Archief - Werken bij een Amerikaans bedrijf

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Den Deze

Legacy Member
Ik heb een interessante vacature gevonden bij een bedrijf in mijn regio.
Het gaat over een Amerikaans bedrijf, maar ik weet niet wat ik moet verwachten over de bedrijfscultuur.
Ik weet dat zij vooral fixeren op rapporteringen en dat ze verwachten dat je regelmatig (onbetaalde) overuren klopt.
Iemand ervaring? Wat kan je verwachten qua loon?
Het gaat om een functie in de logistiek (supply chain).

Gsm en laptop zitten er ook bij, dus ik kan al licht afleiden dat je je werk mee naar huis neemt :)

Mini

Legacy Member
Wat is de functie?

En staar u niet al te blind op het Amerikaans zijn.
De logistiek past zich meestal lokaal aan :)

Mini

Legacy Member
Nja rapporten ga je in die functie sowieso moeten maken :p

Als je op zoek moet naar expediteurs voor baan/lucht/zeevracht wereldwijd, pm me maar ;)

Den Deze

Legacy Member
Expediteur heb ik ook al aan gedacht, mb dit is al meer richting de haven. Op dit moment probeer ik iets dichter bij huis te vinden (regio Mechelen) :)

Mini

Legacy Member
Nee ik bedoel dat moest je SC planner worden, en je moet zelf op zoek gaan naar expediteurs om het transport te regelen, dan pm je me maar ;)

Den Deze

Legacy Member
Oeps, verkeerd gelezen :) Als het ooit zover is dan zal ik dat doen ;)

Necreo

Legacy Member
Niks mis met werken voor een Amerikaans bedrijf.
Ze hebben echter wel een aantal typische kenmerken:
- Reports: alles moet in reports en vergis je niet, je rapport van gisteren kan vandaag in een andere lay-out template opnieuw vereist zijn...
- Results: Alles draait om results, je krijgt maar een zeer beperkt aantal kansen om je te bewijzen, nadien staat er al iemand anders klaar als je de klus niet kan klaren.
- We are the best: de mentaliteit is dat zij steeds de allerbeste zijn, zelfs als je zonet een major f*ckup hebt gehad en de sky is not the limit.

Verder zijn ze normalieter above average betalers (loon), en meestal vrij stabiel als firma (ze zullen niet plots plots failliet gaan) zeker niet als het een grotere firma is.

Ik werk nu voor mijn 2de Amerikaanse firma ik kan er mij echt in vinden, maar niet iedereen kan de druk aan...op 1.5jaar tijd, heb ik al 4 mensen weten komen en gaan (uit hun eigen beweging).

Groeten,

Den Deze

Legacy Member
Ik denk dat je de dag van vandaag overal maar beperkte kansen krijgt om je te bewijzen. Je moet immers opbrengen voor je werkgever.
In de vacature spreken ze ook over de "can-do"-mentaliteit.

|nfected

Legacy Member
* Open en directe mentaliteit van communiceren, niet iedere belg kan daar goed mee om.
* Veel vrijheid om uw ding te doen, maar moet wel presteren. Je wordt er rapper op aangepakt dus.
* Wijzigingen gaan er veel sneller door dan in oer belgisch bedrijf.

aXl_

Legacy Member
Merken jullie die Amerikaanse cultuur dan zo hard waar jullie werken?

Ik werk ook voor een Amerikaanse multinational, maar uiteindelijk werk je nog steeds in een bedrijf/site met Belgische werknemers en valt al die "Amerikaanse invloed" me eigenlijk helemaal niet zo op.
De structuren die er zijn vind je denk ik wel in elk groot bedrijf, Amerikaans of niet.

Kvothe

Legacy Member
aXl_ zei:
Merken jullie die Amerikaanse cultuur dan zo hard waar jullie werken?

Ik werk ook voor een Amerikaanse multinational, maar uiteindelijk werk je nog steeds in een bedrijf/site met Belgische werknemers en valt al die "Amerikaanse invloed" me eigenlijk helemaal niet zo op.
De structuren die er zijn vind je denk ik wel in elk groot bedrijf, Amerikaans of niet.

Inderdaad, ik werk in een Amerikaans bedrijf in Wallonië en merk niks van de 'Amerikaanse cultuur'. Eén van de weinige opmerkingen die ik kan maken is dat je bij ons niet van thuis uit mag werken (schijnt typisch te zijn voor Amerikaanse bedrijven, correct me if I'm wrong).

Jack

Legacy Member
sommige amerikaanse bedrijven werken ook met een zeer statistische HR. Evaluaties moeten binnen een gauss curve vallen: veel middelmaat, paar goei, paar slecht. Betekent echter ook dat je nog zo goed mag zijn als je wil, als je teamleden net een tikkeltje beter zijn dan jij, dan krijg jij een slechte evaluatie omdat je onderaan de gauss curve bengelt. Als ze er dan nog een 3 strikes regel op naleven kan je snel geschoren zijn.

Squealer

Legacy Member
Jack zei:
sommige amerikaanse bedrijven werken ook met een zeer statistische HR. Evaluaties moeten binnen een gauss curve vallen: veel middelmaat, paar goei, paar slecht. Betekent echter ook dat je nog zo goed mag zijn als je wil, als je teamleden net een tikkeltje beter zijn dan jij, dan krijg jij een slechte evaluatie omdat je onderaan de gauss curve bengelt. Als ze er dan nog een 3 strikes regel op naleven kan je snel geschoren zijn.

Is hier ook zo.

Bloodraven zei:
Eén van de weinige opmerkingen die ik kan maken is dat je bij ons niet van thuis uit mag werken (schijnt typisch te zijn voor Amerikaanse bedrijven, correct me if I'm wrong).
Same, maar of dat iets typisch Amerikaans is, dunno. De argumentatie die hier ooit eens de ronde heeft gedaan, was dat de verzekering een knelpunt was. Want "wat als ge thuis een hongerke krijgt en ge valt van den trap, voor welke verzekering is dat dan? Werk of privé?"

Verder moet er zeer veel gerapporteerd en vergaderd worden, maar da hangt af van het soort functie en de grootte van het bedrijf. Hier krijgt ge soms den indruk dat er meer managers dan werknemers zijn......

Verlof-policy is dan weer zeer soepel en terwijl onze Amerikaanse collega's verplicht worden x-aantal dagen onbetaald verlof te nemen, want tis altijd crisis, geeft de vakbond hier altijd nog tegengas; dat hebben ze daar dan weer niet...

zarathustra

Legacy Member
Bloodraven zei:
Inderdaad, ik werk in een Amerikaans bedrijf in Wallonië en merk niks van de 'Amerikaanse cultuur'. Eén van de weinige opmerkingen die ik kan maken is dat je bij ons niet van thuis uit mag werken (schijnt typisch te zijn voor Amerikaanse bedrijven, correct me if I'm wrong).

En ik werk dan weer zeer vaak van thuis als werknemer van een grote amerikaanse multinational, dus dat is allemaal sterk bedrijfsafhankelijk

Bl3ssTheFall

Legacy Member
NEENEE PM MIJ MAAR ALS GE NEN EXPEDITEUR ZOEKT!!!!




ps: just kidding ^^
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan