Archief - Toegepaste informatica

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Snuzzz

Legacy Member
Hallo,

Ik ben nog aan het zoeken naar een studie die ik volgend jaar zou kunnen doen en toegepaste informatica (aan een hoge school) spreekt me wel aan. Alleen weet ik niet waar, ik heb al gedacht aan PHL in hasselt maar ik heb van horen zeggen dat ze gaan fuseren met xios en dat het niveau er tamelijk laag ligt? Iemand ervaring? En is de wiskunde te doen of moeilijk?

Bedankt :)

SysRq

Legacy Member
Snuzzz zei:
Alleen weet ik niet waar, ik heb al gedacht aan PHL in hasselt maar ik heb van horen zeggen dat ze gaan fuseren met xios en dat het niveau er tamelijk laag ligt? Iemand ervaring? En is de wiskunde te doen of moeilijk?

Ze gaan fuseren en het niveau ondervond ik in mijn tijd (2001-2004) toch als redelijk laag. De wiskunde is er zeker te doen. Ge gaat niet verder dan de richtingen met 4 uur wiskunde van het secundair.

Aan u om te beslissen of dat een goede of slechte zaak is...

Snuzzz

Legacy Member
SysRq zei:
Ze gaan fuseren en het niveau ondervond ik in mijn tijd (2001-2004) toch als redelijk laag. De wiskunde is er zeker te doen. Ge gaat niet verder dan de richtingen met 4 uur wiskunde van het secundair.

Als je je studies nu zou kunnen overdoen zou je dan terug voor PHL kiezen? En heb je problemen ondervonden op je werk met het lage niveau?

SysRq

Legacy Member
Nee, met wat ik nu weet zou ik een opleiding kiezen op universitair niveau. En problemen op het werk... ik ben na mijn studies niet de IT ingegaan, maar dat ik, naar mijn gevoel, onder mijn kunnen gewerkt heb, dat is zo.

Emerxill

Legacy Member
Snuzzz zei:
Als je je studies nu zou kunnen overdoen zou je dan terug voor PHL kiezen? En heb je problemen ondervonden op je werk met het lage niveau?
Ik heb op de Xios (toen nog Hogeschool Limburg) gestudeerd en vond daar het niveau bedroevend laag.
De vakken die ik goed uitgewerkt vond waren Java, Oracle (de cursus was dezelfde om het DBA certificaat te halen) en netwerken (maar die docent geeft daar al lang geen les meer). Progress en besturingssystemen waren de eerste 2 jaren goed gegeven, in't 3e jaar was dat triestig.

Als ik het curriculum van de PHL studenten zag was van een -zo mogelijk- nog lager niveau. De cursus Java en oracle waren nog geen 1/10e van wat wij te zien kregen.
.net was dan wel vrij goed uitgewerkt.
Netwerken was nog beter uitgewerkt dan bij de Xios (meer afgestemd op de industrie)

Ik heb afgelopen academiejaar een student van de PHL als stagair opgevolgd en de eerste weken heb ik mij mogen bezighouden om de sterk gedateerde programeer technieken er uit te krijgen. Uiteindelijk was ik wel zeer tevreden van die gast :).

Nu met die fusie zal het niveau er niet op vooruit gaan vrees ik. Ben Lambrechts (de directeur van PHL en de toekomstig fusiegroep) is ne markting-man en cru gezegd, die mannen geven niet zo veel om "inhoud"...

Benzac

Legacy Member
Emerxill zei:
Ik heb op de Xios (toen nog Hogeschool Limburg) gestudeerd en vond daar het niveau bedroevend laag.
De vakken die ik goed uitgewerkt vond waren Java, Oracle (de cursus was dezelfde om het DBA certificaat te halen) en netwerken (maar die docent geeft daar al lang geen les meer). Progress en besturingssystemen waren de eerste 2 jaren goed gegeven, in't 3e jaar was dat triestig.

Als ik het curriculum van de PHL studenten zag was van een -zo mogelijk- nog lager niveau. De cursus Java en oracle waren nog geen 1/10e van wat wij te zien kregen.
.net was dan wel vrij goed uitgewerkt.
Netwerken was nog beter uitgewerkt dan bij de Xios (meer afgestemd op de industrie)

Ik heb afgelopen academiejaar een student van de PHL als stagair opgevolgd en de eerste weken heb ik mij mogen bezighouden om de sterk gedateerde programeer technieken er uit te krijgen. Uiteindelijk was ik wel zeer tevreden van die gast :).

Nu met die fusie zal het niveau er niet op vooruit gaan vrees ik. Ben Lambrechts (de directeur van PHL en de toekomstig fusiegroep) is ne markting-man en cru gezegd, die mannen geven niet zo veel om "inhoud"...
Ofwel kun jij een goed stukske overdrijven ofwel heb je te maken met hoogbegaafdheid hoor. Kies zelf maar wat je denkt. Indien het 2de, verwijs ik u door naar hier.

Emerxill

Legacy Member
Benzac zei:
Ofwel kun jij een goed stukske overdrijven ofwel heb je te maken met hoogbegaafdheid hoor. Kies zelf maar wat je denkt. Indien het 2de, verwijs ik u door naar hier.
Geen van beide vrees ik. Wat vind jij dan een goed stukje overdreven?

Bv202

Legacy Member
Kan je voorbeelden geven van "sterk gedateerde programmeertechnieken"?

Emerxill

Legacy Member
Zaken die zo in mij opkomen
- Gebruik van JDBC ipv een ORM
- Niet toepassen van OO (eerder procedurele programmeerstijl)
- Geen gebruik van enhanced for-loop

Ik kon duidelijk bijvoorbeeld afleiden dat de cursus van 10 jaar geleden niet deftig was onderhouden en dat de courante frameworks zoals Spring en Hibernate gewoon aan de cursus was toegevoegd zonder meer.

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe dat nu zit bij de Xios aangezien in "mijne tijd" Java vrij nieuw was (ik spreek over Java 1.3)

Lord_Palethorn

Legacy Member
Ik ben toch vrij zeker dat bij de fusie Xios >< PHL de richting Informatica 99,99% PHL style zal gegeven worden. Die in de Xios trok op niet veel en dat weten ze daar ook.

Het niveau is inderdaad niet zwaar. Maar ik heb toch het gevoel dat het een goede voorbereiding is voor wat je later als werk gaat doen, hangt er ook vanaf natuurlijk wat je graag later in de IT wil doen.

//Edit: wel even toevoegen dat ik voor Netwerken als afstudeerrichting heb gekozen, ik kan dus niet spreken over de software-ontwikkeling / Management richtingen.

Snuzzz

Legacy Member
Lord_Palethorn zei:
Ik ben toch vrij zeker dat bij de fusie Xios >< PHL de richting Informatica 99,99% PHL style zal gegeven worden. Die in de Xios trok op niet veel en dat weten ze daar ook.

Het niveau is inderdaad niet zwaar. Maar ik heb toch het gevoel dat het een goede voorbereiding is voor wat je later als werk gaat doen, hangt er ook vanaf natuurlijk wat je graag later in de IT wil doen.

//Edit: wel even toevoegen dat ik voor Netwerken als afstudeerrichting heb gekozen, ik kan dus niet spreken over de software-ontwikkeling / Management richtingen.

Wat is je beroep nu? En heb je veel moeten bijleren bij je werk?

Lefky

Legacy Member
Ik zit op hogent en dat is in de bedrijfswereld de meest gekende en meest volledige opleiding op gebied van it

Ps: wel in Gent gaan dan want in aalst ligt het niveau lager
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan