Archief - Zelf studie betalen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

delaize

Legacy Member
Hey iedereen,

Ik ben in 2011 afgestudeerd in het middelbaar met een TSO diploma informaticabeheer, nu heb ik één jaar gestudeerd en maar wil ik veranderen van richting.
Het probleem is hetgeen ik wil gaan doen is niet dicht bij de deur en vereist dus een kot, mijn ouders zijn gescheiden en de mama weigert om nog te betalen en wilt dat ik onmiddelijk ga werken of de papa moet het volledige bedrag ophoesten (de mama ontvangt wel de kinderbijslag en studietoelage aangezien ik daar gedomicileerd ben)

Weten jullie of ik op een of andere manier haar nog zou kunne verplichte want de papa wil / kan niet alleen betalen

Thanks

Soekie

Legacy Member
Glashelder was me voor.
Ze kunnen wel aan de onderhoudsplicht ontsnappen als de bestaansmiddelen ontoereikend zijn. Dit kan blijken uit sociaal onderzoek (van het ocmw).
Mààr, dit moet nog billijk en redelijk zijn. Afhankelijk van de situatie mogen ouders dus anders beslissen. Bv als blijkt dat je voldoende kansen hebt gehad en deze hebt verkwist, ouders moeten hierin handelen zoals dit goede ouders betaamt. Maar een eventuele rechter of bemiddelaar heeft natuurlijk hier ruimte voor interpretatie. Volstaat één jaar buizen om je te onttrekken van onderhoudsplicht? (Ik vind van niet omdat de voorbeelden bij mensen die in hun eerste jaar mislukten tegenwoordig meer regel dan uitzondering zijn, maarja ...).

Zelf heb ik mijn hele studietijd volledig zelf moeten financieren. Grote tegenvaller is dat ik gezondheidsproblemen heb gekregen en daardoor enkele studiejaren verloren heb. Studiejaren waarin ik een kot had ... Je moet dus niet vragen ... Zeer harde en moeilijke tijden gekend, armoede is ontzettend frustrerend en de angst dat het niet beter wordt soms groot (zeker bij langdurige ziekte die onzekerheid met zich meebrengt over toekomstmogelijkheden etc.), maar dat overleef je ook wel.

Uit zoiets leer je veel en het is zeker niet ondoenbaar. Dat geldt zeker als je gezond bent. Je moeder moet echter nogmaals nadenken vind ik. Want zeker geld voor jou ontvangen maar niets willen afstaan, vind ik nogal grof.
In het uiterste geval (als ze blijft tegenwerken) moet de kinderbijslag en aanverwanten rechtstreeks aan jou worden uitbetaald, want dat zou natuurlijk maar al te mooi zijn.

Soekie

Legacy Member
't Is trouwens nog lang, misschien wil je moeder je gewoon doen inzien dat ze hetzelfde verhaal geen 2x wil meemaken en deze kans echt je laatste is. ;)

Iwillrocku

Legacy Member
Studietoelage wordt toch op de rekening van de student gestort?

Exorikos

Legacy Member
Iwillrocku zei:
Studietoelage wordt toch op de rekening van de student gestort?

Inderdaad, dit wordt nooit op de onderhoudsverstrekker gestort, maar op de student zijn rekening.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan