slvdndri
Legacy Member
Hallo iedereen!
Mijn allereerste academiejaar aan de UGent zit erop, maar ik vrees dat ik vorig jaar een verkeerde studiekeuze heb gemaakt. Ik studeer momenteel bio-ingenieur, maar dit blijkt toch iets te zwaar gegrepen. Nu ben ik al een hele tijd aan het nadenken of ik wel zou verder doen met deze studie, maar het probleem is dat ik niet echt weet wat ik in de plaats zou kunnen doen. Ik zou aan de ene kant wel graag verder doen, omdat ik wel geïnteresseerd ben in de richting, maar ik vrees ervoor dat het iets te hoog gegrepen is voor mij. Bovendien schijnt het dat de tweede bachelor nog zwaarder is dan de eerste, dus dat steekt ook wel wat tegen. Waarschijnlijk is mijn studiemethode nu ook niet optimaal, omdat ik in het middelbaar amper iets moest doen, dus daar liggen mijn slechte resultaten misschien ook wel aan. In het eerste semester was ik enkel voor 1 vak van de 5 geslaagd en nu zal het ook niet bijster goed zijn vrees ik. Ik zat bijna constant na te denken gedurende de voorbije examenperiode over wat ik volgend jaar zou doen, waardoor ik me ook niet optimaal kon concentreren op mijn examens...
Nu is mijn vraag dus wat jullie mij zouden aanraden. Ik denk persoonlijk dat ik best een andere, 'iets makkelijkere' richting uitga, maar eigenlijk weet ik niet wat ik dan best zou doen. Ik had al gedacht aan biowetenschappen, maar daar heb je maar 3 afstudeerrichtingen die me eigenlijk niet echt interesseren. Ook heb ik al industrieel ingenieur overwogen, maar ik weet niet of dat echt mijn ding zal zijn. Het is gewoon moeilijk om nu te kiezen omdat ik in veel dingen geïnteresseerd ben. Het menselijk lichaam interesseert me ook enorm, dus zou ik dingen als biomedische wetenschappen of kinesitherapie ook niet uitsluiten. Ik ben zeker en vast bereid om enkele herexamens mee te doen om eventuele vrijstellingen te kunnen krijgen, maar ik heb ook totaal geen idee waar ik dan vrijstellingen voor zou kunnen hebben. Misschien hebben jullie raad voor mij?
O ja, ik heb ook nog een vraagje ivm studiepunten. Stel dat ik in het slechtste geval enkel voor 1 vak geslaagd ben (6 studiepunten). Ik vroeg mij af hoe veel studiepunten ik dan nog over heb. Ik denk dat ik er dan nog 92 over heb, maar dit ben ik niet zeker. (Gestart met 140 punten --> 60 punten ingezet in mijn eerste jaar = nog 80 punten --> voor 1 vak geslaagd van 6 studiepunten, maar eerste 60 verworven studiepunten worden dubbel geteld --> 80+6*2 = 92)
Alvast bedankt voor jullie advies!
Groetjes
Mijn allereerste academiejaar aan de UGent zit erop, maar ik vrees dat ik vorig jaar een verkeerde studiekeuze heb gemaakt. Ik studeer momenteel bio-ingenieur, maar dit blijkt toch iets te zwaar gegrepen. Nu ben ik al een hele tijd aan het nadenken of ik wel zou verder doen met deze studie, maar het probleem is dat ik niet echt weet wat ik in de plaats zou kunnen doen. Ik zou aan de ene kant wel graag verder doen, omdat ik wel geïnteresseerd ben in de richting, maar ik vrees ervoor dat het iets te hoog gegrepen is voor mij. Bovendien schijnt het dat de tweede bachelor nog zwaarder is dan de eerste, dus dat steekt ook wel wat tegen. Waarschijnlijk is mijn studiemethode nu ook niet optimaal, omdat ik in het middelbaar amper iets moest doen, dus daar liggen mijn slechte resultaten misschien ook wel aan. In het eerste semester was ik enkel voor 1 vak van de 5 geslaagd en nu zal het ook niet bijster goed zijn vrees ik. Ik zat bijna constant na te denken gedurende de voorbije examenperiode over wat ik volgend jaar zou doen, waardoor ik me ook niet optimaal kon concentreren op mijn examens...
Nu is mijn vraag dus wat jullie mij zouden aanraden. Ik denk persoonlijk dat ik best een andere, 'iets makkelijkere' richting uitga, maar eigenlijk weet ik niet wat ik dan best zou doen. Ik had al gedacht aan biowetenschappen, maar daar heb je maar 3 afstudeerrichtingen die me eigenlijk niet echt interesseren. Ook heb ik al industrieel ingenieur overwogen, maar ik weet niet of dat echt mijn ding zal zijn. Het is gewoon moeilijk om nu te kiezen omdat ik in veel dingen geïnteresseerd ben. Het menselijk lichaam interesseert me ook enorm, dus zou ik dingen als biomedische wetenschappen of kinesitherapie ook niet uitsluiten. Ik ben zeker en vast bereid om enkele herexamens mee te doen om eventuele vrijstellingen te kunnen krijgen, maar ik heb ook totaal geen idee waar ik dan vrijstellingen voor zou kunnen hebben. Misschien hebben jullie raad voor mij?
O ja, ik heb ook nog een vraagje ivm studiepunten. Stel dat ik in het slechtste geval enkel voor 1 vak geslaagd ben (6 studiepunten). Ik vroeg mij af hoe veel studiepunten ik dan nog over heb. Ik denk dat ik er dan nog 92 over heb, maar dit ben ik niet zeker. (Gestart met 140 punten --> 60 punten ingezet in mijn eerste jaar = nog 80 punten --> voor 1 vak geslaagd van 6 studiepunten, maar eerste 60 verworven studiepunten worden dubbel geteld --> 80+6*2 = 92)
Alvast bedankt voor jullie advies!
Groetjes
.
Ik ben zeker en vast bereid om ervoor te werken, want ik kan me geen tweede mislukking permitteren.