Archief - Werken zonder diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wim168

Legacy Member
Laat ik even mijn situatie uitleggen.
Ik ben 21 jaar, zit in m'n 2e jaar van de bachelor Elektronica-ICT op de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven in Gent. Ik heb veel herexamens, en moet op alles slagen om mijn studie te mogen voortzetten. In het middelbaar studeerde ik Wetenschappen-Wiskunde, en dat is het enige diploma dat ik heb.

Al de algemene vakken in mijn huidige opleiding liggen mij niet, maar de vakken die iets te maken hebben met websites (webdesign, webdevelopment, rich internet applications, ...) rond ik allemaal glansrijk af.
Het uiteindelijke doel is om webdeveloper te worden.

Na overleg met enkele kennissen heb ik overwogen om te gaan werken, en een extra opleiding te volgen om toch nog mijn droom te kunnen waar maken.

Enig idee wat ik kan volgen als opleiding (liefst te combineren met iets van vast werk), om het toch nog tot webdeveloper te brengen?

speeding.be

Legacy Member
Dat zit hem in kunde. Een mooie portfolio kunnen aanbieden. Eigenlijk kun je alles online leren. Zelfstudie is dan misschien een optie.

maxdevis

Legacy Member
Begin er dan maar aan. Serieus doorperen nu. Nu niet opgeven, je bent er bijna en geloof me, met zo'n stuk papier dat diploma heet zal het een stuk gemakkelijker gaan dan zonder.

Herpak je, laat je begeleiden, stel een realistisch schema op en ga ervoor!

nameless

Legacy Member
Ik zou toch ook alles op alles zetten, dat diploma gaat heel wat deuren voor je openen wanneer je zonder een goed portfolio moet kunnen voorleggen en het nodig geluk nodig hebt.

Nighty

Legacy Member
Zet een maand eens alles op alles. Dat je iets moet leren dat je niet volledig ligt is het einde van de wereld niet.

Weet niet of motivatie uw probleem is maar als ik eens rondgelopen heb in een ziekenhuis voor bezoek of omdat ik er zelf lig weet ik wel dat even een maandje doorbijten toch relatief is

Het behalen van zo een diploma ook wel deuren opent in andere richtingen dan enkel elektriciteit.

Veel succes!

Lord Kveldulv

Legacy Member
Als je webdeveloper wilt worden is het imho al misgegaan toen je voor Elektronica-ICT gekozen hebt. In TI of dergelijke richting had je wellicht meer kans gehad. Misschien meer vakken die u liggen.

Michster

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Als je webdeveloper wilt worden is het imho al misgegaan toen je voor Elektronica-ICT gekozen hebt. In TI of dergelijke richting had je wellicht meer kans gehad. Misschien meer vakken die u liggen.

Eerste wat in me op kwam. :p Ik kan me wel goed inbeelden dat ge niet onmiddellijk ontdekt dat zoiets u goed ligt.

Toch zou ik op de eerste plaats uw huidige richting afmaken. Het zal moeizaam gaan, maar de voordelen nadien zijn het toch meer dan waard.

Freakie42

Legacy Member
Een diploma is leuk en altijd een troef maar naar mijn mening geen vereiste om webdeveloper te worden. Het bedrijf waar ik als webdeveloper gewerkt heb keek niet naar diploma's maar naar portfolio en ik denk dat de meeste bedrijven dat doen.

maxdevis

Legacy Member
de markt lijkt me al wat verzadigd voor webdevelopers, maar misschien heb ik het mis.
Toch blijft het goed om een diploma te hebben, niet alleen voor het papiertje en de kennis, maar ook voor het netwerk dat je daar kan uitbouwen.

Gray

Legacy Member
diploma is overrated.
Gewoon werk zoeken in die branche, blij zijn met wat ze u betalen, uw best doen, portfolio maken, verder kennis opdoen en zo doorgroeien ;)

Oldskooler

Legacy Member
Dat mensen iets zien in websites maken.

Niemand wilt zijn website laten maken door ene van 45.

Kunt beter ergens anders in specialiseren.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Oldskooler zei:
Dat mensen iets zien in websites maken.

Je hebt webdesign en webdevelopment. Jij bent programmeur dacht ik? Kan je perfect naast webdevelopment zetten (zoals het ooit was). Ik heb absoluut geen oog voor design en ben 7 jaar webdeveloper geweest. Maar dat waren andere tijden. De dag dat mijne baas zei "dit is het laatste project ooit dat we old skool :p gaan programmeren" ben ik er uit gestapt.

Oldskooler zei:
Niemand wilt zijn website laten maken door ene van 45.

Kunt beter ergens anders in specialiseren.

Feit. Maar dat kan je van veel takken in de IT zeggen. Al heb ik de indruk dat qua webdesign/development het niveau gemiddeld lager is dus ook minder doorgroeimogelijkheden.

duvel1

Legacy Member
Beste,

Je kan net als ik overwegen om een graduaat informatica te doen in avondschool. Dit kan je normaal combineren met een vaste job daar de lessen 's avonds zijn en op zaterdag voormiddag.

Voor de basis modules kan je vrijstelling bekomen en daardoor reeds in de vervolg modules aan de slag gaan.

Ik overweeg om hier te gaan Graduaat opleidingen

Lizie

Legacy Member
Diploma is overrated , maar het is en blijft een handig dingetje.

Je kan je beter nu te pleuris werken om toch nog dat 2de jaar door te geraken en dan nog een jaartje. Dat pepiertje is niet belangrijk om je kennis die je hebt , want die heb je niet. Maar bedrijven zoals degene waar ik in werk nemen je niet zomaar aan zonder een diploma.

Ik heb hard moeten werken (6-7 jaar) om te geraken waar ik nu zit terwijl dit veel sneller had geweest als ik mijn diploma had. Natuurlijk eindig ik nu wel met een pak meer ervaring , maar ipv 3 jaar hard werken heb ik er 6-7 jaar voor nodig gehad.

Tanden bijten , blokken en dan relaxen :) Ah studeren dat waren nog eens tijden se :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan