ik geef daar s'avonds wat tennislessen aan de jeugd. Wat heeft dat met een deur verven te maken? Mijn boekhouder is op zijn reactie teruggekeerd en volgens hem mag ik het gewoon doen. Ik moet enkel qua betalingen oppassen van de limieten van vrijwilligerswerk maar zoveel werk zal het ook niet zijn op jaarbasis.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan