Archief - [Vraag]Studies na een 6de bso

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

soul2gothic

Legacy Member
Beste forum leden,
nu dat het einde van dit schooljaar in zicht is, had ik graag wat informatie gewenst over de bepaalde vereisten van de toelating in een hogeschool.

Na dit jaar zou ik mijn 6de bso afwerken als schrijnwerker en mijn getuigschrift behalen. Ik heb al lang het verlangen om verder te studeren. Ik zie het natuurlijk wel zitten om een 7de te doen maar ik zoek ook een manier om na mijn 6de al in een hogeschool te komen.
Ik heb een redelijk grote interesse in informatica, cultuur en geschiedenis.
Ik dacht eraan om mij vandaag of morgen eens te informeren bij een hogeschool zelf, maar graag had ik jullie mening ook graag eens gehoord.

Dit is een onderwerp waar ik al lang veel vragen over heb.

Mvg, soul.

Hawk

Legacy Member
Ik dacht dat ge een 7de jaar BSO moest doen om uw middelbaar diploma te halen?
(wat ge nodig hebt voor hogeschool)

Monoslay

Legacy Member
Er zijn geen vereisten, gewoon een diploma secundair onderwijs.

soul2gothic

Legacy Member
Hawk zei:
Ik dacht dat ge een 7de jaar BSO moest doen om uw middelbaar diploma te halen?
(wat ge nodig hebt voor hogeschool)

Dit hoor ik ook heel vaak. Dan zijn er enkelen die zeggen dat dit helemaal niet hoeft. Dus daarom had ik er graag meer informatie over gehad.

glashelder

Legacy Member
In principe is een 7de jaar wel nodig (met je 6de jaar heb je enkel een getuigschrift, geen diploma van het secundair onderwijs). Toch kan je ook hogere studies aanvangen zonder diploma, maar dan moet je wel 21 zijn en een speciaal traject doorlopen, zoals een motivatiegesprek, een portfolio ineen steken, een bepaalde proef afeggen, etc. Wat dit heel precies inhoudt weet ik niet, maar daar kan je altijd naar informeren bij de hogeschool in kwestie.

Bananarama

Legacy Member
soul2gothic zei:
Dit hoor ik ook heel vaak. Dan zijn er enkelen die zeggen dat dit helemaal niet hoeft. Dus daarom had ik er graag meer informatie over gehad.

Vraag dat gewoon aan je titularis/clb op school?

berre123

Legacy Member
Vorig jaar gestart met Bachelor bouwkunde, zelf heb ik TSO gedaan maar een medestudent kwam van BSO (iets gelijkaardig aan uw richting). Ik dacht niet dat hij een 7de jaar had gedaan. Hij is ondertussen wel gestopt omdat de motivatie er niet was en niet omdat hij het niet aankon, maar in u geval is de motivatie er wel (wat zeer belangrijk is uiteraard!)

Dieterg

Legacy Member
glashelder zei:
In principe is een 7de jaar wel nodig (met je 6de jaar heb je enkel een getuigschrift, geen diploma van het secundair onderwijs). Toch kan je ook hogere studies aanvangen zonder diploma, maar dan moet je wel 21 zijn en een speciaal traject doorlopen, zoals een motivatiegesprek, een portfolio ineen steken, een bepaalde proef afeggen, etc. Wat dit heel precies inhoudt weet ik niet, maar daar kan je altijd naar informeren bij de hogeschool in kwestie.

Correct :-), indien je dus hogeschool wilt doen moet je uw 7ste afmaken! Maak van die tijd ook gebruik om wiskunde en frans bij te schaven moest je deze vakken hebben. Succes!

Iemand

Legacy Member
Zus zit nu in het eerste jaar hoger (communicatiemanagement op artevelde) na 7 jaar BSO. Je moet wel degelijk een diploma hebben in plaats van een getuigschrift. Ze heeft daar zelf ook voor geluisterd. :)

Satkan

Legacy Member
Ik kan met zekerheid zeggen dat je een zevende BSO moet doen om een diploma secundair onderwijs te bekomen.

"Om in te schrijven, breng je mee:
je identiteitskaart of verblijfsdocument
je originele diploma van het hoger secundair onderwijs
een bankrekeningnummer voor eventuele terugbetaling van studiegeld"

http://www.hogent.be/studeren/praktische-info/inschrijven/benodigdheden/

"Heb je dat diploma niet, dan kan je na het toelatingsonderzoek toch een bacheloropleiding starten, als je aan enkele voorwaarden voldoet."

Inschrijven - Hogeschool Gent



Maar ik geloof niet dat je na 6BSO die proeven kunt doen, dus moet je wel dat diploma halen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan