Archief - Werken in Ierland

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MrBrightside

Legacy Member
Zijn er hier mensen die werken of gewerkt hebben in Ierland? Was er lang schuw van omdat het de laatste jaren economisch slecht in beeld kwam. Maar blijkt dat gemiddelde brutolonen ginds nog steeds rond de 4000 euro liggen. Heeft iemand ervaring met Ierland? En wat is de bruto netto verhouding?

Hiapoe

Legacy Member
Ik heb in Ierland gewerkt, maar wel voor de crisis (2004-2006) dus weet niet of de situatie fel veranderd is.

Beginnerslonen zijn zeker geen 4000 bruto... weet niet vanwaar je dat zou halen.

Maar belastingen zijn heel laag... dus je houdt veel netto over van je brutoloon.

Uiteraard zijn er dan ook maar weinig sociale voorzieningen, public hospitals = triestig, werkloos = zo goed als geen geld,... been breken = duizenden euro's als ge geen privé verzekering hebt,...

MrBrightside

Legacy Member
Had het niet over beginnerslonen maar gemiddelde inkomens. Ik lees op diverse websites dan een bruto jaarloon van 38k geen uitzondering is, maar een gemiddelde.

Général Zantas

Legacy Member
Hangt er vanaf in welke sector je werkt (uiteraard). Ik werkte als Customer Service bij HP en kreeg 20,5k bruto per jaar, en dat was het slechtst betaald in de sector. Vrienden van me deden hetzelfde bij andere bedrijven (Arvato, Accenture, Stream) en krijgen rond de 25-27k bruto.
Nu werk ik bij Google Maps als Data Evaluator en krijg bruto 23,5k per jaar, maar door hun bonussysteem kan dat oplopen tot 31k.

Op zich niet speciaal veel, maar dankzij de lage belastingen hou je daar veel van over.

Général Zantas

Legacy Member
Ik weet niet waarop zij zich baseren, maar alle bedrijven in de sector betalen tussen de 20-30k. Maar ik doe first level, als je hogerop de ladder komt (2nd level, trainer, teamleader, kwaliteitsverantwoordelijke, etc) kan daar een extraatje van 2k t/m 10k bruto per jaar bijkomen.

BeeLz

Legacy Member
En wat hou je netto ongeveer over van die 20-30k? Wat is de gemiddelde vaste kost om daar te wonen? Welke extra kosten moet je zeker bijrekenen ( hospitalisatie, andere verzekeringen )? Is het leven daar duurder/goedkoper?

Met andere woorden, ben je daar als starter beter af dan hier?

MrBrightside

Legacy Member
BeeLz zei:
En wat hou je netto ongeveer over van die 20-30k? Wat is de gemiddelde vaste kost om daar te wonen? Welke extra kosten moet je zeker bijrekenen ( hospitalisatie, andere verzekeringen )? Is het leven daar duurder/goedkoper?

Met andere woorden, ben je daar als starter beter af dan hier?

Er wordt véél minder van je bruto loon afgehouden, ten koste natuurlijk van enkele sociale voordelen die je in België wel geniet. Een uitkering, hospitalisatie, ... etc

Veel bedrijven bieden een privé hospitalisatie en ziekteverzekering tegenwoordig in Ierland. Dat is toch wat ik lees uit verschillende vacatures die open staan. Dus dat wordt dan weer gecompenseerd door het bedrijf.

Maar als je geen werk hebt, heb je imo ook geen nood om daar te blijven. Waar hoef ik trouwens iemand anders zijn uitkering te betalen? Daar ben ik niet mee gediend... En de levensstandaard zou ongeveer overeenkomen van eten en drank als hier in België.

SteveDotcom

Legacy Member
De levensstandaard komt niet overeen met hier in belgie, drank en eten is daar toch wel duurder. Heb ooit een aanbod gekregen van HP en die vrouw heeft mij dat toen allemaal uitgelegd.

Ik herinner me ook iets van belastingen, het eerste half jaar betaalt ge bijna niets, maar daarna moest ge meer betalen? Maar ben hier niet zeker van.

Voor het geld moet ge zo'n job niet doen, ik denk da de meeste het vooral voor de ervaring doen en na enkele jaren terug naar België komen.

MrBrightside

Legacy Member
SteveDotcom zei:
De levensstandaard komt niet overeen met hier in belgie, voor drank en eten is het daar toch wel duurder. Heb ooit een aanbod gekregen van HP, en die vrouw zei me toen dat het leven er duurder was.

Voor het geld moet ge zo'n job niet doen, ik denk da de meeste het vooral voor de ervaring doen en na enkele jaren terug naar België komen.

Dat is dan ook de bedoeling. Ik ben mijn topic misschien gestart met een geldkwestie, maar daar ging het helemaal niet om :)

BeeLz

Legacy Member
SteveDotcom zei:
Voor het geld moet ge zo'n job niet doen, ik denk da de meeste het vooral voor de ervaring doen en na enkele jaren terug naar België komen.

Dat besef ik wel, maar de starterjobs zijn hier ook niet echt super betaald en redelijk dun gezaaid.

Als ik naar het buitenland zou gaan wil ik een job die een meerwaarde op mijn CV is, en dat zal het wel zijn. Maar ik wil ook zeker zijn dat ik daar comfortabel kan wonen met het startersloon dat ik zou verdienen. Geen zin om daar 3-5j in een kruipkot te wonen en elke cent te moeten omdraaien om toe te komen.
Dat zal nu wel niet het geval zijn want anders zouden niet zoveel mensen het doen maar zou het toch eens willen horen van de mensen die er werken op deze moment. Dusja, ik wil wel weten wat je ongeveer kan doen met je nettoloon daar en hoeveel het ongeveer is.

nolimit|spp````

Legacy Member
BeeLz zei:
Dat besef ik wel, maar de starterjobs zijn hier ook niet echt super betaald en redelijk dun gezaaid.

Als ik naar het buitenland zou gaan wil ik een job die een meerwaarde op mijn CV is, en dat zal het wel zijn. Maar ik wil ook zeker zijn dat ik daar comfortabel kan wonen met het startersloon dat ik zou verdienen. Geen zin om daar 3-5j in een kruipkot te wonen en elke cent te moeten omdraaien om toe te komen.
Dat zal nu wel niet het geval zijn want anders zouden niet zoveel mensen het doen maar zou het toch eens willen horen van de mensen die er werken op deze moment. Dusja, ik wil wel weten wat je ongeveer kan doen met je nettoloon daar en hoeveel het ongeveer is.

Zoekt gij nog altijd werk BEELZ? :)

Général Zantas

Legacy Member
Als ge geen leningen/schulden uit België meebrengt, komt ge hier gemakkelijk rond met wat je verdient.
Bij HP was ik de slechtst verdienende nederlandstalige support in de sector, en van de 1730€ bruto per maand hield ik er 1550€ over. Ik betaalde na 10 maanden overigens nog steeds even weinig belasting als na de eerste maand.

Meeste mensen die hier naartoe komen, die "sharen" een huis/appartement met andere jongeren. Dus iedereen eigen kamer, maar met 3 of 4 in een huis. In Dublin zelf betaal je daar rond de 3-500 € per maand voor. In de aanpalende dorpen (en dan spreek ik over 15-20 km) kan je voor 250€ al een ruime kamer in een mooi huis vinden. Wil je je eigen stekkie betaal je wel snel rond de 700€, tenzij je een kleine studio genoeg vindt. Maar dan ga je beter een huis delen want dan heb je meer comfort.

Eten is hier duurder dan België, maar als je een beetje nadenkt en slim shopt, spendeer je weinig meer.

MrBrightside

Legacy Member
En toch mag gezegd worden dat bedrijven er alles aan doen om die sociale zorg op te vullen door het privé aan te bieden. Als ik de vacatures overloop dan zit het bijna overal inbegrepen.

Salary: € 30.000,00 - 40.000,00

Additional benefits:
Paid Holidays
Canteen
Parking
VHI (Voluntary Health Insurance)
Relocation package
Bonus
Commission
Staff discount
Permanent Health Insurance

Pikok

Legacy Member
Ik heb zelf 3 jaar gewerkt in Ierland.

Alles wat Rhandd vertelde is correct, ik zie niet goed waar je die 30k-40k haalt.
Dit is zeker mogelijk, afhankeliijk van de positie die je zal uitvoeren; maar of je zo een positie effectief kan bemachtigen zonder eerdere ervaring is een andere vraag.

Regio Dublin is pretty much hoe duur je het kan krijgen in Ierland. Vele internationale bedrijven zijn ook in Cork gevestigd, waar de algemene kosten lager liggen.

Ikzelf heb ook altijd bij HP gewerkt.
Eerst als 1st level support: 20.5k/jaar vervolgens Coach: 23k/jaar en uiteindelijk bij Microsoft/HP voor 30k.
Het is dus zeker mogelijk om jezelf op te werken naar een kwalitatief loon.
Dat laatste loon zou nog gestegen zijn, moest ik lang genoeg gebleven zijn.
Voor die positie (Microsoft Exchange engineer), zou je tot 38k/jaar kunnen krijgen.

Na belastingen hield ik van die 30k ongeveer 2100 euro per maand netto over.
Ik woonde eerst in een 1 kamer apt voor 700 euro per maand.
Nadien ben ik verhuisd naar een 2 kamer apt wat op 450 euro per maand (per persoon) kwam.
Hier woon je natuurlijk wel heel ruim, maar het kan echt wel goedkoper.
De prijzen van Rhandd zijn vrij correct. Kijk eens op Daft.ie : Property for Sale in Ireland, Overseas Property, Property to Let, Houses to Rent, Accommodation Sharing, Parking Spaces in Ireland (Dublin, Cork, Galway, Limerick, Belfast) voor verdere info.

Health care.. ik had bij HP uiteindelijk ook een volwaardig health insurance, maar dit is echt niet te vergelijken met wat je in Belgie krijgt.
Toen ik begon kreeg ik ook (na 6 maanden) een Health Insurance aangeboden, wat neerkwam op ongeveer 300 euro terugbetaald, maar je moest zelf x euro betalen.
Ik ken de exacte cijfers niet meer, maar heb dit nog wel ergens in een mail staan moest je echt geinteresseerd zijn.

Ik wil altijd wel verdere info geven als je wil :)

Nog een heel goed forum: boards.ie - Now Ye're Talkin'
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan