Archief - Verplichting van wachtdienst

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

AliChemicali

Legacy Member
Hallo,

Ik als eerste een situatie schets proberen te geven:

- Mijn vader werkt al bij een bedrijf voor 20 jaar en hij heeft in die tijd altijd wachtdienst gedaan maar hij is nu al wat ouder en zou graag een bedrijfswagen hebben en dat het extra vergoed zou zijn.

Maar dat staat nergens in zijn originele contract en het bedrijf wilt hem ook geen wagen noch extra vergoeding geven.

Situatie van vandaag bv, er iets kapot ze bellen hem op thuis telefoon en zijn gsm en verwachten dat hij uit het niets naar het werk zou komen (met zijn fiets, want hij gaat altijd met de fiets naar het werk) maar hij zegt nu foert en pakt de telefoons niet op. Vervolgens moeten wij ons verstoppen alle rolluiken dicht en gordijnen en doen alsof we niet thuis zijn want sebiet komen ze controleren of hij zeker niet thuis is... omdat mijn vader ook de enige is die het kan repareren binnen het bedrijf.

Dit gaat nu zoal een tijdje en het bedrijf wil hem nog niet vergoeden + geen wagen geven. Maar nu begint hij schrik te krijgen dat ze hem zouden willen ontslagen omdat hij dit nu niet meer wilt waarbij mijn mening is dat hij in zijn volle recht is....


Naar de vakbond kan hij al niet want die spant samen met zijn baas, dus welke stappe zou hij nog kunnen ondernemen?

Greetz!

tom1

Legacy Member
't Is niet omdat het niet expliciet in uw contract staat dat hij dat niet moet doen hé. Als dat deel is van zijn jobinhoud is dat zo, dan moet hij maar van job veranderen.

AliChemicali

Legacy Member
tom1 zei:
't Is niet omdat het niet expliciet in uw contract staat dat hij dat niet moet doen hé. Als dat deel is van zijn jobinhoud is dat zo, dan moet hij maar van job veranderen.

Dat is geen deel van zijn jobinhoud...

Ze maakten gewoon jaren misbruik van zijn goedheid...

Gray

Legacy Member
Als dat buiten de werkuren is en de wachtdienst wordt niet vergoed, en er staat ook niets in het contract van wachtdienst oid. Dan mogen ze op hunne kop staan, uw vader hoeft niet te gaan.

Mini

Legacy Member
MaSSaSLaYeR zei:
Naar de vakbond kan hij al niet want die spant samen met zijn baas, dus welke stappe zou hij nog kunnen ondernemen?

Greetz!

niet naar zijn vakbondsafgevaardigde binnen het bedrijf stappen, maar naar de juridische dienst van de vakbond stappen.

Nen afgevaardigde binnen het bedrijf, dat is goed voor kleine onnozele dingen gelijk: ik wil chocomelk laten toevoegen aan het koffieapparaat.


Voor iets serieus als dit, ga je naar de juridische dienst en vraag je daar oom hulp.

Dazzled

Legacy Member
MaSSaSLaYeR zei:
Hallo,




Naar de vakbond kan hij al niet want die spant samen met zijn baas, dus welke stappe zou hij nog kunnen ondernemen?

Greetz!

De vakbond spant nooit onterecht samen met een baas van een bedrijf, ofwel bedoel je de vakbond afgevaardigde binnen het bedrijf die zich misschien laat onder druk zetten, dat zie ik wel gebeuren, of er is meer aan je verhaal dan je laat doorschijnen.

Als je naar de vakbond zelf gaat, en je bent volledig in je recht dan gaan die niet samenspannen, want dan halen ze zich heel wat op hun nek mocht de gedupeerde naar de arbeidsrechtbank stappen!

Maar vermoed toch als ie wachtdienst doet dat dat zo in zijn contract staat? Anders kunnen ze hem niets maken als ie dat niet doet, en enkel voor dat ontslaan zou wel heel absurd zijn, want dan kan je dat bedrijf in gebreke stellen op de arbeidsrechtbank en kan me niet inbeelden dat ze daar zitten op te wachten.

En met alle respect, maar als er geen sprake is van vergoedingen en vervoer in je contract dan is het bedrijf totaal niets verplicht, de meeste mensen gaan werken tot hun 60ste hoor, en heel veel van hen zijn misschien al niet meer zo goed te been, of krijgen last van geheugenverlies of beginnen natte broeken te krijgen :)
Der is ook niemand die zegt dat je met de fiets naar je werk MOET komen he, ookal heb je geen auto of geen rijbewijs, dat is niet het probleem van een bedrijf :s

Maar daar moet een bedrijf geen rekening mee houden. (al zou het wel mooi zijn als ze dit wel zouden doen)

AliChemicali

Legacy Member
tommie314 zei:
Dit is een voorbeeld van iets dat in grote bedrijven minder snel zal voorkomen, door de vakbonden.

Er zijn mensen die dus wachtdiensten hebben en die krijgen dan een dubbele vergoeding. Mijn vader krijgt alleen overuren aan normaal tarief & geen verplaatsingskosten in het weekend....

AliChemicali

Legacy Member
Dus er is nog een staartje, mijn vader wou opkomen om vakbondsafgevaardigde binnen het bedrijf te worden bij de socialisten maar hij mocht dit niet blijkbaar.

Devastate

Legacy Member
Ik dacht dat speciale wachtvergoedingen niet altijd zuiver op de graad waren ook.. Meestal lappen bedrijven dat dan op een speciale manier bij u loon als speciale kosten, projectbonussen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan