Archief - Vakantiegeld Schoolverlater

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FoxyTrixxx

Legacy Member
Beste,

er zijn tal van regelingen voor schoolverlaters die hun diploma behalen & onmiddellijk beginnen werken.

krijgen wij ook het volledig vakantiegeld ? vakantiegeld door de werknemer zal maar pro-rata zijn, maar bestaat er geen dienst die het verschil bijlegt? (zoals met de vakantiedagen)

JPV

Legacy Member
FoxyTrixxx zei:
Beste,

er zijn tal van regelingen voor schoolverlaters die hun diploma behalen & onmiddellijk beginnen werken.

krijgen wij ook het volledig vakantiegeld ? vakantiegeld door de werknemer zal maar pro-rata zijn, maar bestaat er geen dienst die het verschil bijlegt? (zoals met de vakantiedagen)

Even de opsplitsing maken: je hebt dubbel en enkel vakantiegeld. Bovendien heb je (in grote lijnen) 2 verschillende stelsels wat betreft werken: werken als bediende of werken als arbeider. Beide krijgen enkel en dubbel vakantiegeld, maar telkens op een andere manier.

bediende

enkel vakantiegeld
Een bediende krijgt zijn enkel vakantiegeld op de dagen waarop hij verlof neemt. Een bediende die een vol jaar werkte in het vorige kalenderjaar, krijgt zijn volledige vakantie doorbetaald. Werkte je slechts een half jaar, dan krijg je de helft van je vakantie een loon van de werkgever (en heb je recht op het verlof), de andere helft moet hij niets betalen (en moet hij zelfs dat verlof niet toegestaan worden).
Als je aan de voorwaarden voldoet, kan je jeugdvakantie en/of seniorenvakantie krijgen. Dan legt de overheid bij voor de dagen waarop je geen recht hebt op loon van de werkgever. Dit gebeurt in de vorm van werkloosheidsuitkeringen, aan te vragen bij je uitbetalingsinstelling (vakbond/hulpkas).

dubbel vakantiegeld
Het dubbel vakantiegeld is het geld dat vele mensen als "echt vakantiegeld" beschouwen. Dit bedrag krijg je in theorie wanneer je je hoofdvakantie neemt, in de praktijk meestal tussen april en juni. Dit brutobedrag is (ongeveer) 92% van een gemiddelde maandwedde, bij een volledige tewerkstelling in het kalenderjaar voorafgaand aan dit jaar. Werkte je geen vol jaar, dan krijg je een pro rata-vergoeding. Hier is er géén extra opleg door de overheid bij een onvolledig dubbel vakantiegeld.


arbeider

enkel én dubbel vakantiegeld
Arbeiders krijgen van hun vakantiekas (niet van de werkgever) hun enkel én dubbel vakantiegeld in 1 keer uitbetaald. Dit betekent dat ze tussen april en juni zo'n 15,38% van hun brutojaarloon uit het voorgaande jaar gestort krijgen. Jonge (of oude) arbeiders die aan de voorwaarden voldoen van seniorenvakantie/jongerenvakantie kunnen (voor de vakantiedagen die ze niet kunnen verkrijgen door een onvolledige tewerkstelling in het jaar ervoor) een uitkering krijgen van de werkloosheid.

JPV

Legacy Member
SavaB zei:
Uw dubbel vakantiegeld is echter iets dat van uw PC en werkgever afhangt. Meestal wordt dat gewoon berekend op basis van het aantal gewerkte maanden tijdens het voorgaande jaar. Hier zijn geen compensaties voor (heel logisch ook).
dubbel vakantiegeld is net zoals enkel vakantiegeld wettelijk bepaald, niet afhankelijk van PC & werkgever.

FoxyTrixxx

Legacy Member
Ok thanx, dacht dat ook het dubbel vakantiegeld werd bijgepast :p niet dus
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan