3Dimensional
Legacy Member
Hey,
Ik ben van plan om binnenkort te beginnen werken als zelfstandige. Daar ik nog student ben zou ik dan (op vlak van sociale bijdragen) worden gelijkgesteld aan zelfstandige in bijberoep (artikel 37 IIRC). Nu ben ik al doorheen een groot deel van de rompslomp geraakt (jawadde zeg, wat was me dat allemaal
), maar is er nog een laatste horde die ik moet nemen: een boekhouder, ja of nee? Omdat ik er zeker van ben dat er onder jullie een aantal zullen zijn die hier best wat verstand van hebben, wou ik jullie even enkele vraagjes stellen. Ik zal ze oplijsten in puntjes, dat lijkt me het makkelijkste. 
Even een korte situatieschets: Ik zou voor dit boekjaar een omzet draaien van +- €..., waarvan ik uiteraard zoveel mogelijk wil behouden (anders wordt het de moeite niet meer) ... Sociale bijdragen zijn an sich voor mij al een 'grote kost'. Ik vraag normaliter een vrijstelling aan op vlak van BTW o.b.v. de kleine ondernemingsregel. Belastingen moet ik wegens de geringe omzet niet betalen. Ik zal geen goederen of diensten verhandelen, maar enkel steeds dezelfde diensten aan dezelfde opdrachtgever maandelijks factureren. Ik zit momenteel in mijn 2de bachelor TEW (min of meer toch) & heb reeds het examen attest bedrijfsbeheer gehaald. De basisconcepten van een boekhouding zijn me dus niet vreemd.
Nu vroeg ik me dus af:
1) Is het de moeite om een boekhouder onder de arm te nemen? Ik kan normaal werken met een vereenvoudige boekhouding en dus enkel een inkomend & uitgaand facturenboek, een dagontvangstenboek en een tabel van bedrijfsinkomsten.
2) Zo ja bij 1, wat zou een normale prijs daarvoor zijn? Ik weet ook wel dat je dat niet zomaar uit je mouw kan schudden, maar een ruwe schatting zou al kunnen helpen. Ik heb liever toch een ruwe schatting van de prijs voor ik naar boekhouders begin rond te bellen.
3) Wanneer is de gangbare termijn om een boekhouder te contacteren (simpele eenmanszaak)? Voor je start, tijdens je start, einde boekjaar, ...?
4) Stel dat ik mijn boekhouding zelf doe: wat gebeurt er dan indien ik een _oprechte_ fout maak? Ik heb geenszins de intentie ergens te foefelen, maar ja ... fouten kunnen gebeuren.
Ik zit er persoonlijk aan te denken om toch zeker voor in het begin aan boekhouder aan te nemen zodat ik zeker ben dat alles in orde is ... Maar at the same time, vraag ik me ook wel af of dat überhaupt wel de moeite is.
Sorry als een aantal zaken misschien wat idioot klinken, maar ik vraag het liever na dan later in de problemen te komen.
Alvast bedankt voor jullie verrijkende inzichten!
Groetjes
Ik ben van plan om binnenkort te beginnen werken als zelfstandige. Daar ik nog student ben zou ik dan (op vlak van sociale bijdragen) worden gelijkgesteld aan zelfstandige in bijberoep (artikel 37 IIRC). Nu ben ik al doorheen een groot deel van de rompslomp geraakt (jawadde zeg, wat was me dat allemaal
), maar is er nog een laatste horde die ik moet nemen: een boekhouder, ja of nee? Omdat ik er zeker van ben dat er onder jullie een aantal zullen zijn die hier best wat verstand van hebben, wou ik jullie even enkele vraagjes stellen. Ik zal ze oplijsten in puntjes, dat lijkt me het makkelijkste. 
Even een korte situatieschets: Ik zou voor dit boekjaar een omzet draaien van +- €..., waarvan ik uiteraard zoveel mogelijk wil behouden (anders wordt het de moeite niet meer) ... Sociale bijdragen zijn an sich voor mij al een 'grote kost'. Ik vraag normaliter een vrijstelling aan op vlak van BTW o.b.v. de kleine ondernemingsregel. Belastingen moet ik wegens de geringe omzet niet betalen. Ik zal geen goederen of diensten verhandelen, maar enkel steeds dezelfde diensten aan dezelfde opdrachtgever maandelijks factureren. Ik zit momenteel in mijn 2de bachelor TEW (min of meer toch) & heb reeds het examen attest bedrijfsbeheer gehaald. De basisconcepten van een boekhouding zijn me dus niet vreemd.
Nu vroeg ik me dus af:
1) Is het de moeite om een boekhouder onder de arm te nemen? Ik kan normaal werken met een vereenvoudige boekhouding en dus enkel een inkomend & uitgaand facturenboek, een dagontvangstenboek en een tabel van bedrijfsinkomsten.
2) Zo ja bij 1, wat zou een normale prijs daarvoor zijn? Ik weet ook wel dat je dat niet zomaar uit je mouw kan schudden, maar een ruwe schatting zou al kunnen helpen. Ik heb liever toch een ruwe schatting van de prijs voor ik naar boekhouders begin rond te bellen.
3) Wanneer is de gangbare termijn om een boekhouder te contacteren (simpele eenmanszaak)? Voor je start, tijdens je start, einde boekjaar, ...?
4) Stel dat ik mijn boekhouding zelf doe: wat gebeurt er dan indien ik een _oprechte_ fout maak? Ik heb geenszins de intentie ergens te foefelen, maar ja ... fouten kunnen gebeuren.
Ik zit er persoonlijk aan te denken om toch zeker voor in het begin aan boekhouder aan te nemen zodat ik zeker ben dat alles in orde is ... Maar at the same time, vraag ik me ook wel af of dat überhaupt wel de moeite is.
Sorry als een aantal zaken misschien wat idioot klinken, maar ik vraag het liever na dan later in de problemen te komen.
Alvast bedankt voor jullie verrijkende inzichten!

Groetjes