WushuShinobi
Legacy Member
JPV zei:In de veronderstelling dat je wettelijk samenwoont met een student:
- Krijgt de persoon die werkt belastingsaftrek voor een persoon ten laste?
ja, direct als de partner geen inkomen heeft (of lager dan (ongeveer) 250 euro per maand), indien ze iets hoger zit zal er door het samenvoegen van de inkomsten een voordeel zijn vanaf het aanslagjaar waarop ze een vol jaar wettelijk samenwonend zijn)
Hoe zit dat dan als de student, die wettelijk samenwoont met de persoon die werkt, jobstudent is? Stel ze verdient 2500 euro bruto met een vakantiejob, is dat bedrag dan omdat het vrijgesteld is van belastingen, geen deel van het gezinsinkomen of wel? Met andere woorden moet dat bij het inkomen van de werkende partner geteld worden bij de belastingsaangifte?
Zolang de student minder dan 250 euro per maand verdient blijft het sowieso voordelig versta ik, maar hoe bereken je dat dan in verhouding met wat maandelijks afgehouden word? Mijn doel is namelijk om elke maand ongeveer net af te laten houden wat we zouden moeten betalen aan belastingen, maar natuurlijk als haar vakantiejob daar weer bij komt is het op het einde van het jaar misschien meer en moeten we bij betalen. Of is wat erbij komt verwaarloosbaar?