Archief - vraag ivm boekhouden

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ZZ5

Legacy Member
hallo,

iemand die even begrijpbaar kan uitleggen hoe( maar vooral waarom op die manier) dubieuze debiteuren worden geboekt of kan verwijzen naar een tekst waarin het begrijpbaar wordt uitgelegd

ik snap de overboeking van Handelsdeb naar dub deb wel(logisch)

ook van waardevermindering op handelsvord-toevoeging en boeken op zijn, neem ik aancontrarekening, geboekte waardeverminderingen snap ik


MAAR eenmaal die klant minder of meer solvabel blijkt dan gedacht en alles moet gecorrigeerd worden loop ik de mist in


Help pls:hug:

Racing_Genk

Legacy Member
Of post even alle verrichtingen hier en zeg welke je niet snapt, dan kunnen we makkelijker helpen.

SyntaX_

Legacy Member
ZZ5 zei:
hallo,

iemand die even begrijpbaar kan uitleggen hoe( maar vooral waarom op die manier) dubieuze debiteuren worden geboekt of kan verwijzen naar een tekst waarin het begrijpbaar wordt uitgelegd

ik snap de overboeking van Handelsdeb naar dub deb wel(logisch)

ook van waardevermindering op handelsvord-toevoeging en boeken op zijn, neem ik aancontrarekening, geboekte waardeverminderingen snap ik


MAAR eenmaal die klant minder of meer solvabel blijkt dan gedacht en alles moet gecorrigeerd worden loop ik de mist in


Help pls:hug:

Dus stel ge verkoopt iet van 100 EUR aan een klant met 21 EUR BTW erop dan doe ge de volgende boeking:

D 40 - Handelsdebiteuren 121
C 70 - omzet 100
C 451 - Te betalen BTW 21

---------------------------------------------------------------------
Nu merkt ge dat die factuur al lang open staat en volgens uw waarderingregels moet gij die voorzien of ge bent van oordeel dat ge dat bedrag moet voorzien.

Ge zet het bedrag dat openstaat dat op dubieuze (dus apart onder uw handelsdebiteuren)
D 407 - Dubieuze debiteuren 121
C 40 - Handelsdebiteuren 121

En ge legt een voorziening aan voor het bedrag dat ge denkt niet terug te zien. Laten we makkelijkheidshalve het volledige bedrag nemen (zonder BTW want die krijgt ge toch terug als hij definitief verloren is)

D 634 - Toevoegingen waardeverminderingen debiteuren 100
C 409 - waardevermindering debiteuren 100

---------------------------------------------------------------------
Stel dat de klant failliet w verklaard en je een fiscaal attest ontvangt, mag je hem definitief afboeken.

Je boekt de openstaande balansposten weg:
D 409 - 100
D 411 - terug te vorderen BTW 21 (tov van je te betalen btw op je verkoop)
C 407 - 121

Zoals het tegen mij is uitgelegd moet je dan je waardevermindering in je P&L van een 634 naar een 642 boeken. Maar dat zie je niet altijd. Klopt dit?

------------------------------------------------------------------------
Stel dat je klant toch terug betaald dan kan je je provisie terug draaien
Je boekt de bank aan de openstaande vordering die je dubieus hebt gezet

D 55 - Bank 121
C 407 - 121

En je boekt je 409 weg tov je terugneming van je waardevermindering.

D 409 - 100
C 6341 - Terugneming waardevermindering 100

Ik denk toch dat dit verhaal klopt :)

ZZ5

Legacy Member
Morgen je uitleg nog eens nalezen, alvast bedankt daarvoor!

die KMO cockpit kan nog nuttig worden in de toekomst

morgen nog een paar oefeningen maken met dit erbij en het komt wel goed
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan