Archief - Zeer basic vragen over starten als zelfstandige ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

not2secure4u

Legacy Member
Ik zit met dit gedacht. Ik heb het later zowiezo nodig als ik wil starten als zelfstandige psycholoog, maar had graag een kleine webwinkel gestart.

Ik heb dus een diploma bedrijfsbeheer nodig me dunkt. Op de VDAB heb ik de webcursus initiatie in boekhouden gevonden. Is dit voldoende hiervoor ? Ik daarover geen informatie gevonden op de site zelf of dit in aanmerking komt als diploma bedrijfsbeheer.

Als ik kijk naar de kosten lijken me dit er heel wat (naast het budget voor de aankoop van de goederen die ik zou verhandelen).

Wat Kost een Bijberoep? - FCTR.be


Kan iemand me wat meer informatie geven of goede sites waar ze je wegwijs helpen als beginner ? Ik ken er niets van, heb geen bedrijfsbeheer gehad in het middelbaar. Ik vraag me af als ik voor 500 euro producten in bijvoorbeeld Nederland koop en wil gebruiken om te verkopen via mijn webwinkel, wat kost me dat effectief ? Kan ik dan 19% btw terugtrekken of 21% ?

Allemaal zeer basic vragen, maar soit.

maxkes

Legacy Member
Zéér rare post...

Je hebt dus geen diploma secundair onderwijs, want iedereen met een A2 van ASO, TSO en sommige BSO heeft een attest bedrijfsbeheer.

Maar anderzijds heb je wél een master diploma psychologie?

De story klopt imo langs geen kanten.

not2secure4u

Legacy Member
Mijn diploma tso geeft bij mijn weten geen kennis van bedrijfsbeheer. Ik heb sociaal- technischewetenschappen gestudeerd en bezit een diploma (academische) bachelor in de psychologie en volgend jaar Master in de psychologie ...

maxkes

Legacy Member
Dan had ik beter bij tso en aso ook 'sommige' gezet. Als je kijkt bij opleidingen op vdab.be, kun je opleidingen terugvinden, die kan je doen na je van school af bent.

Maar dat duurt nog minstens een jaar dus er is tijd genoeg voor u.

scriptkiddie

Legacy Member
Waar haal je dat je bedrijfsbeheer krijgt in het ASO? Latijn-wiskunde heeft geen uur economie of boekhouden gehad op die 6 jaar hoor...

Time

Legacy Member
Idd, ik denk dat op boekhouden-informatica na, misschien enkel nog handel, eco-wis en eco-mod dat attest krijgen. Alle andere vakken bieden geen of amper economie aan.

maxkes

Legacy Member
Aangepast dan...

Time zei:
Idd, ik denk dat op boekhouden-informatica na, misschien enkel nog handel, eco-wis en eco-mod dat attest krijgen. Alle andere vakken bieden geen of amper economie aan.
Zelfs bso kantoor en verkoop krijgen dit attest :)
die van Secr. talen en Informatica krijgen het ook.

not2secure4u

Legacy Member
maxkes zei:
Aangepast dan...


Zelfs bso kantoor en verkoop krijgen dit attest :)
die van Secr. talen en Informatica krijgen het ook.

Ik weet niet wat dat erin doet ? Logisch ook dat die dat krijgen, kantoor en verkoop ...

Ik vraag mij af of de webcursus Initiatie boekhouden op VDAB voldoet als getuigschrift bedrijfsbeheer, iemand daar ervaring mee ?

Fervet opus

Legacy Member
Zover ik weet voldoe je met eender welk bachelor of masterdiploma aan de voorwaarden voor bedrijfsbeheer... Bijgevolg hoef je niet over een apart attest te beschikken. Staat ook zo op de officiële site.

"Hoe bewijst u dat u over basiskennis bedrijfsbeheer en beroepsbekwaamheid beschikt?
U moet :Een geldig diploma voorleggen. Bijvoorbeeld: een getuigschrift van het secundair onderwijs op het vlak van basiskennis van het bedrijfsbeheer, een diploma van het hoger onderwijs."

bron

Ik zal ineens ook op uw vraag antwoorden over die €500.
Jij koopt dat in Nederland zonder BTW, en in België moet je dan 21% BTW voldoen(betalen) over dat bedrag. Indien het dan handelsgoederen/investeringen etc zijn mag je hiervan uiteraard ook 21% aftrekken. Het is dus een 0 operatie

not2secure4u

Legacy Member
En heb je enig idee wat er gebeurd in dit scenario ?

Ik maak een investering van 1000 euro en ik heb op het einde van het jaar een winst van 500 euro. Wat ga ik moeten betalen (buiten bovengelijste kosten welke in mijn OP staan).

Mooncat

Legacy Member
Op die site staat toch al de meeste informatie. Als je meer info wil, maak je het best een afspraak met iemand van Unizo en/of woon je een infoavond van Unizo bij. Ook een boekhouder kan je informatie geven.

Je kan bij Unizo een statuut van zelfstandige in bijberoep aanvragen en dan betaal je voor een registratie in de kruispuntenbank en voor het activeren van een BTW-nummer. Dat is op een kwartiertje gedaan en dan ben je zelfstandige. Winsten die je maakt, komen gewoon bij je huidige inkomen. Het is aantrekkelijker om kosten te maken zoals een bedrijfswagen, maar je moet dat natuurlijk wel kunnen verantwoorden.

not2secure4u

Legacy Member
Ja ik moet mij wss meer inlezen. Ik blijf gewoon met de grote vraag of het het wel allemaal waard is, voor vele zaken moet je een btwnummer hebben om uzelf te kunnen inschrijven om leverancierprijzen te zien te krijgen merk ik.

Nog wat marktonderzoek doen dus.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan