Archief - Unief voor burgerlijk architect?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Nogchistallion

Legacy Member
Hallo iedereen. Sommigen zeggen dat als je een burgerlijk architect wil worden dat je unief moet volgen in plaats van hogeschool. Als je je diploma hebt voor hogeschool architectuur, kun je een gewone architect worden. Voor burgerlijk architect is het unief. Is dat waar? Wat is het verschil tussen die twee? Kun je gewoon huizen bouwen en geen bedrijven of wolkenkrabbers als je een gewone architect bent? Terwijl da wel het geval is bij burgerlijke archiecten? Of kun je als een gewone architect toch wel hoge gebouwen maken zoals bedrijven??

Tweak37

Legacy Member
"Burgerlijk architect" is (burgerlijk) ingenieur-architect. Een ir. architect heeft meer technische kennis, en kan dus bepaalde technische zaken (bijvoorbeeld m.b.t. stabiliteit) die een gewoon architect niet kan. Maar eigenlijk is er niet zo veel verschil, in principe kom je voor dezelfde ontwerpjobs in aanmerking.

deathsythe

Legacy Member
Bovenstaande is deels fout denk ik. Als hogeschool architect zal je geloof ik nooit voor de Vlaamse Overheid uw handtekening mogen zetten.

ir. arch. (burgelijk ingenieur architect - universiteit) -> burgelijke bouwkunde (infrastructuur, meestal is de opdrachtgever de Vlaamse Overheid, bruggen, wolkenkrabbers, collectoren, wegen, viaducten, waterzuiveringsinstallaties,...) (maar je kan natuurlijk ook gewoon woningbouw ontwerpen)

arch. (architect- hogeschool) -> Woningbouw (burgelijke bouwkunde is hier niet aan de orde wegens een tekort aan technisch inzicht)

Het verschil zit hem in de technische opleiding, een woning is "meestal" hetzelfde, de architect (in dit geval hogeschool opleiding) voorziet de meest courante afmetingen van balken en kolommen. (er zijn zo bv regeltjes voor de hoogte van balken snel te kunnen schatten in een grootorde) Nadien is het gewoon aan de ingenieur om zijn ding te doen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan