KaasKroket
Legacy Member
Hallo,
Ik werk als bediende in een bedrijf waar overuren niet uitbetaald worden. Er wordt wel verwacht dat we niet afklokken op 38 uur, maar op extra's moeten we niet rekenen.
Heel af en toe doet er zich een situatie voor waar de klant specifiek vraagt om op zon- en feestdagen te komen werken omdat ze met een strakke deadline zitten. Op die momenten staat mijn baas te popelen om een overuurregeling te treffen en heb ik niet het gevoel dat het allemaal eerlijk verloopt. Bewust of onbewust, dat laat ik nog in het midden.
Even concreet. Op maandag 30 april ('s avonds) en dinsdag 1 mei (heel de feestdag) wordt er van mij verwacht dat ik standy sta voor als er problemen optreden. Ik verwacht dat dit ook het geval gaat zijn, ik weet alleen niet hoeveel uren werk dit inhoudt.
Wat is dan een normale regeling beftreffende de uitbetaling van deze overuren?
Mijn baas liet uitschijnen dat ik een bedrag krijg voor de permanentie te compenseren. Dan, voor elk uur dat ik werk op maandag ('s avonds), krijg ik 150% uitbetaald. Voor elk uur dat ik dinsdag (feestdag) werk, krijg ik 200% uitbetaald. Voor de rest is er niets meer gezegd.
Maar hoe zit dat met de inhaalrust? Is het niet zo dat ik alle uren die ik op 1 mei gewerkt heb, kan terugnemen inclusief de 200% uitbetaling? Want anders ben ik toch maar gewoon uren aan het kloppen die sowieso al betaald waren op een verlofdag? En wat met de inhaalrust op maandag avond? Telt dat hier ook?
Soms krijg ik het gevoel dat mijn baas gewoon de situatie plooit om hier maximaal munt uit te kunnen slaan. Aangezien de klant, en niet hij, vraagt om overuren te maken, verdient hij voor elk overuur dat ik maak ook extra want het factuur is ook x 1.5 of x 2. Als hij het dan ook nog eens zo kan regelen dat ik mijn uren niet kan terugnemen, dan heeft hij maximaal profijt. Extra cash op een feestdag en geen uren verloren.
Daarom dat ik even kom vragen of hier iemand ervaring mee heeft en hoe de regeling juist zou moeten zijn.
Merci!
Ik werk als bediende in een bedrijf waar overuren niet uitbetaald worden. Er wordt wel verwacht dat we niet afklokken op 38 uur, maar op extra's moeten we niet rekenen.
Heel af en toe doet er zich een situatie voor waar de klant specifiek vraagt om op zon- en feestdagen te komen werken omdat ze met een strakke deadline zitten. Op die momenten staat mijn baas te popelen om een overuurregeling te treffen en heb ik niet het gevoel dat het allemaal eerlijk verloopt. Bewust of onbewust, dat laat ik nog in het midden.
Even concreet. Op maandag 30 april ('s avonds) en dinsdag 1 mei (heel de feestdag) wordt er van mij verwacht dat ik standy sta voor als er problemen optreden. Ik verwacht dat dit ook het geval gaat zijn, ik weet alleen niet hoeveel uren werk dit inhoudt.
Wat is dan een normale regeling beftreffende de uitbetaling van deze overuren?
Mijn baas liet uitschijnen dat ik een bedrag krijg voor de permanentie te compenseren. Dan, voor elk uur dat ik werk op maandag ('s avonds), krijg ik 150% uitbetaald. Voor elk uur dat ik dinsdag (feestdag) werk, krijg ik 200% uitbetaald. Voor de rest is er niets meer gezegd.
Maar hoe zit dat met de inhaalrust? Is het niet zo dat ik alle uren die ik op 1 mei gewerkt heb, kan terugnemen inclusief de 200% uitbetaling? Want anders ben ik toch maar gewoon uren aan het kloppen die sowieso al betaald waren op een verlofdag? En wat met de inhaalrust op maandag avond? Telt dat hier ook?
Soms krijg ik het gevoel dat mijn baas gewoon de situatie plooit om hier maximaal munt uit te kunnen slaan. Aangezien de klant, en niet hij, vraagt om overuren te maken, verdient hij voor elk overuur dat ik maak ook extra want het factuur is ook x 1.5 of x 2. Als hij het dan ook nog eens zo kan regelen dat ik mijn uren niet kan terugnemen, dan heeft hij maximaal profijt. Extra cash op een feestdag en geen uren verloren.
Daarom dat ik even kom vragen of hier iemand ervaring mee heeft en hoe de regeling juist zou moeten zijn.
Merci!
