Archief - Zelfstandig in bijberoep beginnen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fonskuh

Legacy Member
Op het werk hebben we hier een lasergraveermachine die veel te weinig draait om deftig op te brengen. Een collega en ik zouden nu samen iets willen opzetten waar we de laser voor kunnen gebruiken : naamplaatjes, huisnummers, graveren van relatiegeschenken,...

In principe hebben we geen investeringskosten en zouden we bijna pure winst kunnen maken, het plaatmateriaal kunnen we ook recupereren.

Onze baas gaat akkoord dat we de machine gebruiken na onze uren voor een kleine vergoeding, dus ook hier geen probleem.

De collega heeft bedrijfsbeheer in zijn diploma, ik niet. Moet ik dit ook nog halen om hiermee verder te kunnen? Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie dit belangrijk zijn?

lorenzo

Legacy Member
als jullie beiden een eenmanszaak opstarten hebben jullie beide bedrijfsbeheer nodig... Er zijn andere rechtsvormen ook, maar die zullen wat te kostelijk zijn voor het gene wat jullie 'maar' zullen doen wss.

hou ook rekening mee met boekhouderskosten, sociale bijdrage, en andere dingen.
Best eens binnenstappen bij unizo of dergelijke voor persoonlijk advies.
Fonskuh zei:
Op het werk hebben we hier een lasergraveermachine die veel te weinig draait om deftig op te brengen. Een collega en ik zouden nu samen iets willen opzetten waar we de laser voor kunnen gebruiken : naamplaatjes, huisnummers, graveren van relatiegeschenken,...

In principe hebben we geen investeringskosten en zouden we bijna pure winst kunnen maken, het plaatmateriaal kunnen we ook recupereren.

Onze baas gaat akkoord dat we de machine gebruiken na onze uren voor een kleine vergoeding, dus ook hier geen probleem.

De collega heeft bedrijfsbeheer in zijn diploma, ik niet. Moet ik dit ook nog halen om hiermee verder te kunnen? Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie dit belangrijk zijn?

Gina

Legacy Member
De vraag is natuurlijk of jullie beiden met een zelfstandige activiteit willen starten. Misschien best eerst degene van jullie die over het bedrijfsbeheer beschikt en dan kijken hoe de zaken lopen. Kan eventueel jouw echtgenote niet instaan voor de kennis van het bedrijfsbeheer?

Anoniem15

Legacy Member
Start een venootschap op, kan een VOF zijn daarom geen BVBA en stap daar samen met je maat in, dan hoeft er maar één een diploma bedrijfsbeheer te halen.

Anoniem15

Legacy Member
tommie314 zei:

Over die VOF? Ik ken nochtans iemand die dat zelf niet heeft maar zijn vrouw wel, en omdat die vrouw mee in de VOF zit kan hij zijn activiteit uitvoeren.

Range

Legacy Member
Opgelet met een VOF ben je wel verantwoordelijk voor de daden van je vriend/collega. Toch niet onbelangrijk lijkt mij :-)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan