Archief - Werken in het buitenland

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Orchidius

Legacy Member
Hey allemaal,

Ik kreeg vandaag een interessant aanbod om een paar maand tot een jaar in een projectsysteem in Ierland te gaan werken. De werkgever daar wist me te vertellen dat het eerste jaar dat je als buitenlander in Ierland werkt, al je inkomsten tax-free zijn. Allemaal fijn en wel, maar hoe zit het met ons eigen vadertje staat? Moeten deze inkomsten nog bijkomend worden aangegeven in Belgie, of is het voldoende dat ze in Ierland worden belast (aan 0% dan wel).

Alvast bedankt!

W0utR

Legacy Member
Je word belast in het land waar je werkt, dus als jij in Ierland werkt ga je daar ook belastingen moeten betalen.

Let wel op dat wanneer je in het buitenland werkt dit niet meetelt met je pensioen hier, tenzij je hiervoor naar de DOSZ gaat.
Anders als je bv 5 jaar daar werkt, ga je in belgie 5 jaar langer moeten werken voor hetzelfde pensioen.

(Dat is toch wat ze mij verteld hebben)

Orchidius

Legacy Member
Maar hetgeen ik daar verdien komt dus niet op mijn belgisch jaarinkomen te staan bij de belastingsinning?

W0utR

Legacy Member
Ik ben dat gaan navragen bij het belastingskantoor toen ik vertrok.
Het jaar dat je vertrekt moet je een soort van speciale brief aanvragen, daarop komt alles te staan wat je dat jaar in Belgie gewerkt heb.

Daarna werk je dus ook niet meer in Belgie waardoor je hier geen belastingen moet betalen.

rookiepookie

Legacy Member
Normaal word je belast op je volledig inkomen zowel in Ierland en in België, maar door een dubbelbelastingverdrag wordt het inkomen dat je zal behalen in Ierland vrijgesteld in België (kwestie van dubbele belasting te vermijden ;))

Général Zantas

Legacy Member
Orchidius zei:
Hey allemaal,

Ik kreeg vandaag een interessant aanbod om een paar maand tot een jaar in een projectsysteem in Ierland te gaan werken. De werkgever daar wist me te vertellen dat het eerste jaar dat je als buitenlander in Ierland werkt, al je inkomsten tax-free zijn. Allemaal fijn en wel, maar hoe zit het met ons eigen vadertje staat? Moeten deze inkomsten nog bijkomend worden aangegeven in Belgie, of is het voldoende dat ze in Ierland worden belast (aan 0% dan wel).

Alvast bedankt!

Haha, niks van geloven. Maar vergeleken met België betaal je wel een stuk minder.

W0utR

Legacy Member
Rhandd zei:
Haha, niks van geloven. Maar vergeleken met België betaal je wel een stuk minder.

Ik weet niet hoe de wetgeving daar zit, maar hier in Hong Kong moet ik de eerste 2 jaar geen belastingen betalen, MAAR ... blijf ik langer dan 2 jaar moet ik de belastingen van de eerste 2 jaar wel betalen.

Général Zantas

Legacy Member
W0utR zei:
Ik weet niet hoe de wetgeving daar zit, maar hier in Hong Kong moet ik de eerste 2 jaar geen belastingen betalen, MAAR ... blijf ik langer dan 2 jaar moet ik de belastingen van de eerste 2 jaar wel betalen.

Ik en iedereen in mijn bedrijf betaalt belastingen. Zou me straf lijken dat het uitzendbureau dat mij tewerkstelt, dat overigens duizenden buitenlanders tewerkstelt, niet zou weten dat wij geen belastingen moeten betalen.

Dikke quatsch dat buitenlanders geen belastingen moeten betalen in Ierland.

epsilon

Legacy Member
I wish, ik betaal PAYE(belasting), PRSI(sociale zekerheid) en USC(universal social charge=crisis belasting sinds vorig jaar). Vul ook elk jaar mijn Belgische belastingsbrief in aan de hand van mijn Iers P60 certificaat waar opstaat hoeveel ik verdient en betaalt heb in ierland.

Hiapoe

Legacy Member
Ik had indertijd (2004-2005) in Ierland 1780 bruto en 1600 netto...

Reken zelf maar uit hoeveel belastingen dat was...

Général Zantas

Legacy Member
epsilon zei:
I wish, ik betaal PAYE(belasting), PRSI(sociale zekerheid) en USC(universal social charge=crisis belasting sinds vorig jaar). Vul ook elk jaar mijn Belgische belastingsbrief in aan de hand van mijn Iers P60 certificaat waar opstaat hoeveel ik verdient en betaalt heb in ierland.

Waarom vult gij nen belastingsbrief voor België in als ge int buitenland woont + werkt?

stvw

Legacy Member
Rhandd zei:
Waarom vult gij nen belastingsbrief voor België in als ge int buitenland woont + werkt?

Omdat ge normaal als Belg uw wereldinkomen ook moet aangeven, ook al is dat dan niet belastbaar in Belgie.

Général Zantas

Legacy Member
stvw zei:
Omdat ge normaal als Belg uw wereldinkomen ook moet aangeven, ook al is dat dan niet belastbaar in Belgie.

Bah, ik zie mijzelf (op een paar maanden na) niet meer in België wonen de komende jaren. Ik ga mij daar toch echt niet mee bezig houden.

puni

Legacy Member
Rhandd zei:
Bah, ik zie mijzelf (op een paar maanden na) niet meer in België wonen de komende jaren. Ik ga mij daar toch echt niet mee bezig houden.

Ge zult wel moeten, als ge de rekening niet gepresenteerd wilt krijgen.

Kandul

Legacy Member
puni zei:
Ge zult wel moeten, als ge de rekening niet gepresenteerd wilt krijgen.
Hij woont niet meer in België, welke rekening gaan ze hem dan presenteren? Als ze al te weten komen wat hij verdient in het buitenland, dan hebben ze ook direct het antwoord. Het nut van zo'n aangifte ontgaat me eerlijk gezegd?

epsilon

Legacy Member
Rhandd zei:
Waarom vult gij nen belastingsbrief voor België in als ge int buitenland woont + werkt?

Ik woon nog altijd in België, ik rij op en af tijdens mijn vrije dagen (altijd 4 dagen vrij), is maar 2,5h rijden.
Vraag me eigenlijk af of ik ook een Duitse brief moet invullen, maar dan word het helemaal ingewikkeld.

puni

Legacy Member
Kandul zei:
Hij woont niet meer in België, welke rekening gaan ze hem dan presenteren? Als ze al te weten komen wat hij verdient in het buitenland, dan hebben ze ook direct het antwoord. Het nut van zo'n aangifte ontgaat me eerlijk gezegd?

Hij zei wel degelijk op een paar maanden na, dus hij komt nog terug naar hier ook. ;)

Général Zantas

Legacy Member
puni zei:
Hij zei wel degelijk op een paar maanden na, dus hij komt nog terug naar hier ook. ;)

Klopt, ben van plan om volgend jaar een tweetal maanden naar België te komen eer ik voor een jaar naar Australië trek.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan