Archief - Van Bio-Ingenieur naar...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

slvdndri

Legacy Member
Hallo iedereen!

Mijn allereerste academiejaar aan de UGent zit erop, maar ik vrees dat ik vorig jaar een verkeerde studiekeuze heb gemaakt. Ik studeer momenteel bio-ingenieur, maar dit blijkt toch iets te zwaar gegrepen. Nu ben ik al een hele tijd aan het nadenken of ik wel zou verder doen met deze studie, maar het probleem is dat ik niet echt weet wat ik in de plaats zou kunnen doen. Ik zou aan de ene kant wel graag verder doen, omdat ik wel geïnteresseerd ben in de richting, maar ik vrees ervoor dat het iets te hoog gegrepen is voor mij. Bovendien schijnt het dat de tweede bachelor nog zwaarder is dan de eerste, dus dat steekt ook wel wat tegen. Waarschijnlijk is mijn studiemethode nu ook niet optimaal, omdat ik in het middelbaar amper iets moest doen, dus daar liggen mijn slechte resultaten misschien ook wel aan. In het eerste semester was ik enkel voor 1 vak van de 5 geslaagd en nu zal het ook niet bijster goed zijn vrees ik. Ik zat bijna constant na te denken gedurende de voorbije examenperiode over wat ik volgend jaar zou doen, waardoor ik me ook niet optimaal kon concentreren op mijn examens...

Nu is mijn vraag dus wat jullie mij zouden aanraden. Ik denk persoonlijk dat ik best een andere, 'iets makkelijkere' richting uitga, maar eigenlijk weet ik niet wat ik dan best zou doen. Ik had al gedacht aan biowetenschappen, maar daar heb je maar 3 afstudeerrichtingen die me eigenlijk niet echt interesseren. Ook heb ik al industrieel ingenieur overwogen, maar ik weet niet of dat echt mijn ding zal zijn. Het is gewoon moeilijk om nu te kiezen omdat ik in veel dingen geïnteresseerd ben. Het menselijk lichaam interesseert me ook enorm, dus zou ik dingen als biomedische wetenschappen of kinesitherapie ook niet uitsluiten. Ik ben zeker en vast bereid om enkele herexamens mee te doen om eventuele vrijstellingen te kunnen krijgen, maar ik heb ook totaal geen idee waar ik dan vrijstellingen voor zou kunnen hebben. Misschien hebben jullie raad voor mij?

O ja, ik heb ook nog een vraagje ivm studiepunten. Stel dat ik in het slechtste geval enkel voor 1 vak geslaagd ben (6 studiepunten). Ik vroeg mij af hoe veel studiepunten ik dan nog over heb. Ik denk dat ik er dan nog 92 over heb, maar dit ben ik niet zeker. (Gestart met 140 punten --> 60 punten ingezet in mijn eerste jaar = nog 80 punten --> voor 1 vak geslaagd van 6 studiepunten, maar eerste 60 verworven studiepunten worden dubbel geteld --> 80+6*2 = 92)

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groetjes

McGregor

Legacy Member
Je zal inderdaad nu 92 studiepunten hebben (als je niet aan herexamen deelneemt of slaagt).
Als je volgend jaar voor nog vakken slaagt zal je ook de eerste 54 studiepunten (60-6) dubbel terugkrijgen.
Een studiekeuze maken voor iemand anders is moeilijk, maak eerst een shortlist.

Gandalf1993

Legacy Member
probeer zoveel mogelijk vakken af te geven tijdens de 2de zit, mss kun je het nog ophalen

tom1

Legacy Member
Als het u interesseert, probeer dan uw best te doen voor uw tweede zit en trek dan uw conclusies. Als het dan nog altijd slecht is, dan verandert ge best.

Thin Liz

Legacy Member
Ik versta niet hoe 'iets makkelijker' en industrieel ing of biomedische wetenschappen samen te rijmen vallen, dat moet je zeker niet verwachten. In jouw geval zou ik eerder werken aan je studiemethode/concentratie. Het komt veel voor: in het middelbaar geen klop moeten doen, het gaat vanzelf en daarna lukt het voor geen meter. Ik heb het zelf meegemaakt: eerste jaar unief en op geen enkel vak er door, of toch: één bijvak. Op zo'n moment moet je al direct een zware beslissing nemen... Ik heb m'n studiemethode aangepast en alles gegeven, nadien pluk je er gewoon de vruchten van.

Mudi

Legacy Member
@slvdndri

Ik kan je vertellen hoe het voor je kan verlopen als je bio-ingenieur verder doet. Want heb net hetzelfde meegemaakt.

In het middelbaar geen zak gedaan en toch redelijk makkelijk doorgeraakt. Dan ben ik bio-ingenieur gaan studeren aan de KUL. In mijn eerste jaar heb ik de moeilijkheidsgraad van bio ir. totaal onderschat met als resultaat 8 herexamens of beter gezegd bijna 50 studiepunten! Na mijn resultaten begon ik te twijfelen of ik beter niet iets "lichter" zou gaan doen. Maar toch had ik vertrouwen in mijn kunnen en was vastberaden om alles te geven om te kunnen slagen als bio ir. Dus heb ik me volledig ingezet voor de tweede zittijd waarbij ik al ergens in de 3de week van juli mijn boeken terug open deed. Het was een zeer zware periode en het vergt veel karakter om zo'n periode tot een goed einde te brengen.

Mij is het toen niet gelukt om alles te slagen. Ik was voor 30 studiepunten van de 50 geslaagd. En als tip kan ik je aanraden om bepaalde vakken, die je echt niet ziet zitten, gewoon te laten vallen zodat je meer tijd hebt om je beter te kunnen voorbereiden op andere vakken. Zo ben ik 1 of 2 vakken niet geslaagd omdat ik gewoon te weinig tijd had.

In mijn tweede jaar heb ik dan gewoon de overgebleven vakken opgenomen en een deel van de tweede bachelor. En nu zal ik in mijn laatste jaar zitten waarbij ik enkel mijn thesis nog moet afwerken.

Dus alles ligt in je eigen handen. Heb je vertrouwen in jezelf en wil je alles geven om te slagen, dan is alles mogelijk. Maar al opgeven vooraleer je je tweede zittijd hebt geprobeerd, mag eigenlijk geen optie zijn. Hoger onderwijs is een marathon en een ander richting gaat niet anders zijn.

asmo

Legacy Member
Als je afzakt naar Biowetenschappen in de veronderstelling dat het daar "wel makkelijker zal gaan" dan kan je je daaraan wel is ferm mispakken vrees ik.

tom1

Legacy Member
asmo zei:
Als je afzakt naar Biowetenschappen in de veronderstelling dat het daar "wel makkelijker zal gaan" dan kan je je daaraan wel is ferm mispakken vrees ik.

Waarom? Ik ken toch ex-bio-ingenieurs die met die redenering naar daar zijn gegaan en er slagen :p.

asmo

Legacy Member
tom1 zei:
Waarom? Ik ken toch ex-bio-ingenieurs die met die redenering naar daar zijn gegaan en er slagen :p.
En ik ken er evenveel die daar na ook wat te klooien uit pure miserie zijn moeten stoppen. Tzal wel variëren :D

slvdndri

Legacy Member
Thin Liz zei:
Ik versta niet hoe 'iets makkelijker' en industrieel ing of biomedische wetenschappen samen te rijmen vallen, dat moet je zeker niet verwachten. In jouw geval zou ik eerder werken aan je studiemethode/concentratie. Het komt veel voor: in het middelbaar geen klop moeten doen, het gaat vanzelf en daarna lukt het voor geen meter. Ik heb het zelf meegemaakt: eerste jaar unief en op geen enkel vak er door, of toch: één bijvak. Op zo'n moment moet je al direct een zware beslissing nemen... Ik heb m'n studiemethode aangepast en alles gegeven, nadien pluk je er gewoon de vruchten van.

Ik heb me inderdaad misschien wat verkeerd uitgedrukt. Biomedische of industrieel is zeker niet makkelijk (integendeel!), maar ik denk persoonlijk dat bio-ingenieur toch nog een klein stapje hoger is. Ik denk dat ik inderdaad mijn studiemethode wat moet aanpassen en zal er ook proberen aan te werken.


Mudi zei:
@slvdndri

Ik kan je vertellen hoe het voor je kan verlopen als je bio-ingenieur verder doet. Want heb net hetzelfde meegemaakt.

In het middelbaar geen zak gedaan en toch redelijk makkelijk doorgeraakt. Dan ben ik bio-ingenieur gaan studeren aan de KUL. In mijn eerste jaar heb ik de moeilijkheidsgraad van bio ir. totaal onderschat met als resultaat 8 herexamens of beter gezegd bijna 50 studiepunten! Na mijn resultaten begon ik te twijfelen of ik beter niet iets "lichter" zou gaan doen. Maar toch had ik vertrouwen in mijn kunnen en was vastberaden om alles te geven om te kunnen slagen als bio ir. Dus heb ik me volledig ingezet voor de tweede zittijd waarbij ik al ergens in de 3de week van juli mijn boeken terug open deed. Het was een zeer zware periode en het vergt veel karakter om zo'n periode tot een goed einde te brengen.

Mij is het toen niet gelukt om alles te slagen. Ik was voor 30 studiepunten van de 50 geslaagd. En als tip kan ik je aanraden om bepaalde vakken, die je echt niet ziet zitten, gewoon te laten vallen zodat je meer tijd hebt om je beter te kunnen voorbereiden op andere vakken. Zo ben ik 1 of 2 vakken niet geslaagd omdat ik gewoon te weinig tijd had.

In mijn tweede jaar heb ik dan gewoon de overgebleven vakken opgenomen en een deel van de tweede bachelor. En nu zal ik in mijn laatste jaar zitten waarbij ik enkel mijn thesis nog moet afwerken.

Dus alles ligt in je eigen handen. Heb je vertrouwen in jezelf en wil je alles geven om te slagen, dan is alles mogelijk. Maar al opgeven vooraleer je je tweede zittijd hebt geprobeerd, mag eigenlijk geen optie zijn. Hoger onderwijs is een marathon en een ander richting gaat niet anders zijn.

Heel erg bedankt voor deze reactie. Ik herken mijzelf perfect in dat eerste deel! Ik denk dat ik inderdaad best een selectie zal maken van welke herexamens ik zal doen, want het is niet echt doenbaar om alles opnieuw te doen (en te slagen!). Nog een klein vraagje: had je de volgende jaren dan nog vaak herexamens, of lag het puur aan je studiemethode waardoor je eerste jaar mislukte en gingen de volgende jaren 'makkelijker'?

asmo zei:
Als je afzakt naar Biowetenschappen in de veronderstelling dat het daar "wel makkelijker zal gaan" dan kan je je daaraan wel is ferm mispakken vrees ik.

Het is niet zo dat ik een heel jaar op mijn lui gat zou zitten hé! ;) Ik ben zeker en vast bereid om ervoor te werken, want ik kan me geen tweede mislukking permitteren.


Heel erg bedankt voor jullie reacties tot nu toe! Ik zal nu gewoon mijn resultaten afwachten van het tweede semester en wie weet valt het toch nog iets beter mee dan verwacht en zie ik het misschien weer iets meer zitten. Ik zal zowiezo proberen om er het beste van te maken in tweede zit. Ik weet wel niet welke herexamens ik dan het best zou meedoen. Ik denk dat het beter is als ik mij concentreer op fysica, chemie en wiskunde. Als het dan opnieuw niet lukt, weet ik tenminste zeker dat het te moeilijk is voor mij en kan ik nog veranderen. De blokvakken zouden normaal gezien wel moeten lukken, mits genoeg studeren. Maar wat denken jullie? Zou het inderdaad beter zijn om de blokvakken links te laten liggen tijdens de tweede zit, of niet?

Alvast bedankt!

number18

Legacy Member
Heb hetzelfde meegemaakt. Weinig succes gehad met bio- ir nooit veel moeten leren met als gevolg een hoop 8 en 9's en slechts een vak geslaagd. Ik heb dan 2e zit niet meegedaan en jaar daarna met frisse hoop aan biologie begonnen. Het is wel idd een (klein) trapje lager. Als je niet werkt, en niet anders leert kom je er hoe dan ook niet. Heb echter daarna in biologie nooit meer 2e zit gehad en met grote onderscheiding afgezwaaid. Zeker niet opgeven, met de nodige aanpassingen is er niets verloren.

Mudi

Legacy Member
slvdndri zei:
Heel erg bedankt voor deze reactie. Ik herken mijzelf perfect in dat eerste deel! Ik denk dat ik inderdaad best een selectie zal maken van welke herexamens ik zal doen, want het is niet echt doenbaar om alles opnieuw te doen (en te slagen!). Nog een klein vraagje: had je de volgende jaren dan nog vaak herexamens, of lag het puur aan je studiemethode waardoor je eerste jaar mislukte en gingen de volgende jaren 'makkelijker'?

Je studiemethode is idd zeer belangrijk om succesvol te zijn. Ik had na mijn "mislukte" eerste jaar door wat ik verkeerd deed en heb de juiste manier van studeren gevonden om de volgende jaren te kunnen slagen. Echter heb ik steeds herexamens gehad (1 à 3 per jaar). Maar dat was dan mede te danken aan mijn inzet. Ik ben tijdens het jaar door echt een chiller (doe niks voor school, behalve noodzakelijke dingen) en tijdens de examenperiode kan ik niet meer dan 6 uur per dag studeren. Dan lijkt het me logisch dat ik voor enkele vakken faal, wat ik trouwens totaal niet erg vind. Ik heb liever 2 weken studeren in augustus dan harder/meer te moeten werken tijdens het jaar door.


Heel erg bedankt voor jullie reacties tot nu toe! Ik zal nu gewoon mijn resultaten afwachten van het tweede semester en wie weet valt het toch nog iets beter mee dan verwacht en zie ik het misschien weer iets meer zitten. Ik zal zowiezo proberen om er het beste van te maken in tweede zit. Ik weet wel niet welke herexamens ik dan het best zou meedoen. Ik denk dat het beter is als ik mij concentreer op fysica, chemie en wiskunde. Als het dan opnieuw niet lukt, weet ik tenminste zeker dat het te moeilijk is voor mij en kan ik nog veranderen. De blokvakken zouden normaal gezien wel moeten lukken, mits genoeg studeren. Maar wat denken jullie? Zou het inderdaad beter zijn om de blokvakken links te laten liggen tijdens de tweede zit, of niet?

Alvast bedankt!

Ik weet niet hoe het in Gent is, maar in Leuven zijn de moeilijkste vakken wiskunde en fysica. Weet je deze vakken te slagen, dan is de kans zeer groot dat je bio-ir als studie aankunt. Maar ook al lukken deze vakken in het begin niet, dan nog doe je op een jaar tijd zoveel ervaring op dat het jaar erna alles gemakkelijker verloopt.

tom1

Legacy Member
slvdndri zei:
Heel erg bedankt voor jullie reacties tot nu toe! Ik zal nu gewoon mijn resultaten afwachten van het tweede semester en wie weet valt het toch nog iets beter mee dan verwacht en zie ik het misschien weer iets meer zitten. Ik zal zowiezo proberen om er het beste van te maken in tweede zit. Ik weet wel niet welke herexamens ik dan het best zou meedoen. Ik denk dat het beter is als ik mij concentreer op fysica, chemie en wiskunde. Als het dan opnieuw niet lukt, weet ik tenminste zeker dat het te moeilijk is voor mij en kan ik nog veranderen. De blokvakken zouden normaal gezien wel moeten lukken, mits genoeg studeren. Maar wat denken jullie? Zou het inderdaad beter zijn om de blokvakken links te laten liggen tijdens de tweede zit, of niet?

Alvast bedankt!

Zorg dat je slaagt voor Fysica, chemie en wiskunde zodat je de opvolgers van het tweede jaar kan meedoen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan