Archief - Uitbetaling van overuren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KaasKroket

Legacy Member
Hallo,

Ik werk als bediende in een bedrijf waar overuren niet uitbetaald worden. Er wordt wel verwacht dat we niet afklokken op 38 uur, maar op extra's moeten we niet rekenen.

Heel af en toe doet er zich een situatie voor waar de klant specifiek vraagt om op zon- en feestdagen te komen werken omdat ze met een strakke deadline zitten. Op die momenten staat mijn baas te popelen om een overuurregeling te treffen en heb ik niet het gevoel dat het allemaal eerlijk verloopt. Bewust of onbewust, dat laat ik nog in het midden.

Even concreet. Op maandag 30 april ('s avonds) en dinsdag 1 mei (heel de feestdag) wordt er van mij verwacht dat ik standy sta voor als er problemen optreden. Ik verwacht dat dit ook het geval gaat zijn, ik weet alleen niet hoeveel uren werk dit inhoudt.

Wat is dan een normale regeling beftreffende de uitbetaling van deze overuren?

Mijn baas liet uitschijnen dat ik een bedrag krijg voor de permanentie te compenseren. Dan, voor elk uur dat ik werk op maandag ('s avonds), krijg ik 150% uitbetaald. Voor elk uur dat ik dinsdag (feestdag) werk, krijg ik 200% uitbetaald. Voor de rest is er niets meer gezegd.

Maar hoe zit dat met de inhaalrust? Is het niet zo dat ik alle uren die ik op 1 mei gewerkt heb, kan terugnemen inclusief de 200% uitbetaling? Want anders ben ik toch maar gewoon uren aan het kloppen die sowieso al betaald waren op een verlofdag? En wat met de inhaalrust op maandag avond? Telt dat hier ook?

Soms krijg ik het gevoel dat mijn baas gewoon de situatie plooit om hier maximaal munt uit te kunnen slaan. Aangezien de klant, en niet hij, vraagt om overuren te maken, verdient hij voor elk overuur dat ik maak ook extra want het factuur is ook x 1.5 of x 2. Als hij het dan ook nog eens zo kan regelen dat ik mijn uren niet kan terugnemen, dan heeft hij maximaal profijt. Extra cash op een feestdag en geen uren verloren.

Daarom dat ik even kom vragen of hier iemand ervaring mee heeft en hoe de regeling juist zou moeten zijn.

Merci!

Anoniem15

Legacy Member
Goh voor zover ik er ervaring mee heb resulteert dit bij bedienden gewoon in recup. Dus imho zou je voor het werken op die feestdag 2 extra recupdagen moeten krijgen.

Satyr

Legacy Member
Dus je krijgt een vergoeding omdat je "van wacht" bent, je wordt per overuur respectievelijk 150% of 200% vergoedt, en je wilt nog meer? :D
Nee, dat is inderdaad de normale vergoeding voor overuren, wil je recup, zal je je baas de betaalde overuren moeten terugbetalen naar gelang hoeveel uren je opneemt.

KaasKroket

Legacy Member
Ik wil niet meer, ik wil vooral dat het eerlijk verloopt.

Normale gang van zaken is dat je thuis blijft op een betaalde feestdag en daarvoor word je 100% betaald.

Nu ga ik op een betaalde feestdag werken en wordt hiervoor 200% betaald, maar aangezien ik die verlofdag ter waarde van 100% kwijt ben omdat ik hem niet mag opnemen, werk ik eigenlijk voor 100%. Waar is mijn motivatie dan om die overuren te kloppen?

Bully007

Legacy Member
Bij ons is het zo dat je een vergoeding krijgt als je van wacht bent. En overuren tellen voor 100% mee tijdens de week, 150% op zaterdag en 200% op zondag. Dus jouw regeling van 150% op maandag is zelfs nog voordeliger dan wat ik heb.

Daarnaast moeten we dan bij het invullen van onze timesheet aangeven of we 'uitbetaling' wensen of 'recup'. Dus iedereen duidt natuurlijk 'recup' aan, zo leg je een spaarpotje aan en indien gewenst kan je ze nog altijd laten uitbetalen later.

Maar dus de regeling die je baas jou voorstelt, is echt wel voordelig en gebruikelijk.

Bully007

Legacy Member
KaasKroket zei:
Nu ga ik op een betaalde feestdag werken en wordt hiervoor 200% betaald, maar aangezien ik die verlofdag ter waarde van 100% kwijt ben omdat ik hem niet mag opnemen, werk ik eigenlijk voor 100%. Waar is mijn motivatie dan om die overuren te kloppen?

Je mag de feestdag niet bekijken als een verlofdag + een zondag. Het is ofwel één van de 2, maar het komt erop neer dat je maandloon gelijk blijft en die dag niets moet doen. Op zich dus hetzelfde als een zondag, want dan blijf je ook thuis en je maandloon verandert er niet door. Dus gaan werken op een feestdag is zoals werken op een zondag, 200%.

Je mag de feestdag natuurlijk ook bekijken als een dinsdag, waarop je dus normaal ging werken, en waarvoor je dus 100% krijgt. Deze 100% krijg je dus nu ook zonder te werken, maar als je dan toch gaat werken, werk je op een dinsdag, waardoor het dus tegen het normale 100% vergoed wordt. Samengeteld krijg je dus weer 200%.

Je mag dus niet denken, ik krijg men 100% zonder te werken, en vermits het dan nog een feestdag is, wil ik 200% voor de uren die ik werk. Het is dus het éne OF het andere als denkwijze.

KaasKroket

Legacy Member
Ok, bedankt.

Ironisch genoeg ben ik opgelucht dat dit de regeling is en dat ik niet moet gaan liggen onderhandelen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan