Archief - VDAB & RVA?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

die_another_day

Legacy Member
Hey iedereen,


Ik zit blijkbaar met een probleem, althans dat meldde iemand van de VDAB me daarstraks aan de telefoon nadat ik hem had opgebeld.

Ik heb mij vorig jaar begin september ingeschreven op de VDAB site als werkzoekende. Ik heb eerst een IBO gedaan en ben begin april dit jaar beginnen te werken als bediende onder een interimcontract en heb mijn "huidige werksituatie" toen op de vdab site veranderd naar "Ik werk voltijds".

Nu moest ik in april-september af en toe enkele dagen niet gaan werken. Geen probleem dacht ik. Ahja want ik begin enkele dagen later gewoon terug te werken.

Nu merkte ik vrijdag op dat ik voor de maand september 4dagen niet gewerkt heb en ik hier dus een uitkering voor kan aanvragen aangezien mijn wachttijd van een jaar begin september verstreken was.

Ik ben gisteren naar de hulpkas in Leuven geweest en daar zeiden ze me dat ik me eerst moest inschrijven bij hun en nog enkele attesten moest binnenbrengen bij hun en bij de RVA. 1tje daarvan is het C109/36 Formulier waarvan de VDAB een deel moet invullen voor me.

Nu bel ik daar dus vandaag voor naar de VDAB en daar vertellen ze mij dat ik als ik een dag niet werkte dat ik me dan op de VDAB moest inschrijven als werkloze :oink:. Ik had daar geen flauw benul van want NIEMAND heeft mij daar ooit iets van gezegd of verwittigd.

Als ik het nu goed begrijp moet ik mijn "huidige werksituatie" op de VDAB site pas aanpassen naar "Ik werk voltijds" als ik 4weken voltijds achter mekaar heb gewerkt, dit zou blijkbaar zelfs automatisch moeten gebeuren.

De persoon aan de lijn van de VDAB heeft me gezegd dat ik waarschijnlijk een schorsing ga krijgen gelijk aan alle dagen die ik niet gewerkt heb maar wel ingeschreven stond als "ik werk voltijds" :(. Een heel jammere zaak vind ik. Andere mensen zitten thuis lui op hun gat te niksen en krijgen uitkeringen :s terwijl ik hier buiten enkele dagen altijd aan het werk ben. Ik heb nooit van iemand de nodige informatie gekregen en krijg nu wss een schorsing en geen uitkering voor die enkele dagen :/. Ik had mijn situatie op de vdab site tijdens die dagen dat ik niet moest werken ook niet aangepast omdat ik ervan uitging dat ik pas recht had op een uitkering na een jaar aangezien ik nog in mijn wachttijd zat.


Aangezien ik nu aan het werk ben en de schorsing maar over enkele weken gaat is het natuurlijk nog geen ramp maar ik zou problemen in de toekomst toch willen vermijden.
Ik moest nu gisteren niet gaan werken maar ben vanaf vandaag terug aan de slag. Moest ik mij dan gisterenochtend of vrijdagavond inschrijven als "ik ben werkloos" en mij dan vandaag of maandagavond terug inschrijven als "ik werk voltijds" of mag dat laatste pas gebeuren na 4weken?. En hoe zit het met een C4? Moet ik dit elke keer aanvragen als ik een keer een dag niet moet gaan werken? En moet ik dit dan naar de VDAB of de RVA doorsturen?


Een heleboel tekst.. Hopelijk begrijpt hier iemand mijn probleem of heeft hij het ook al voorgehad en kunnen jullie me wat extra informatie verschaffen :)



alvast bedankt

JPV

Legacy Member
het gaat niet over een schorsing, maar over een verlenging van je wachttijd. Gezien je niet ingeschreven stond als werkzoekende, tellen die dagen niet mee om je wachttijd te berekenen (je was dan immers zoals je zelf aangaf niet op zoek naar werk).

Schrijf je nu gewoon nog in als werkzoekend en pas je status na ieder einde van het contract opnieuw aan. De C4'en enzo kan je opvragen bij je interimkantoor in 1 keer, op het moment dat je écht uitkeringsgerechtigd bent.

De hulpkas zorgt voor de doorstroming van je dossier naar de RVA (en uitbetaling van je geld), maar je moet rekening houden met het feit dat je de rest dan wel allemaal zelf moet doen. Op dat vlak heeft een vakbond een véél betere service, maar langs de andere kant kost je dat natuurlijk een beetje geld (het grootste deel krijg je wel terug via een syndicale premie indien dat in je sector bestaat).

die_another_day

Legacy Member
JPV zei:
het gaat niet over een schorsing, maar over een verlenging van je wachttijd. Gezien je niet ingeschreven stond als werkzoekende, tellen die dagen niet mee om je wachttijd te berekenen (je was dan immers zoals je zelf aangaf niet op zoek naar werk).

De hulpkas zorgt voor de doorstroming van je dossier naar de RVA (en uitbetaling van je geld), maar je moet rekening houden met het feit dat je de rest dan wel allemaal zelf moet doen. Op dat vlak heeft een vakbond een véél betere service, maar langs de andere kant kost je dat natuurlijk een beetje geld (het grootste deel krijg je wel terug via een syndicale premie indien dat in je sector bestaat).

Al nen dikke merci voor u uitleg.
JPV zei:
Schrijf je nu gewoon nog in als werkzoekend en pas je status na ieder einde van het contract opnieuw aan. De C4'en enzo kan je opvragen bij je interimkantoor in 1 keer, op het moment dat je écht uitkeringsgerechtigd bent.
Ma ik ben sinds vandaag terug gwn aan het werk. Dan moet ik mij toch ni inschrijven als werkzoekende?

JPV

Legacy Member
jawel, omdat een inschrijving een terugwerkend effect heeft van 8 dagen :).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan