Muska
Legacy Member
Gegroet allen,
Ik schets even in het kort mijn situatie, hieronder zal ik een tl;dr plaatsen
Met mijn professionele bachelor reeds op zak heb ik dit academiejaar de master Bedrijfskunde aangevat. Nu de eerste week erop zit, kan ik stellen dat ik opnieuw een date heb met mijn nemesis, "de wiskunde". Even terugspoelen naar het begin van mijn academische carrière: eerste jaar aangevat aan de KUL (Psychologie) en relatief mooie punten gehaald voor een eerste jaar met uitzondering van Statistiek en Neuro, tijdens het tweede jaar bleven deze twee vakken voor problemen zorgen waardoor ik besloot in te stromen in een professionele bachelor die ik zonder al te zware inspanningen kon behalen. In het middelbaar ben ik door een flopjaar in het derde (scheiding ouders, puberen,...) van 8 uur wiskunde teruggezakt naar 3 uur. Story of my life: iets aanvatten, op weerstand stuiten, niet voldoende kunnen doorzetten en dan terugzakken naar een niveau dat eigenlijk te makkelijk is.
Ik wil deze master graag behalen en na de eerste week les kan ik al stellen dat de sleutel hiervoor bij het wiskundige vak zal liggen. Het inzicht dat dit voor mij extra inspanningen zal vragen is eindelijk gekomen maar ik blijf zitten met de vraag hoe dit aan te pakken?
Er zitten hier mensen die wiskundige richtingen volgen, waarvoor de leerstof die wij moeten kunnen waarschijnlijk kinderspel is (niveau opleidingsonderdeel = bach TEW), die mogelijk nuttige tips kunnen geven met betrekking tot concrete studiemethode.
De prof heeft nog niet gedoceerd maar we hebben al wel een werkcollege gehad met een assistente waarbij inleidende stof werd aangehaald om daarna in groep hier oefeningen rond te maken. Tijdens het uitleggen van de theorie en het klassikaal maken van oefeningen ben ik (tot hiertoe) steeds mee, wanneer er oefeningen dienen gemaakt te worden en er varianten op de besproken theorie komen "zie" ik het vaak niet meer en zit ik te sukkelen.
Oefeningen maken (en oplossingen doornemen) tot ik erbij dood val? Zijn er misschien bepaalde sites/youtube/... waarbij je bij het handje wordt genomen en alles nogmaals haarfijn wordt uitgelegd? Of ...
Graag jullie advies!
tl;dr Beperkte wiskundige achtergrond, moeilijkheden met wiskundig opleidingsonderdeel (niveau bach TEW), hoe aanpakken?
Ik schets even in het kort mijn situatie, hieronder zal ik een tl;dr plaatsen

Met mijn professionele bachelor reeds op zak heb ik dit academiejaar de master Bedrijfskunde aangevat. Nu de eerste week erop zit, kan ik stellen dat ik opnieuw een date heb met mijn nemesis, "de wiskunde". Even terugspoelen naar het begin van mijn academische carrière: eerste jaar aangevat aan de KUL (Psychologie) en relatief mooie punten gehaald voor een eerste jaar met uitzondering van Statistiek en Neuro, tijdens het tweede jaar bleven deze twee vakken voor problemen zorgen waardoor ik besloot in te stromen in een professionele bachelor die ik zonder al te zware inspanningen kon behalen. In het middelbaar ben ik door een flopjaar in het derde (scheiding ouders, puberen,...) van 8 uur wiskunde teruggezakt naar 3 uur. Story of my life: iets aanvatten, op weerstand stuiten, niet voldoende kunnen doorzetten en dan terugzakken naar een niveau dat eigenlijk te makkelijk is.
Ik wil deze master graag behalen en na de eerste week les kan ik al stellen dat de sleutel hiervoor bij het wiskundige vak zal liggen. Het inzicht dat dit voor mij extra inspanningen zal vragen is eindelijk gekomen maar ik blijf zitten met de vraag hoe dit aan te pakken?
Er zitten hier mensen die wiskundige richtingen volgen, waarvoor de leerstof die wij moeten kunnen waarschijnlijk kinderspel is (niveau opleidingsonderdeel = bach TEW), die mogelijk nuttige tips kunnen geven met betrekking tot concrete studiemethode.
De prof heeft nog niet gedoceerd maar we hebben al wel een werkcollege gehad met een assistente waarbij inleidende stof werd aangehaald om daarna in groep hier oefeningen rond te maken. Tijdens het uitleggen van de theorie en het klassikaal maken van oefeningen ben ik (tot hiertoe) steeds mee, wanneer er oefeningen dienen gemaakt te worden en er varianten op de besproken theorie komen "zie" ik het vaak niet meer en zit ik te sukkelen.
Oefeningen maken (en oplossingen doornemen) tot ik erbij dood val? Zijn er misschien bepaalde sites/youtube/... waarbij je bij het handje wordt genomen en alles nogmaals haarfijn wordt uitgelegd? Of ...
Graag jullie advies!
tl;dr Beperkte wiskundige achtergrond, moeilijkheden met wiskundig opleidingsonderdeel (niveau bach TEW), hoe aanpakken?